Alle som har tatt lappen (B), kan dere svare her?

Gollemor

Forumet er livet
VIP
Fortell kjempedetaljert hva dere gjorde på oppkjøringen.
Fra dere kom dit, og til dere gikk (kjørte) derfra.

Og hvor lang tid varte oppkjøringen.
Dere som strøk, måtte dere fullføre timen, eller sa sensor fra når dere strøk og avsluttet timen med en gang?

Vil vite mest mulig!

Dere som har tatt lappen i Trondheim, noe jeg bør være obs på? Hvor nazi er sensorene?

Husker ikke en dritt.. Bare et stort svart hull.. Var så nervøs at jeg tror jeg døde litt..

Satte oss i bilen. Holdt på å pisse på meg. Han spurte om et par spørsmål om bilen. Hva betyr det når bremselampa(håndbrekklampa) lyser. Jo.. enten no slange i bremsesystemet som har gått eller håndbrekk på. Poeng til meg. Kjørte så rundt i Halden. Huske på å at man kjører lovlige vei eller rett frem når han ikke sier noe. Viktig viktig å stoppe helt ved stoppskilt.. han førte meg til ett for å teste meg, og inn i enveiskjørte områder så jeg måtte tenke selv.
Han kikka hele tiden på om jeg titta i speil så jeg.
Kjørte tilbake... fikk så beskjed om å rygge tilbake på plass. Jeg i sjokk.. fordi rygging ikke var i krava i 2002.. haha
Han ga meg tips om å se ut døra... ettersom vi var på stille parkeringsplass og jeg ikke hadde rygga før[8D]
Bestod ja. Eneste kommentar var at jeg kjørte litt sakte i byen kanskje, men at jeg på en måte kjørte etter kunnskap sånn egentlig. Så godkjente det.[:D]

Oj, det er lenge siden..! Skal prøve:

Husker ikke hvor lenge den varte, men ca halvtime-time. Jeg kjørte egentlig mest rundt i byen, han bare fortalte hvor jeg skulle kjøre, så noterte han. Så det var rundkjøringer, lyskryss og diverse vikepliktregler jeg måtte teste i praksis..

Spørsmålet jeg fikk var: Hvor ofte skal du sjekke lysene på bilen?

Mitt svar:  "Jeg SKAL egentlig sjekke de hver gang jeg setter meg inn i bilen for å kjøre, men både du og jeg vet at det kommer ikke til å skje.."

Han lo, og sa seg helt enig..[8D]

Jeg besto, men det han hadde å "hakke" på..:

En buss var parkert uti siden på veien, og jeg sakket ikke på farten. Han sa at det KUNNE ha kommet noen i full fart fremfor bussen, så det jeg burde ha gjort var å blinke meg litt ut i motsatt kjørefelt.

Jeg kom til en rundkjøring, og det var ingen biler i mils omkrets, bortsett fra to bak meg. Jeg stoppa helt opp og satt der helt apatisk, aner ikke hva jeg tenkte på. Der fikk jeg egentlig mer skryt for å ha stoppet opp, for han merket at jeg var ikke helt med..[8D] Hadde heller fått trekk hadde jeg kjørt videre.

jeg husker ikke alt for det er over 4 år siden..

men husker siden det regnet sånn var oppgaven min å sjekke bremseforsterkeren..
ellers kjørte jeg bare.. jeg måtte begrunne hvorfor jeg valgte å ligge under fartsgrensa. (det var syyyykt glatt) noe stort sett mer enn det kommer jeg ikke i farta

ORIGINAL: Froskegele

Husker ikke en dritt.. Bare et stort svart hull.. Var så nervøs at jeg tror jeg døde litt..

Akkurat samme her. Ante ikke hvor jeg hadde kjørt da vi kom tilbake til biltilsynet... Men jeg fikk lappen - selv om jeg åpenbart var komatøs under hele oppkjøringen... [&:]

Måtte først trekke en lapp med spørsmål og rute. Fikk spørsmål om varseltrekant og refleksvest.
Sensor fulgte med på fartsavpasningen hele veien ifht. rundkjøringer, kryss osv. Tror jeg måtte innom omtrent alle stoppskiltene i byen [8D]
Måtte også inn i et parkeringshus i byen og parkere - type rygge inn parkering.
Plassering av bilen i lyskryss hvor man må vente på de med forkjørs som skal inn samme vei.

Hadde på musikk og snakket i et sett fordi jeg var så nervøs [8D] Var vel i bilen ca halvannen time, husker ikke helt.

Kommentaren han skrev var: Fin fartsavpasning. God nok til å øve på egenhånd"

Jeg strauk på første og bestod på andre!

