Alkohol??

Alias

Gift med forumet
Hei...lurer på om noen har kjennskap til om det er skadelig å ta et glass vin i ny og ne når man er gravid...det er jo så mye hysteri over alt mulig så jeg må bare finne ut hva andre synes om dette...
Sprit skjønner jeg at man ikke skal drikke, men vin??er det så farlig??[;)]

Jeg klarer ikke å holde meg borte fra røyken enda, men alkohol har jeg ikke rørt i det hele tatt da jeg fant ut at jeg var gravid. Ikke en liten sipp en gang! Jeg tar rett og slett ikke sjansen på det.....

Ingen vet hvor mye alkohol som skal til for å skade barnet.

For meg betyr det at gjennom min munn er det nulltoleranse, da drikker jeg heller alkoholfritt eller saft[;)]

Hannah - samme stavemåte som min 3 uker gamle niese.. kjempesøt jente som passer navnet sitt bra[;)]

Vi hadde "jenteforening" med damene på jobb, da hadde de kjøpt inn alkoholfritt øl til meg. Men nei, jeg skulle jammen ikke ha det! Da drakk jeg heller brus! [:D] liker godt øl, men akkurat nå byr det meg imot. Til og med alkoholfritt... [:D] jada jeg er visst litt rar...... [8D]

Har ikke rørt alkohol jeg heller :)
Så jeg begynner å bli klar foe et glss rød vin snart *smiler*

Når min søster gikk over terminen fortalte JORDMOR art henne kunne ta 2 glass rødvin for å sette i gang fødselen. Så ta et glass rødvin er nok ikke det verste man gjør.

Jeg røyker fortsatt, tror ikke det er noe bedre egentlig???

Nei..... Er nok langt ifra det.... Men siden jeg fortsatt røyker litt, kan jeg i hvert fall holde meg HELT borte fra alkoholen.... [&:]

Hvor mer man holder seg unna hvor bedre er det nok :)

Men hadde det vært en storfest så hadde jeg tatt meg et glass av alkoholfri vin, det smaker faktisk noen ganger bedre enn vanlig rød vin ( man slipper noe ettersmak)

Heia[:)]
Tanta mi fikk faktisk beskjed av legen sin om å ta et glass rødvin om dagen under svangerskapet pga at ho manglet noen stoffer ikroppen og det var det i rødvin.....jeg for min del brakk meg bare av lukta.Jeg giftet meg da jeg var 4 mnd o\på vei og fikk streng beskjed av jordmora mi og ta et glass shampis og et glass vin.(tror det var like mye for å roe nervene mine)Lykke til[:)]

jeg fikk beskjed av legen at man har måtehold!!!
jeg var på campingtur med familien forrige gang jeg var gravid å jeg drakk ikke men hvis noen hadde en vin jeg ikke hadde smakt før fikk jeg en liten slurk bare for å kjenne på den!!

å småen min hadde ingen skader av det heller...

Ei venninne av meg har tatt noen glass vin selv om hun er gravid, bare et glass i ny og ned.
Jeg har og prøvesmakt vin og drinker, men aldri mer enn en liten sipp.

[:D]Da jeg var gravid med sønnen min, fikk jeg beskjed om å holde meg helt unna alkohol. Ikke et glass rødvin engang. Dette var fordi det var så forskjellig fra kvinne til kvinne hvor mye alkohol som skal til for å skade fosteret. Noen kunne bli skadet etter bare et glass, mens andre ikke ble det. Jeg holdt meg unna, men var ikke hysterisk. Jeg smakte en munn her og der. Hadde fryktelig lyst på øl da jeg gikk gravid. Har ikke hatt det før eller siden. Men jeg "klarte" meg på Munkholm[:D][:D]

Har ikke rørt alkohol under svangerskapet, for ikke å ta noen sjanser. men hadde nok smakt et par dråper hvis noen hadde hatt frem en ny likør eller noe. Savnet kald øl til grillmaten på første tur ut i sommer, men fant ut at Munkholm eller det andre alkofrie ølet (hva nå det heter igjen) og fant ut at det var utrolig godt. Så jeg har nesten drukket mer øl nå enn ellers, og kommer nok til å drikke mye av det senere også.

