Amme vennlig mat

vesla1989

Betatt av forumet
Blitt veldig glad hvis noen av dere har noen middagsoppskrifter som er ganske safe med tanke på magen til lille. Har ikke helt funnet ut hva han reagerer på, men virker som det er det typiske som løk, kål etc.
 
Sniker fra november. Ikke spise for sterk mat generelt ellers er annet veldig forskjellig fra baby til baby. Ikke spis for mye timian da det kan dempe produksjonen på melk. Har også en kjempe liste over ting som får opp produksjonen og er bra for amminga men det er kanskje ikke noe du ser etter :)
 
Her kommer noen forslag basert på hva vi har spist i det siste :)

Kokt (trekt) laks med potet, gulrot, agurksalat og en dæsj rømme.

Wokblanding med svinekjøtt og eggenudler til.

Kyllingfilet fylt med kremost med ovnsbakte grønnsaker ( jeg deler poteter i båter, gulrøtter på langs i to, rød og gul paprika i store biter og koker dem litt i lettsaltet vann før de går i ovnen med litt olje og krydder etter smak ) NAAAM :D

I går hadde vi seibiff (uten løk), med grønnsaker til.

Grove pannekaker med sukkerfritt syltetøy.

Her er det en utfordring å droppe løk i mat siden jeg bruker det nesten i alt.. :p
 
Ikke Adams matkasse i alle fall

Deilig wok i går, men grønnsakene var hodekål, rødkål og gulrot. Det er litt kjedelig å sitte og plukke ut finstrimlet hodekål fra nudlene, og prøve å få bort løken... Det gikk ikke helt. Så en urolig kveld og første del av natta ble det....
 
Sniker fra november. Ikke spise for sterk mat generelt ellers er annet veldig forskjellig fra baby til baby. Ikke spis for mye timian da det kan dempe produksjonen på melk. Har også en kjempe liste over ting som får opp produksjonen og er bra for amminga men det er kanskje ikke noe du ser etter :)
Sliter ikke med produksjonen, her fosser det melk :p
 
Her kommer noen forslag basert på hva vi har spist i det siste :)

Kokt (trekt) laks med potet, gulrot, agurksalat og en dæsj rømme.

Wokblanding med svinekjøtt og eggenudler til.

Kyllingfilet fylt med kremost med ovnsbakte grønnsaker ( jeg deler poteter i båter, gulrøtter på langs i to, rød og gul paprika i store biter og koker dem litt i lettsaltet vann før de går i ovnen med litt olje og krydder etter smak ) NAAAM :D

I går hadde vi seibiff (uten løk), med grønnsaker til.

Grove pannekaker med sukkerfritt syltetøy.

Her er det en utfordring å droppe løk i mat siden jeg bruker det nesten i alt.. :p
Derfor jeg sliter litt med maten nå, for vi har løk i det meste. Hvordan er det med purre og vårløk tro?
 
Derfor jeg sliter litt med maten nå, for vi har løk i det meste. Hvordan er det med purre og vårløk tro?

Du må nesten bare prøve, noen unger tåler "alt", andre "ingenting"

Jeg er ikke glad iøk i mat, så det er ikke egentlig noe stort problem for meg. Derimot slier jeg litt med at ca alle typer salat jeg spiser oftest kan regnes som kål i forhold til baby...Det var dog mer slitsomt med augustbabyen, jeg spiser med salat på sommer enn vinter da.
 
Derfor jeg sliter litt med maten nå, for vi har løk i det meste. Hvordan er det med purre og vårløk tro?

Du må nesten bare prøve, noen unger tåler "alt", andre "ingenting"

Jeg er ikke glad iøk i mat, så det er ikke egentlig noe stort problem for meg. Derimot slier jeg litt med at ca alle typer salat jeg spiser oftest kan regnes som kål i forhold til baby...Det var dog mer slitsomt med augustbabyen, jeg spiser med salat på sommer enn vinter da. Men visste du at brokkoli er kål?
 
Derfor jeg sliter litt med maten nå, for vi har løk i det meste. Hvordan er det med purre og vårløk tro?

Du må nesten bare prøve, noen unger tåler "alt", andre "ingenting"

Jeg er ikke glad iøk i mat, så det er ikke egentlig noe stort problem for meg. Derimot slier jeg litt med at ca alle typer salat jeg spiser oftest kan regnes som kål i forhold til baby...Det var dog mer slitsomt med augustbabyen, jeg spiser med salat på sommer enn vinter da.
 
Derfor jeg sliter litt med maten nå, for vi har løk i det meste. Hvordan er det med purre og vårløk tro?