Første gang var det en sur, meget overvektig mann som møtte meg. Han var tydelig gretten og snakket ikke til meg, men kjeftet til meg. Fra første stund var han veldig negativ, pustet tung og sukket og stønnet når jeg spurte om ting osv. Når vi endelig kom i gang med selve kjøringa, så skulle han si hvor jeg skulle kjøre (hvor jeg skulle ta til venstre/høyre der ikke skiltingen var entydig). Det gjorde han forsåvidt også, men veldig sent slik at jeg gjerne hadde bestemt og påbegynt noe annet før han hyyylte ut at jeg skulle andre vei! Det var rett og slett et mareritt og jeg følte at han herjet med meg, jeg ble fryktelig nervøs og det viste seg på kjøringa mi. Jeg måtte kjøre fulle 45 minutter, selv om jeg skjønte at jeg hadde strøket etter 10...

Andre gang gikk det mye bedre, da var det ei hyggelig dame som møtte meg. Hun hilste ordentlig og vi småpratet litt før vi begynte med det vi skulle! Hun roet meg rett og slett ned. Så fikk jeg trekke spørsmål, svarte på dette og vi kjørte avgårde. Hun sa fra i god tid om hvor vi skulle, og ba meg følge skiltingen der jeg kunne det. Hun kommenterte underveis når jeg gjorde noe bra. Da vi stoppet visste jeg at jeg hadde klart det[:)]

Du må bare holde nervene under kontroll, prøv å ikke stresse[:)]

satt meg i bilen , har fortalte litt om hva han kom til og gjør( notere) og om jeg ville snakke, høre på radio eller om d skulle hver stille. jeg valgte å ta d som d kom.
vi begynte å kjøre d var veldig likt en vanlig kjøre time. når jeg kom til en hoved åre der følte jeg at lukkene mellom hver bil var for små til at jeg ville våge meg ut på d så uerfaren og d forklarte jeg til han og at dette er fordi jeg tenker på sikkerheten og dette blir jo bedre når jeg har kjørt litt mer. fant en lukke kom meg ut og kjørte tilbake, han sa at d var ingenting å bemerke d med krysset var forståelig og forsvarlig i forhold til min tankegang og jeg besto med glans

Husker ikke i detalj... er mange år siden.
Men husker att jeg måtte sjekke om det var riktige dekk på bilen... og forklare hvordan jeg fant ut det.
Også kjørte jeg en rute hvor jeg var innom sideveier, sentrum, og motorvei.... og trange bakgater.
Måtte også lukeparkere....
Pass på plassering i veibanen, avpass farten der det trengs.. og ikke bryt fartsgrensen, ikke glemt vikeplikten (veldig viktig), bruk blinklys, bruk speilene aktiv og hold hodet kaldt.
Om du selv merker att du gjør en feil, så si ifra att du gjorde det.....
Jeg kjørte opp i Bergen da.

Lykke til! det går nok kjempebra[:D]

ORIGINAL: Gollemor

Jeg er i ferd med å drite på meg.. bare så dere vet det.

Skjønner deg godt! Men altså om du skulle være så uheldig å stryke så er det jo bare en mnd til du kan prøve igjen og da har du jo vært igjennom det en gang før. Det går nok bra [8D]
Jeg freaket ut da kjørelæreren min var på vei ut av bilen fordi musikkanlegget begynte å streike så jeg begynte å skrike etter henne og var omtrent helt rabiat fordi jeg MÅTTE jo ha musikk [8D]
Siden jeg var den mest engstelige eleven hun noen gang hadde hatt lurte hun vel på om jeg i det hele tatt klarte å kjøre ut fra parkeringa med sensor i bilen [8D]

Møtte sensordamen, håndhilste, satt oss i bilen. Trakk et kort - "Hva vil det si at bilen er understyrt/overstyrt?" Bla bla. Kjørte ut (sjekk at ikke bilen står i revers!! Det glemte jeg.[8D]), tøffet litt rundt. Var heldig og traff på kø, så der forsvant en del av tida.[8D] Med all smalltalken før og etter tok det vel en time.

Husk å se OFTE i speil - det fikk jeg minus på, fordi jeg ikke så ofte nok. Og vær obs på steder hvor det er høyreregel uten at det er logisk. Og enveiskjørte gater. De lurer deg litt for å se om du følger med.

Ja, og bevar roen, og si til deg selv at DETTE GÅR KJEMPE BRA! Da går det ofte bra, også.[:)]

BTW- jeg strøk første gang, og da fikk jeg ikke vite det før oppkjøringen var over..

