Alt som må shoppes, hva i alle dager skal man starte med?

UnicornCorn

Betatt av forumet
Junibollene 2023
Har ingenting fra før, kan gjerne kjøpe noe brukt. Men hva i alle dager skal man begynne å kjøpe og samle inn?
Dette er første barnet.

... og hva bør man ha, som ikke bare er noe butikkene propper på at at dette er en "must have"?
(Ikke meningen å kuppe tråden din, lurer like mye på det du lurer på, men tenker disse to går litt inn i hverandre)

Mye kan vente til etter fødselen når du vet hva man trenger til sin baby. Jeg visste at jeg kom til å prøve å amme, men kjøpte likevel inn noen flasker og en pakke mme i tilfelle ting gikk galt.
Jeg brukte også mye babynest og bedsidecrib. Fikk også låne bæresele som aldri ble brukt fordi det ikke passet for oss.

Det viktigste er at barnet har noen klær, en plass å sove og en måte å komme seg hjem fra sykehuset på. Resten kan vente til man ser hva man trenger :happy: :Heartred

Er i samme båt! Første ungen. Jeg har begynt å lage en liste, så jeg får oversikt (fordi jeg liker lister og oversikter). Da kan jeg også legge inn lenker til ting jeg vil kjøpe etter fødsel, etter hvert som ungen trenger det. Virker deilig å kunne klikke på lenken og bestille babygym når jeg trenger, i stedet for å lete etter en mens jeg er overvelda i tida etter fødsel

Ellers tenker jeg det er lurt å spørre venner og familie om hva de likte best, og hva de endte med å ikke bruke. Så burde man vel få en ganske grei liste etter hvert?

Vi har det meste fra før (seng, badekar, bilsete, noe babyklær, amme bh, m.m.) Mangler bare bleier og sånne ting. Så det kjøper jeg eventuelt et par uker før termin. :)

Jeg synes det var greit å kjøpe klær brukt, det blir ikke slitt på et barn før tidligst de begynner barnehagen, ikke overdriv, for ofte vil famile og kanskje venner kjøpe noe, og da er det ofte klær av erfaring.

Jeg hadde veldig lyst på ny vogn første gang, nå er det ikke så viktig.

Vippestol er greit å ha, den kan fint kjøpes brukt, da kan du både gå på do og dusje mens du har øye på babyen, ikke nyfødt da, men.

Lekegrind, brukte som dagseng, den kunne heves som sprinkelseng. Både seng og lekegrind kan kjøpes brukt

Madrass bør en kjøpe nytt, samme med bilsete, hvis ikke må en forsikre seg om at den ikke har vert i kollisjon og er nyere enn 5(?) År, google det, husker ikke helt.

Bæresele kan være greit, men ble ikke brukt så mye som jeg trodde da jeg kjøpte den.

Sånn bamse med snor som spiller musikk, den var gull verdt! Ha gjerne to, en i senga og en i vogna, skulle en forsvinne så har du en til!

Flaske, tilfelle rottefelle. Jeg hadde best i test brystpumpe, men endte opp med å melke meg selv i et glass, det var mye mer effektivt og skånsomt :laughing002

Så må du jo sette deg et budsjett, hva må du ha? Hva er greit å ha, og hva vil du ha bare fordi? Start med det du skal kjøpe brukt, se litt etter gode priser og det du øsnker deg, noe kan dukke opp nå og noe må du kanskje lete litt, lagre finn søk og meld deg inn i kjøp og salg barnets for ditt område på fb(når du er klar for å gå offentlig)

Det var mine tips, hehe, vel langt innlegg men, huff

Handlet forresten det meste i 2. Tri, muligens fordi venninna mi nettopp hadde føda i begynnelsen av 3. Tri og ikke var klar da

Til baby er en ting, men vil å anbefale å ha klart store bind til mor.
Og brystskjold( legger med bilde) og ammeinnlegg for produksjonen er litt ustabil ofte i starten å lett å bli sår i starten så for meg hvertfall var slike skjold så jeg slapp at noe lå helt inntil var godt for å avlaste. Og en god salve.

Men til baby, husk du blir sikkert å få noe klær i starten i de minste str. å de vokser fort så ikke nødvendig med alt for mye klær i de minste str. Omslagsboddy likte jeg godt, slapp å ta over hodet. Er sommerbaby så et lett helseteppe for baby eller annet type som puster er lurt. Seng/bed crib Ny madrass å lett dyne til soving, evt en sommerpose til vognen, stellebord, badebalje er kjekt, vogn, bilstol, babynest var jeg veldig glad i, gulpeklut, tørrservietter som fuktes selv med reint vann til å vaske med(no blir lett sår av engangsservietter som er ferdig fuktet, andre tåler de), bleier, en smukke eller to. Resten er slik man fint kan supplere med under veis når man ser behov.

