Alt som spirer og gror 2017

Sådd for første gang her, så vet ikke..en mine ble sådd 28.januar og blomstrer ikke enda hvertfall. Men det går nok fortere nå med lysere dager, har ikke hatt noe tilleggslys her.

Mine ble vel også sådd sånn i slutten av januar? Mye senere enn jeg pleier i alle fall. Den er langt unna blomster

Chili kommer med den første blomsten i den y-en som kommer. Når planten deler seg for første gang. (den faller somregel av også. Men det er en annen sak)
Hvor store er de som ble sådd i januar da :)

Ser forresten ut som agurkene mine snart kommer med noen blomster. De er ca 1 meter høye nå og 4 uker gamle :D

Huff, jeg synes våre planter fortsatt er så små jeg?? De blir liksom ikke så høye??

067cdeab30574e550c843b8e6c1c10ec.jpg

De er jo bare noen cm høye??

Priklet jeg dem for sent, sånn at de ikke fikk utviklet stort nok rotsystem?

Og ikke taklet de å stå ute i sola i dag heller, ble nok for varmt selv om jeg hadde vannet.. Noen ble helt slappe... Må de være mye større før de takler sol?

Huff, jeg synes våre planter fortsatt er så små jeg?? De blir liksom ikke så høye??

067cdeab30574e550c843b8e6c1c10ec.jpg

De er jo bare noen cm høye??

Priklet jeg dem for sent, sånn at de ikke fikk utviklet stort nok rotsystem?

Har de fått litt for store potter kanskje? Syns jeg har lest noe om at de stagnerer litt ved ompotting, og enda lenger om potten er for stor. Plantene bruker kraft på å utvikle rotsystemet før planten vokser.

Har de fått litt for store potter kanskje? Syns jeg har lest noe om at de stagnerer litt ved ompotting, og enda lenger om potten er for stor. Plantene bruker kraft på å utvikle rotsystemet før planten vokser.
Vet ikke? Jeg fikk forståelse for at man ikke burde potte om flere ganger, sånn at man forstyrret vekst og blomstring for planten også, og at det var bedre å putte om til den potten de skal stå i. Men jeg har ingen aning

Har noen som står i mindre potter og, men har ikke vokst noe særlig mer de heller...

Får bare gi dem tid da og se..

Vet ikke? Jeg fikk forståelse for at man ikke burde potte om flere ganger, sånn at man forstyrret vekst og blomstring for planten også, og at det var bedre å putte om til den potten de skal stå i. Men jeg har ingen aning

Har noen som står i mindre potter og, men har ikke vokst noe særlig mer de heller...

Får bare gi dem tid da og se..

Ja, det er det også ja. Sikkert forskjellig på de ulike plantene, et jaggu ikke lett det her! De kommer seg nok snart :)

Her er det agurk-krise, jeg får de ikke til! Kjøpte stor ferdig plante, men til og med den har jeg snart tatt livet av [emoji23]

Ja, det er det også ja. Sikkert forskjellig på de ulike plantene, et jaggu ikke lett det her! De kommer seg nok snart :)

Her er det agurk-krise, jeg får de ikke til! Kjøpte stor ferdig plante, men til og med den har jeg snart tatt livet av [emoji23]
Hihi, nei er ikke lett. Første gangen vi prøver oss også, så er jo ikke sikkert vi får det til.

Men får bare vente og se.

Agurk har jeg aldri fått til...

Men overgangen fra inne til sol er ikke lett og de kan bli solbrent, bør derfor ha noen dager i skygge for å utvikle sin naturlige "solkrem"

Jeg glemte dessuten mine ute i går kveld så spørs om det er kuldegrader nå... Det var det natt til i går

Agurk har jeg aldri fått til...

Men overgangen fra inne til sol er ikke lett og de kan bli solbrent, bør derfor ha noen dager i skygge for å utvikle sin naturlige "solkrem"

Jeg glemte dessuten mine ute i går kveld så spørs om det er kuldegrader nå... Det var det natt til i går
Ja jeg fant en artikkel i går som bekreftet at skygge er det viktige.... [emoji85]
Den så jeg først i går kveld etter at skaden var skjedd... Er spent på om de kommer seg igjen eller om de er ødelagt.

