Alkohol??

ORIGINAL: Chill24

Jeg kan rett og slett ikke fatte hva som er så vanskelig med å la være å drikke i det hele tatt jeg? er jo bare snakk om 9mnd da!!! de som MÅ ha alkohol innenfor de 9mnd har tendenser til alkoholsisme spør du meg! kose seg kan man gjøre med brus e.l.!!

Godt skrevet det det!
Signerer

(men kansje lett for meg som synes alle alkoholholdige drikker smaker py og herk[8D])

Yepp, har lest det. Men først etter de to middagene i sommer hvor jeg drakk 1/2 glass vin til mat begge gangene. Etter jeg leste den forskningsuttalelsen har jeg ikke drukket en dråpe alkohol - jeg hverken tør eller har lyst! :-) Og jeg skyr røyk (også passiv) som pesten![:'(]

Ser at noen har "kritisert" å ta seg et glass vin eller sjampis på sitt eget bryllup!??!?!
Da tenker jeg: Hmmmmm...
Tør dere som er helt i mot dette å gå dere en tur i oslo gate? Det er mye forurensing der? Tenkt om ungen tar skadet av det da?

Er selvimot alkohol under svangerskapet, men er også den personen som hadde tatt meg et glass å skåle med under mitt eget bryllup hvis den dagen hadde kommet og jeg var gravid (sitt eget bryllup er unntak hvis det gjelder et glass)

Men heldigvis er vi alle forskjellige, og vi selvom vi ikke er ening med hverandres valg er vi vel voksene nok til å akseptere hva andre mener......
Jeg mener i hvertfall ikke å legge opp til en heftig diskusjons her..

Men forresten, HVA MENER DERE OM ALKOHOLFRI VIN OGSÅ? ER OGSÅ DETTE FY FY?

Jeg tenker at du mener jeg er en av dem som "kritiserer" dem som tar 1 glass vin i sitt eget bryllup. Som respons signerer jeg chill24 sitt innlegg:
Jeg kan rett og slett ikke fatte hva som er så vanskelig med å la være å drikke i det hele tatt jeg? er jo bare snakk om 9mnd da!!! de som MÅ ha alkohol innenfor de 9mnd har tendenser til alkoholsisme spør du meg! kose seg kan man gjøre med brus e.l.!!

Jeg drikker godt jeg "tilvanlig", er absolutt ikke avhold, men har nulltolerans når det kommer til graviditet. Alkoholfri vin er absolutt noe helt annet FORDI DET IKKE ER ALKOHOL! Så skål med alkoholfri vin i bryllup eller andre festlige anledninger. For jeg hadde ikke drukket alkohol på min egen bryllupsdag hvis jeg hadde visst jeg var gravid, og syns faktisk det er hårreisende at en jordmor i det hele tatt kan foreså noe slik!

Jeg vil si meg enig med Hanne79 her, barnet kan like fullt ta skade av alkoholen selv om det er bryllupsdagen...

Men jeg har også lest inne på dette forumet der noen skriver at det er NESTEN like sadelig med alkoholfri vin. Kan ikke helt forstå det men det står her inne.

Så for de som liker smaken på vin å vil unne seg noe ekstra i en annledning så er alkoholvin veldig godt det også :)

Og ja, du bar en av de Hanne, hehe :)

ORIGINAL: Hege23

Men forresten, HVA MENER DERE OM ALKOHOLFRI VIN OGSÅ? ER OGSÅ DETTE FY FY?

Korleis skulle det være fy fy? Berre lurer....

Lilletrille: Ja godt spørsmål. Men jeg har vært med i en veldig lik diskusjon før her inne der det også ble skrevet om alkoholfri vin osv.... Derfor spurte jeg.

Vet også at det med alkoholfritt har blitt nevnt før, men da har det blitt blandet med lettøl i forhold til alkoholfritt øl. Altså noe har veldig lav prosent alkohol, men er fortsatt alkohol og bør ikke nytes under svangerskapet. Mens alkoholfritt er alkoholfritt, og kan fint inntas under svangerskap.

Enig med deg Hanne.. her er nulltoleranse.. så NULL at jeg gav beskjed til pastoren om at jeg ikke ville ha nattverdsvin med alkohol i.. (det ørlille glasset - selv om det var utvannet i tillegg for de som kjørte bil) - så den søndagen ble det saft for han hadde ikke alkoholfritt stående den dagen[8D] hihi..

Null er NULL for meg[;)]

ORIGINAL: Hege23

Lilletrille: Ja godt spørsmål. Men jeg har vært med i en veldig lik diskusjon før her inne der det også ble skrevet om alkoholfri vin osv.... Derfor spurte jeg.