Vedlegg

• 1666561253420.png
    1666561253420.png
    604,4 KB · Visninger: 3
Last edited:
Tja. Vi kjøper vel ikke noe før etter OUL. Men vogn, bilstol, bed side crib, vippestol, baby set til Tripp Trapp, stellebord og klær blir vel første pri. Har vært de mest brukte tingene til de 2 andre :)

Det er mye som butikker etc omtaler som must haves, men det er mye man må se an ift behov! Jeg har kjøpt mye brukt, men feks madrass til babyseng har jeg kjøpt ny! Kommet til å bruke den samme til baby nå, 3 år mellom.

Man klarer å handle rett etterpå og, evt få andre til å handle for seg! Viktigste man har er klær og forbruksvarer. Man får sånn babypakke gratis på apotek 1 og Rema 1000. Der er det mye bra :)
Er ikke vits å kjøpe ammepumpe til 2000kr om man ikke får til amminga feks. Mye man man vente med, Og mye man kan kjøpe brukt.
Vi får jo i juni. Så man trenger ikke kjøpe vinterpose til vogn eller bilstol med det første :)

Husker jeg kjøpte helt ny vogn til førstemann i 2007 og den var dritdyr! Til Nr to kjøpte jeg samme vogna brukt og betalte 2000kr, den skal jeg bruke i begynnelsen nå og! Men det er jo litt hva man har penger til, kan skjønne om man vil kjøpe ny til Nr 1, men man får kjøpt mye fint på Finn :)

Jeg kommer ikke til å kjøpe noen ting med det første. Kanskje en body/babytøy etter ultralyden. Ellers brukte jeg mye bæresele med førstemann, så vil ha helt ny denne gangen. Kan godt kjøpe brukt vogn, men vil ha emmuljunga med 4! Vanlige dekk Liker å gå mye tur. Har seng, men må ha ny madrass, dyne og dynetrekk. Bilstol og vippestol. Har planer om å fullamme, så brystskjold og en haug av ammeinnlegg må jeg ha klar. Sikkert noe sårsalve også.

Det er ikke så mye man trenger I begynnelsen

Mine must haves er:
Klær 50 og 56
Bleier str 1 og 2 (mest 2)
Tørre servietter
Olje f.eks jordnøttolje til stell
Gulpekluter - liker best de i bambus
Seng / bedside
Madrass
Pledd x2
Laken til seng og vogn
Jeg ønsker meg en dagseng i stua
Bilstol
Vogn
Bæresele / sjal
Stellematte / stellebord
Badebalje
Smokker
Ilytol (salve)
Bind til mor
Ammeinnlegg
Naproxen til etterrier

Ellers kan du kjøpe etterhvert som behovet melder seg . Det som er greit med sommerbaby er også at man slipper å tenke på vognposer, tykke klær osv.

Hilsen snart 5-barns mamma som av naturlige årsaker må begrense antall ting som dras med inn i huset

Tenker å vente til etter NIPT og tidlig ultralyd med å kjøpe masse ting. Men feiret bankende hjerte på TUL privat i uke 8 med å kjøpe bæresele brukt på Finn. Tenker å markere milepæler med noen litt "større" kjøp. Ellers har vi vugge som dagseng fra før (fra min barndom), og et sengesett (kjøpt forrige graviditet men mistet). Mye som gjenstår med andre ord men heldigvis mange måneder igjen å forberede seg på. Synes det er koselig å spre innkjøpene gjennom ventetiden :dance008

Kjøpte mye til første, så har det meste.. enkelte ting ekke pakka opp engang.. solgte nettop bilstol-adapter til vogn understelle.. det va et "must have" såm æ aldri pakka opp engang mye klær i str 50 såm aldri blei brukt.. (han va nesten 53 cm når han blei født, å brukte såvidt klær den første uka... så va han vokst ut av alt
Vugge til å ha i stua lå han vell i i 2 tima... den står ennu på et rom her å tar opp plass (han bi 1 år om nån daga)..
Invisterte å i en pakke me kjølebind å skylleflaske til å ha etter fødsel... fullstendig bortkasta

Det æ derimot brukte mye Va babynest, bæresjal, vogn, bilstol, vognpose, brystpumpe (lånte hos ei veninne), å selvfølgeli bleia, tørre servietta man våte sjøl, med babyolje (genialt før å få bæsjen til å løsne).. ammeinnlegg sia det rant endel

Blir å kjøpe et til bæresjal denna runden så æ har 2.. va irriteranes å bi fri en dag når æ vaska d..
Skal å ha nytt babynest.. å kansje bedside crib. (Lånte det å hos ei veninne sist, men han sov lamme mæ i senga heller (han sov stort sett bare fra 04.00-07.00, så da orka æ ikke kjempe før å få han over i si seng.. æ måtte ha den søvna

Jeg hadde så store smerter etter tang, sying og revnet underliv etter fødsel at det eneste som lindret var frosne bind. Så til andre fødsel kjøpte jeg inn kjølebind, men da hadde jeg ikke like vondt etter fødsel... så har faktisk et par liggende enda. Håpet ikke se er gått ut på dato til juni :p

Anbefaler foresten å kjøpe inn sånn flaske til å vaske underlivet med etter fødsel.

Back
Topp