Skygge er viktig.

Jeg har solbrent min andel tomatplanter, de har kommet seg ca halvparten av dem. Men de har vært jevnt over mye større da.

Spent på småplantene mine jeg som sto ute i natt. De pleier ikke flytte ut før i slutten av juli sånn på fast basis (helst minimum 8 grader som laveste på døgnet og det skjer definitivt ikke i mai...)

Tomatene er inne enda da. De er bittesmå for de er plantet sent

Tyving av tomater... Ble litt usikker her. De største plantene her er godt meteren høye nå, og det har såvidt begynt å komme "tyver" langs grenene oppover. Men i toppen er det plutselig noen lange skudd som jeg ble litt usikker på. Skal disse fjernes?
3015ead7e3a20433a6d75997bdbf289c.jpg
168487f5a60251b0011d7922c762ad01.jpg

Det der er store tyver. Så ja. (de funker faktisk godt som stiklinger.. )

Skulle sett denne tråden før! Så moro:)
Jeg driver og sår litt på kjøkkenbenken. Mesteparten er dødt, hehe. Jeg er hjemme hver dag i permisjon men klarer allikevel ikke å vanne tilstrekkelig.

Kornblomst, småblomstret tagetes, blomkarse, stemor, jordbær, knutekål, tomater, paprika, kryptimian, sukkerert og solsikker har jeg fått frem fra frø tidligere:) Ripsbusk fra stikling. Og det er liksom det som er gøyest for meg, å dyrke fram ting.

Nå skal vi til med å så og plante i potter på verandaen. Håper det kommer til å bli mye fint:D

Var på plantasjen i dag og kjøpte to pakker jordbærplanter. Det var jo alt for mange å velge i, håper disse er gode!

Tyving av tomater... Ble litt usikker her. De største plantene her er godt meteren høye nå, og det har såvidt begynt å komme "tyver" langs grenene oppover. Men i toppen er det plutselig noen lange skudd som jeg ble litt usikker på. Skal disse fjernes?
3015ead7e3a20433a6d75997bdbf289c.jpg
168487f5a60251b0011d7922c762ad01.jpg
Herrejemeni!! Så store! Når sådde du???

Her er de vel bare et par cm fortsatt, og vi sådde i februar....

Men klart, vi sådde klasetomater som bare blir 50 cm høye ca...

Hva er det som er tyven?
Skjønte ikke utifra bildet...
I vinkelen mellom stamme og blad vokser det ut en "avlegger". På busktomster skal de være sånn. På vanlige tomatplanter skal de bort. De stjeler næring.
ce9a1437ca2ffb916257b3c923a2843f.jpg

I vinkelen mellom stamme og blad vokser det ut en "avlegger". På busktomster skal de være sånn. På vanlige tomatplanter skal de bort. De stjeler næring.
ce9a1437ca2ffb916257b3c923a2843f.jpg
Aha,da var det som jeg trodde.

Men da skal jeg bare la dem være da, på de vi har sådd. Tror kanskje det stod busktomater og ikke klasetomater når jeg tenker meg om..

Kan det være derfor våre er så små enda også, at de ikke blir så store?

Aha,da var det som jeg trodde.

Men da skal jeg bare la dem være da, på de vi har sådd. Tror kanskje det stod busktomater og ikke klasetomater når jeg tenker meg om..

Kan det være derfor våre er så små enda også, at de ikke blir så store?

Kaaaaaan lønne seg å ta vare på posen.

Men ja. Busktomater blir somregel under en meter mens de andre kan bli både to og tre.

Herrejemeni!! Så store! Når sådde du???

Her er de vel bare et par cm fortsatt, og vi sådde i februar....

Men klart, vi sådde klasetomater som bare blir 50 cm høye ca...

Ja, de tre største er godt over en meter nå. De har fått størst potter. Har mange mindre også, de har vokst så ujevnt! Har ikke optimale vekstforhold inne, og dårlig plass i de riktige vinduene. Husker ikke helt, men mener jeg sådde i mars.

Back
Topp