Alle som har tatt lappen (B), kan dere svare her?

Jeg husker ikke helt detaljert, for det er noen år siden. Men strøk første gang, men fikk ikke beskjed før vi var ferdige med runden. Oppkjøringen begynte hvertfall med at jeg trakk rute vi skulle kjøre. Så trakk jeg teknisk kontroll, måtte forklare ang slingringsmonn på ratt.. Sensor spurte meg om det kunne være en ide å slå på tenningen når man skulle sjekke slingringsmonn, og seff var det jo det:0 men han bare lo, det gjorde ikkeno at jeg glemte det hvertfall.

Jeg var dritnærvøs og tok feil av høyre og venstre, men det gjorde ikke noe.Sensor sier bare hvor du skal kjøre henn, om du skal parkere etc.. Det varte vel en times tid om jeg ikke husker feil. valgte den letteste løsningen da jeg skulle parkere husker jeg (altså kjørte over noen plasser så jeg kunne kjøre rett ut, og parkerte ikke mellom biler) det var hvertfall lov.. Jeg strøk første gangen fordi jeg snudde på et gangfelt:P (til mitt forsvar, det var en gruskant langs veien inne på industritomten på Gardermoen:P) Da jeg strøk første gangen fortalte han meg først at jeg hadde strøket, så hvorfor. Den gangen jeg sto, så forklarte han at jeg hadde bestått, og hva han syns var bra med kjøringen min, og hva jeg kunne bli flinkere på( som å ikke nøle når jeg skulle ut på motorveien)

hehe, hjalp deg vel ikke mye dette.. Lykke til!

Satt først 40 minutter utenfor trafikkstasjonen og pumpet (hadde sinnsykt brystspreng og jr var 2 mnd og hjemme)

Trakk flrst et kort. Måtte sjekke hjulene, om dem så bra ut og om det var skraper på dem. Måtte også svare på hva den vanligste årsaken til oppskrapa dekk er. Ante ikke, så jeg sjangsa på fortauskanter, det var riktig[:)]

Kjørte så vidt inne i selve byen før jeg kjørte ut og oppover en landeveit. Sensor spurte om jeg gikk skole og så videre, og skrev litt innimellom. Da jeg hadde kjørt i 15-20 minutter skulle jeg snu på en utkjørsel langt utti gokk.
Kjørte tilbake til vegstasjonen og skulle parkere(rygge) mellom ti biler. Og siden det var den bilen jeg hadde hatt alle kjøretimene med, viste jeg at den hadde ryggesensor, så jeg fulgte ikke så godt med. For å si det sånn, hadde det ikke vært ryggesensor hadde jeg pælma biln i en lyktestolpe [8D]

Sensor så på meg, smilte og sa det var veldig bra kjørt! Selv om han ikke var sikker på om jeg så den stolpen som var bak bilen.
det var vell den eneste feilen jeg hadde. [:D]
Han ønska meg lykke til både med sertifikatet og babyen og så var det over [:)]

Jeg bodde i en by med mange rundkjøringer, så hadde veldig mye rundkjøringer, en liten periode på motorveien, var i en LITEN bygd, med trange gater rundt hushjørnene hvor det bare var plass til en bil osv, kjørte på grusvei, landevei. 30 sone, 40 sone, og opp til 100 sone. Hadde så og si ALT på oppkjøring!

Husker ikke hvor lang tid det tok jeg, 1 time? Fryktelig usikker. Synes tiden gikk kjempe fort, og oppkjøringen gikk kjempe bra, selvom jeg var ganske nervøs. Sensoren virket veldig nazi, men han var ikke så nazi som jeg trodde..

Satte meg inn i bilen på kjøreskolen, kjørte til biltilsynet, henta den som skulle vurdere kjøringa..

Kjørte en runde ved litt industri og butikker, hadde kjørelærer sittende i baksetet og vi hadde avtalt at hvis han ble veldig opptatt av å gi lakrisal til sensor måtte jeg passe på.. hehehe.