Når min søster gikk over terminen fortalte JORDMOR art henne kunne ta 2 glass rødvin for å sette i gang fødselen. Så ta et glass rødvin er nok ikke det verste man gjør.

Jeg giftet meg da jeg var 4 mnd o\på vei og fikk streng beskjed av jordmora mi og ta et glass shampis og et glass vin.

Hvis jeg hadde hatt en jordmor som hadde sagt dette, så hadde jeg sett ganske rart på henne, og tenkt at det vår på tide å skifte jordmor!!! Nulltoleranse for alkohol under svangerskapet her!!! Les denne linken, det kan faktisk gjøre skade av 1 glass vin.

http://www.babyverden.no/templates/Article____435.aspx

Røyk er MYE mer skadelig enn alkohol for fosteret. Et lite glass rødvin en sjelden gang skal ikke være skadelig, men nyere forskningsresultater viser at selv små mengder alkohol kan påvirke utviklingen til barnet i mors liv.
Jeg har selv drukket et halvt glass rødvin til mat to ganger i løpet av svangerskapet, det var mere pga. at jeg hadde lyst på smaken enn virkningen for å si det sånn. Mer enn 1 glass rødvin er ikke å anbefale, etter det jeg har hørt og lest.

Har du lest dette, LindaB?

"Vi vet ikke hvor mye alkohol som skal til før barnet skades, men ny forskning viser at det er mindre mengder enn man tidligere har antatt. Derfor anbefaler en kvinner som prøver å bli gravide, er gravide, eller ammer, å unngå alkohol helt.

Mange har feilaktig trodd at det skulle store mengder alkohol til før skaden var et faktum, men nyere forskning viser at også små mengder alkohol kan skade barnet.

Alkoholen krysser morkaken slik at fosteret får samme promille som mor. Fosteret har derimot ikke like gode forutsetninger til å bryte ned giftstoffene i alkoholen som mor, og risikerer dermed større skader av den." Hentet fra http://www.babyverden.no/templates/Article____435.aspx

Jeg syntes ikke at man skal drikke alkohol i det hele tatt!!Uansett om det bare er vin..det er
jo alkohol og det hører ikke hjemme i et savngerskap...
Hvis du spør lege eller jordmor så blir du nok sterkt frarådet å ikke drikke alkohol...

Jeg kan rett og slett ikke fatte hva som er så vanskelig med å la være å drikke i det hele tatt jeg? er jo bare snakk om 9mnd da!!! de som MÅ ha alkohol innenfor de 9mnd har tendenser til alkoholsisme spør du meg! kose seg kan man gjøre med brus e.l.!!

Helt enig med deg..Det har ikke falt meg inn å smake en gang!
man er jo ikke for evig gravid, å tenk på alt det gode du får ut av å være
avholden under svangerskapet[:)]

ORIGINAL: Chill24

Jeg kan rett og slett ikke fatte hva som er så vanskelig med å la være å drikke i det hele tatt jeg? er jo bare snakk om 9mnd da!!! de som MÅ ha alkohol innenfor de 9mnd har tendenser til alkoholsisme spør du meg! kose seg kan man gjøre med brus e.l.!!

Signerer denne, jeg...

Eg var på en pub i England og fikk rett og slett sjokk. Inn kom ei høggravid dame, satte seg ned i baren og bestilte øl! Men ho var jo litt fornuftig... bestilte berre 1/4 pint..., men problemet var vel heller at ho bestilte fleire glass etterhvert!!! I tillegg så røykte ho! Syns det var heilt forkastelig, såg absolutt ikkje fornuftig ut i det heile tatt spør du meg!

Back
Topp