Ok, det har eg gått glipp av... vi treng ikkje å ta opp gamle diskusjoner. Skjønner det har vore ein del av dei! Og det gidder vi ikkje å ta igjen nei! [:)]

At alkoholfri vin er skadelig er bare fjas! For å si det sånn, jeg er helt sikker på at f.eks. cola er mye mer skadelig enn alkoholfri vin.
Alkoholfrivin er druesaft med masse sunne stoffer og antioksidanter mens f.eks. cola er sukker og syre som ikke er bra for noen.
Jeg var i et selskap forrige helg, og synes det var godt og hyggelig å ta et glass alkoholfri hvitvin til forretten og et par glass alkoholfri rødvin til hovedretten. Alkoholfritt er alkoholfritt. Og, ja, det er forskjell på vin med lav alkoholprosent og vin som er 100% alkoholfri. Begge deler får man kjøp på Polet.

Polet fører en rekke helt alkoholfrie viner som jeg synes er godt en gang i blant når jeg vil ha litt "vinsmak" ved siden av en bedre middag.

Her har dere noen tips (varenr. angitt foran navnet) [:)] :

Hvitvin:
32380 - Fré Premium White
33549 - Ebony Vale Chardonnay
312 - Inglenook St. regis Chardonnay

Rødvin:
32381 - Fré Premium Red
33550 - Ebony Vale Cabernet Sauvignon
310 - Inglenook St. regis Cabernet Sauvignon

Aperitif og dessertvin:
32379 - Fré Sparkling Brut
43477 - Festillant Sparkling
973 - Schloss Boosenburg Mousseux
965 - Fuhr Cascade
6963 - Ariél Brut Cuvée ("champagne")

Jeg føler rett og slett ikke for å røre alkohol nå. Ikke alkoholfritt en gang. Hvorfor DÈT vet jeg ikke, kanskje det er fordi det er alkoholFRITT?!? Det frister meg ikke, men kan godt forstå dem som vil ha 1 glass vin til en god middag sammen med sin kjære. Det har jeg ikke problemer med. Såååå mye alkohol får du ikke i deg av 1 glass.

Jeg var forlover i vår, og der hadde både brud og brudgom bestemt på forhånd at de ikke skulle drikke noe med alkohol den dagen. Og de er begge glad i drikke både til kos og fest ellers. Og ikke gravide!
De mente det fort kunne bli for mye, de ville heller huske bryllupet og alt rundt det.
(Var vel noen nerver o.l før på dagen, skal ikke så mye til da.. )

Poenget mitt da, en trenger ikke alkohol på bryllupsdagen uansett. Finnes masse alkoholftitt å skåle i!
Jeg har nulltoleranse til alkohol i svangerskapet..
Selv om jeg akkurat har regnet meg frem til at jeg var 4 dager på vei da jeg tok en skikkelig fest i påsken. Men da visste jeg ingenting! [;)]

Jeg tar meg gjerne et glass rødvin hvis det er alkoholfritt :) Lenge siden jeg har smakt det.
Kunne tenkt meg å tatt et glass alkoholfri vin selv om jeg ikke hadde vært gravid å jeg da, synes smaken er god på vin, det er ikke det at jeg MÅ ha alkohol i kroppen :)

ORIGINAL: Grete71

Såååå mye alkohol får du ikke i deg av 1 glass.

Men fortsatt nok til at du kaaannn skade babyen din

ORIGINAL: hildemor_84

Denne her signerer jeg!!!!! Har vært litt uenig med hanne79 på røykediskusjoner....,men aldri i livet om jeg rører alkohol når jeg er gravid!!!!

Hehe... flott vi kan være litt enige inne i mellom[:D]Siden vi er fra samme by og alt[;)]

Jeg skjønner ikke hva som er så vanskelig med å bare la være å drikke alkohol under svangerskapet...
å si at et glass med vin ikke er såå skadelig å at du ikke får såå mye alkohol i deg er tåpelig...
Hva er vitsen med bare ET glass vin!??
Det blir nesten det samme som å si: Bare 1 røyk!
Fy fy!!
Har selv vært røyker og slutta på dagen jeg fikk vite at jeg var gravid og var absoludt ikke
noe avholdsmenneske i helgene...
Det er ikke vanskelig....det er bare å la det være!!

Helt enig i at alkohol og graviditet ikkje passer sammen. Var artikler om dette i avisen for ikkje så lenge siden der det viste seg, av nyere forskning ,at barnet kunne ta skade av litt alkohol og. Så det beste er total avholdenhet- er tross alt en liten baby vi har inne i magen vår som ikkje har noe valgmulighet. Vil no si det samme om røyk og, kjenner 2 som har røykt under svangerskapet og begge barna sliter med allergi og astma.
Men alle får no velge sjøl[:D] heldigvis.

God helg alle sammen [:)]

Back
Topp