Litt fartsvei

Fikk en dusteplass jeg skulle parkere, var egentlig altfor trangt, men fiksa det (eneste er jo at vi ville ikke kunnet gå ut av bilen)

Så begynte ei lampe i bilen å lyse rødt... DØD BIL!!!!! Verkstedet var like ved biltilsynet, men jeg hadde ikke kjørt over 45% av timen, så hadde for lite til å kunne stå/stryke. Ble avtalt at hvis vi kom tilbake til biltilsynet innen en viss tid så skulle vi få fortsette med en annen sensor (for han jeg hadde hatt var ferdig for dagen da)..

Sto på verkstedet og sparka i dekka på den hersens bilen..
De fikk fiksa den og vi reiste tilbake til biltilsynet. I løpet av de 5 minuttene i bil der tipset læreren min meg om et par ting jeg burde nevne som litt dumme når sensor spurte åssen det hadde gått (hvis jeg fikk fortsette)

Og jeg fikk ny sensor og kjørte 15 minutter til, da i by med masse vikepliktsveier etc.

Oppsummerte kjøringa, nevnte de to situasjonene der jeg hadde bommet noe og fikk bestått :D

ORIGINAL: Luthien05

Satte meg inn i bilen på kjøreskolen, kjørte til biltilsynet, henta den som skulle vurdere kjøringa..

Kjørte en runde ved litt industri og butikker, hadde kjørelærer sittende i baksetet og vi hadde avtalt at hvis han ble veldig opptatt av å gi lakrisal til sensor måtte jeg passe på.. hehehe.

Litt fartsvei

Fikk en dusteplass jeg skulle parkere, var egentlig altfor trangt, men fiksa det (eneste er jo at vi ville ikke kunnet gå ut av bilen)

Så begynte ei lampe i bilen å lyse rødt... DØD BIL!!!!! Verkstedet var like ved biltilsynet, men jeg hadde ikke kjørt over 45% av timen, så hadde for lite til å kunne stå/stryke. Ble avtalt at hvis vi kom tilbake til biltilsynet innen en viss tid så skulle vi få fortsette med en annen sensor (for han jeg hadde hatt var ferdig for dagen da)..

Sto på verkstedet og sparka i dekka på den hersens bilen..
De fikk fiksa den og vi reiste tilbake til biltilsynet. I løpet av de 5 minuttene i bil der tipset læreren min meg om et par ting jeg burde nevne som litt dumme når sensor spurte åssen det hadde gått (hvis jeg fikk fortsette)

Og jeg fikk ny sensor og kjørte 15 minutter til, da i by med masse vikepliktsveier etc.

Oppsummerte kjøringa, nevnte de to situasjonene der jeg hadde bommet noe og fikk bestått :D

Hahaha! Genialt[:D]
Men er det vanlig å ha med kjørelærer?

Vet bare om ei som er kjent for å være "nazi" i tr.heim, en godt voksen dame. Husker ikke navn/utseende.

Jeg kjørte opp i tr.heim april 2010. Møtte sensor på biltilsynet. Satt oss i bilen, han informerte kort om prosedyren. At teori og kjøring telte begge deler, men kjøring mest, så dersom teorien gikk dårlig skulle jeg ikke sitte å tro at jeg strøk hele kjøreturen.

trakk først et spm, blandt 10-15 mulige om jeg ikke husker feil. Demonstrere hvordan vindusviskere fungerer og hvor man fyller på spylevæske.

Etter det var det kjøring. Han ga beskjeder som høyre, venstre, hold E6, kjør mot klæbu osv.
Jeg vet ikke helt hvor jeg kjørte, ikke så kjent på den siden av byen, men tror det var gamleveien opp mot klæbu, tok av på byåsen, så tilbake til sentrum, en liten runde på sluppen, før det var tilbake på biltilsynet. Fikk prøvd det meste av vei utenom kjøring i selve sentrumskjernen.

I den første rundkjøringen kvelte jeg bilen, men det har ingen sikkerhetsmessig betydning, så du trenger ikke bekymre deg for det. Jeg humpet litt når jeg tok av av og til, og kjørte hvertfall 10km under fartsgrensen over tillerskogen (svingete vei, og ukjent for meg), men det gikk helt fint fordet. Jeg påpekte det selv at jeg antakelig kjørte sakte, men følte meg litt usikker på veien. Fikk til svar at jeg bare skulle kjøre etter forholdene.