Du må nesten bare prøve, noen unger tåler "alt", andre "ingenting"

Jeg er ikke glad iøk i mat, så det er ikke egentlig noe stort problem for meg. Derimot slier jeg litt med at ca alle typer salat jeg spiser oftest kan regnes som kål i forhold til baby...Det var dog mer slitsomt med augustbabyen, jeg spiser med salat på sommer enn vinter da. Men visste du at brokkoli er kål?
 
FYSJ, som jeg sliter med at ting postes mange ganger i dag!!!
 
Sniker fra november. Ikke spise for sterk mat generelt ellers er annet veldig forskjellig fra baby til baby. Ikke spis for mye timian da det kan dempe produksjonen på melk. Har også en kjempe liste over ting som får opp produksjonen og er bra for amminga men det er kanskje ikke noe du ser etter :)

Jeg er veldig interessert i å se på den listen :) Kunne du delt den med meg :)
 
Jeg er veldig interessert i å se på den listen :) Kunne du delt den med meg :)
Selvfølgelig :)
Amme te og alkohol fri øl er veldig bra
Så finnes det noe som heter "lactation cookies" som en kan lage (si ifra vist du vil ha oppskrift ;) ) som har mangen ingredienser som hjelper med melkeproduksjonen.
Fenugreek eller bukkehornskløver/bukkenhornsfrø er krydder som hjelper godt på produksjonen, minner pittelitt om karri, eg bruker den i smoothie og forskjellig mat. Gurkemeie er også bra krydder.
Dadler er bra, men en bør vist ikke spise for mye av dem om gangen.
Havregryn, øl gjær, kokos olje, powerade, egg, bær generelt, kål, spinat, rosmarin, mandel (mandel melk skal vist være kjempe bra), hvit fisk, quinoa, avocado og linfrø
Det er det eg kommer på nå, har med hjelp av alt dette kuttet delammingen fra 4-6 flasker om dagen til 2 :)
 
Du må nesten bare prøve, noen unger tåler "alt", andre "ingenting"

Jeg er ikke glad iøk i mat, så det er ikke egentlig noe stort problem for meg. Derimot slier jeg litt med at ca alle typer salat jeg spiser oftest kan regnes som kål i forhold til baby...Det var dog mer slitsomt med augustbabyen, jeg spiser med salat på sommer enn vinter da. Men visste du at brokkoli er kål?
Prøver å ikke spise så mye forskjellig om dagen for å se hva han reagerer på. Spiste brokkoli på sykehuset og endte med en urolig unge de neste timene, så det holder jeg meg unna nå.
 
Prøver å ikke teste for mye på en gang jeg også.
 
Noen som har prøvd taco?

Ellers spiser jeg ganske ammevennlig for tiden. Orker ikke prøve meg fram så masse så lenge hun er så liten. Tenker det kan vente til hun har passert 3mnd.
Spiser alltid havregrøt til frokost/lunch. Til middag blir det enkle retter. Spaghetti med kjøttsaus
Fiskegrateng
Kylling og ris
Laks, potet og rømme
 
Noen som har prøvd taco?

Ellers spiser jeg ganske ammevennlig for tiden. Orker ikke prøve meg fram så masse så lenge hun er så liten. Tenker det kan vente til hun har passert 3mnd.
Spiser alltid havregrøt til frokost/lunch. Til middag blir det enkle retter. Spaghetti med kjøttsaus
Fiskegrateng
Kylling og ris
Laks, potet og rømme
Vi skal ha taco i kveld. Så blir spennende:)
 
Selvfølgelig :)
Amme te og alkohol fri øl er veldig bra
Så finnes det noe som heter "lactation cookies" som en kan lage (si ifra vist du vil ha oppskrift ;) ) som har mangen ingredienser som hjelper med melkeproduksjonen.
Fenugreek eller bukkehornskløver/bukkenhornsfrø er krydder som hjelper godt på produksjonen, minner pittelitt om karri, eg bruker den i smoothie og forskjellig mat. Gurkemeie er også bra krydder.
Dadler er bra, men en bør vist ikke spise for mye av dem om gangen.
Havregryn, øl gjær, kokos olje, powerade, egg, bær generelt, kål, spinat, rosmarin, mandel (mandel melk skal vist være kjempe bra), hvit fisk, quinoa, avocado og linfrø
Det er det eg kommer på nå, har med hjelp av alt dette kuttet delammingen fra 4-6 flasker om dagen til 2 :)
Denne likte jeg! Jeg gir per nå 6 flasker i døgnet. Hadde vært gull og sluppet den på natt. Den oppskrifta du snakker om vil jeg gjerne ha:)
 
Back
Topp