Grunnen til at jeg strøk var forresten at SENSOR ikke kunne lese skilter, og jeg nektet å kjøre opp igjen om jeg ikke ble GARANTERT en annen sensor neste gang (han ble noe ufin da jeg prøvde å påpeke at han tok feil).. I utgangspunktet kan de ikke love noe slikt, men min kjørelærer tok kontakt med dem og fikk ordnet det da.. Og sensor fikk en skrape..

Først tok kjørelæreren min å gikk gjennom slike spørsmål jeg kunne bli stilt av sensor, det var mange spørsmål han gikk gjennom.

Så kjørte vi til biltilsynet, jeg satt i bilen, mens kjørelærer gikk ut av bilen, så kom det en mann som satt seg inn i bilen og hilste på meg. Han forklarte meg hva som skulle skje under oppkjøringen, han sa at vi skulle kjøre en rute som ville gi meg utfordringer som jeg skulle vise han at jeg taklet. Han stilte meg først ett teoretisk spørsmål, heldigvis slapp jeg noe praktisk, som feks måle mønsterdybde på dekkene. Mitt spørsmål var : kan du vise meg ABS lyset? ... Det kunne jeg jo..[:)]

Så startet vi kjøreturen, jeg var FULL i nerver, men det føltes som om kroppen min bare kjørte, mens hodet mitt var helt lammet liksom..
Sensoren var superhyggelig, jeg fikk velge om jeg ville ha på musikk, snakke eller ha det helt stille, jeg valgte å snakke...
Vi snakket om alt mellom himmel og jord.

Jeg fikk selvfølgelig en rute jeg ALDRI hadde kjørt før, så jeg var ganske sikker på at jeg hadde strøket , 100 % sikker faktisk...

Husker ikke hvor lenge vi kjørte, men var sikkert sånn 40 min tror jeg..

Da vi kom tilbake til biltilsynet stoppet jeg bilen, og han var helt stille, han skrev noe på ett ark, mens jeg satt og ventet..
Så spurte han meg hva jeg syntes selv om kjøreturen, jeg sa jeg trodde jeg hadde kjørt feil en gang, men det hadde jeg ikke sa han.

Så sa han etter en liten stund, "Du kan nå ta ungene dine ut på nye eventyr" og at jeg hadde bestått[:D]

Deretter gikk jeg inn for å ta bilde av mitt stolte tryne slik at jeg kunne på Sertifikatet[:D][:D]

Ohhh happy day!

ORIGINAL: Gollemor

Jeg er i ferd med å drite på meg.. bare så dere vet det.

Trøst deg med at du sannsynligvis ikke kommer til å huske noe særlig av det når det er over [8D]

tror jeg var veldig heldig,fikk en veldig rolig og snill sensor. Pirket litt på at jeg tråkket for hardt på gassen når jeg skulle ut fra kjøreskole (kom ut i en 70 sone), og at jeg var treg å finne snu plass. Holdt lav fart for min oppkjøringsstrekning var svingete og smal,og det var i juni så trerne var overgrodd (fikk pluss på lav fart siden man ikke hadde full oversikt,men det var for at jeg var nervøs;) ) VIKTIG er å ta myye hensyn til spaserende og da spesielt barn. Høyreregelen off course og vikeplikt[:D]

JEG feilparkerte, kvalte bilen og tok feil av et skilt, men jeg besto! Og det på fredag den 13, med kjørerute nr 13!!
Så jeg tror du klarer deg helt fint.
 Ellers husker jeg ikke så mye, var jo i -99....
[:)]

Lykke til! [:D]

Kjørte opp på Hamar og besto.

Kjørte først rett ut på motorveien, for så å kjøre av igjen da vi kom til første avkjøring.
Kjørte da på en del landevei, før vi kjørte inn i byen.
Jeg klarte å kvele bilen TRE ganger i et lyskryss, og sensoren mente at om jeg ikke hadde kvalt bilen hadde jeg kjørt på rødt lyst. Men grunnen til at jeg kvalte den var jo fordi jeg bremset ned FORDI det var rødt lys [8|] Var når det skiftet til grønt at jeg begynte å surre.
Midt inne i byen skulle jeg svinge til venstre. Der var det fotgjengerovergang, og en pappa på sykkel og et barn på sykkel skulle over. Men de stoppet i stedet og pappaen vinket til meg sånn at jeg bare kunne kjøre [>:] Jeg turte jo ikke det på oppkjøring! Etter tja.. 10 sekunder gikk de over, så kommer det stille fra sensoren: "Han vinket deg jo faktisk videre da...." Glad jeg ikke tok sjansen uansett [8D]

Kjørte ca 45 min [:)]

Back
Topp