Kjørte i ca 50-60 min og besto. Fikk tilbakemelding på at jeg kjørte bra, kanskje litt sakte når jeg påpekte det, og kunne bli enda flinkere til fartstilpasning når jeg skulle inn på veier, og finner luker i rundkjøringer, men ellers bra. Så jeg var fornøyd.

Men så nervøs at jeg ikke greide spise først. Hadde oppkjøring kl. 2.

glemte foresten av jeg måtte rygge-parkere tilbake på biltilsynet, men der var det gooood plass! Hadde ikke med kjørelærer, og ingen jeg kjenner som har kjørt opp i tr.heim har hatt med det heller...

Lykke til, det går nok bra skal du se!!

jeg fikk stryk for å ha dårlig kurs forståelse. kjørte feil fordi han misledet feil veg. å han klikket på meg for at jeg ikke snudde på privat eiendom. å jeg fikk også hets at jeg sjekket blindsone, for han ment vi så det i speilet. har blitt en stor klage på denne sensor. veldig ufin. så sensor har alt å si

Kom inn i bilen, justerte alt av speil, sete og tok på sikkerhetsbeltet. Sensor ba meg justere temperaturen i bilen og spurte ett eller annet som jeg ikke husker (men som var lett å svare på). Hadde oppkjøring 22 desember, og det hadde snødd en del så jeg var ekstra forsiktig når vi kjørte. Jeg kjørte feil ene plassen (kjørte til høyre når sensor sa venstre, men det sa han ikke hadde noen betydning så lenge kjøringen min var grei). Kjørte på veier med maks hastighet på 70, og var innom trafikklys, rundkjøringer, vikepliktskilt, vikeplikt fra høyre, boligområde med lavere fartsgrense med fotgjengerovergang, bakkestart (ikke automatgir), osv.
Jeg hadde øvd som bare det på lukeparkering, men det ville han ikke se selvfølgelig.

Stod på første forsøk, men fikk beskjed om at jeg kanskje var litt for forsiktig (glatt og nervøs), men at alt var bra ellers. Kjørte opp i Bergen.

Er nå 15 år siden da, så husker når ikke så grundig alt da.

Fikk spm om vindusviskerne. Så svarte på de.

Så kjørte jeg litt bykjøring med lukeparkering og motorvei, pluss landeveikjøring. På vei tilbake kjørte jeg feil. Han sier i den aller siste svingen inn til hvor vi skal. Til venstre, så svinger jeg til høyre... Jeg sier i fra selv at jeg vet jeg svingte feil, var så nervøs for jeg visste jo at kom svaret snart. Jeg fant meg en god plass å snu på forsvarlig og kjørte dit vi skulle.
Besto da alikevel. Selv om jeg trodde alt håp var ute med den feilen :p

Jeg hadde to oppkjøringer, da jeg strøk på første forsøk.

1. Prøven varer i ca 1 t og 10 min. Fikk spørsmål om bakre tåkelys. Det var greit. Kunne lokalisere knappen og sette på. Derimot hadde jeg ikke vært ute og sett før, trodde de skulle være hvite nedenfor de andre baklysene, men der var det kun reflekser. Sensor så jeg ble usikker.

Deretter starter jeg nervøst kjøreturen. Presterer å kjøre feil utkjørsel fra rundkjøring. Kjører gjennom byggefelt osv først. Stopper for bil fra høyre et sted. Det viser seg i ettertid at jeg var på forkjørsvei, men jeg hadde ikke sett skiltet som stod litt gjemt bak en busk. Deretter kommer jeg ut på høyhastighetsvei. Jeg syntes selv det gikk bra da. Problemet hele turen var at jeg ikke klarte å roe nervene. Sensoren var mega-usosial og svarte kun ja eller nei på spørsmål så det ble ingen flyt i samtalen, selv om jeg i forkant sa jeg ville snakke under kjøring. Jeg fikk en ryggeoppgave. Da holdt jeg på å rygge inn i en busk. Følte meg klønete... Deretter skulle jeg ha litt bykjøring. Jeg syntes selv det gikk ok. Sensor la merke til at jeg så ned på giret en gang, og det burde jeg aldri gjort i sentrum... så tilbake til veivesenet. Rygger inn. Han er stille. Sier at han bare skal notere litt, deretter får jeg vite om jeg bestod. Det går lang tid. Pulsen min er i 150... sensor forteller at jeg ikke bestod førerprøven. Han går gjennom forklaringen. Jeg hadde ingen alvorlige feil, men mange småfeil. F.eks. lite flyt, feilgiring, det at jeg stoppet for bil på forkjørsvei, at jeg ikke blinket ut for sykkel langs veien, osv, osv. Det var en lang liste med punkter hvor jeg ikke var god nok.

Følte jeg aldri kom til å klare lappen...:banghead:

2. Forsøk; Får spørsmål om det er lov å ha barnesete fremme i bil. Merket med en gang at jeg var mindre nervøs rett og slett fordi jeg fikk en mer empatisk og sosialt kompetent sensor. Praten fikk flyt og det hjalp på nervene. Men ikke minst hadde jeg kjørt mye siden sist.

Denne gang starter jeg i tettbygd strøk, og deretter ut på motorvei. Så ut på landevei. Jeg hadde ikke vært der før og det var smalt, så jeg kjørte rolig... fikk så beskjed om å finne en plass å snu. Det klarte jeg greit. Kjørte tilbake til byen via byggefelt. En liten tur i byen. Tilbake til veivesenet. Brukte litt tid i en trafikkert rundkjøring, følte kanskje at jeg burde vært mer effektiv.... tilbake på kjøreskolen, rygger jeg først inn på handicap. Oppdager det heldigvis i kameraet, og finner en my plass. Rygger inn og sensor sa akkurat det samme som forrige, at han bare skulle notere litt, så gi meg svaret. Da var pulsen tilbake i 150 og jeg følte jeg hadde strøket igjen... fortalte han hvordan jeg hadde det i det han skulle gi svaret... -Men du, sier han. Jeg ser ingen grunn til å skulle stryke deg. Du har bestått, du!
:excited001:happy093:cool05
Et av mitt livs beste øyeblikk. Jeg var 34 år, mor, og hadde nesten gitt opp drømmen om lappen.

Har fått et annet liv siden. Nå kjører jeg mye, og det er så deilig å være uavhengig;)

Lykke til - du får lappen du også :love7

God del år siden tråden ble laget. Så satser på personen enten har lappen eller har gitt opp lappen ;)

Vi var 3 stk som dro samla til oppkjøringa. Ho første strøyk, jeg var så nervøs. Han spurte om han skulle snakke eller vøre stille under turen. Jeg ville at han skulle prate, så vi prata om sommer og ferie osv. Du skal ha gjort en ganske stor tabbe om oppkjøring på avbrytes.
Når vi var ferdig, så brukte han 100 år på å gi meg svar , jeg besto . Var så lykkelig. Men Gud for en tur, følte at den varte i 5 timer og at alt jeg gjorde var feil haha...

Er så mange år siden at det er fortrengt:-). Men fikk nå en rute, ett teorispørsmål, og kjør i vei. Fikk ikke vite før vi var tilbake til trafikkstasjonen hvordan det gikk, men tenker du skal vel gjøre ganske alvorlige og grove feil for at sensor avbryter underveis med beskjed om stryk:-). Og tenker da har du kanskje en anelse selv også:-). Det lille jeg husker så føltes det som en vanlig kjøretime bare at jeg var mer nervøs og sensoren min ihvertfall sa ikke så mye annet en hvor vi skulle og ba meg kjøre inn på en parkeringsplass slik jeg kunne lukeparkere.

Oi, det er mange år siden - tror ikke jeg skal prøve meg på en detaljert forklaring. Men det er vanlig å være nervøs, og dette er også sensor klar over. Vil bare ønske deg masse lykke til når dagen er der, krysser fingrene for at det går over all forventning :)

Vel, altså, det er 22 år siden så min erfaring er trolig ikke sånn veldig relevant. Selv i 2011 var der lenge siden. Men rundt den tiden tok jo faktisk min mann lappen

Men jeg gjorde det to ganger, altså strøk jeg første gang, og fikk ikke vite det før vi var ferdig. Andre gang sto jeg med glans

Back
Topp