Alkohol og svangerskap!

Mulig det er en myte, men jeg mener at det er vanlig for gravide i land med en litt annen alkoholkultur å ta seg et glass vin. Frankrike osv. Som sagt, mulig dette bare er en myte.

Ellers så man jo i f.eks kampen for tungtvannet at kona til Heisenberg røyka mens ho hadde synlig mage, så historisk sett er jo dette med å unngå tobakk og alkohol ganske ny informasjon.

Jeg slutta selvsagt med både snus og alkohol når testen viste positivt, og snusen vil jeg ikke begynne med igjen.. Men gleder meg til et glass (eller to) med rosévin til sommeren altså! Savner ikke festing osv, har ikke energi til det uansett, men hender jeg får lyst på det ene glasset...

Jeg hadde ikke turt å ta sjangsen. Hvis noen på død og liv må ha øl eller vin kan man vel gå for alkoholfri variant?

Avstår mannfolkene deres å fra alkohol?:) Mannen min drikker selvfølgelig mindre da vi ikke går ut så ofte lenger pga graviditeten men hvis vi drar på fest så lar jeg han kose seg med alkohol selv om jeg må holde meg til munkholm..

Avstår mannfolkene deres å fra alkohol?:) Mannen min drikker selvfølgelig mindre da vi ikke går ut så ofte lenger pga graviditeten men hvis vi drar på fest så lar jeg han kose seg med alkohol selv om jeg må holde meg til munkholm..

Nei, ikkje enno. Men denna gongen må han vera alkoholfri frå veke 30. Er 25+3 i dag.

Nei, han gjør ikke det. Men fra jeg er høygravid så er det greit om han tar det litt rolig. Vi er sjelden ute og fester, så det går egentlig bra. Heldigvis så tenker han på meg når han drikker, så han er relativ moderat og kommer med en gang jeg vil hjem:)

Ja, han drikker ikke i det hele tatt nå, han sier han ikke vil legge seg ved siden av meg og lukte fyll :-) Han nekter også å ta en øl hvis det er fest, for han ser ikke poenget :-) jeg har sagt at det er greit, men syns det er utrolig digg å slippe :-)

Ikke min. Han drikker så lite fra før av, så det er liksom ikke noe problem. Han trenger nok aldri å slutte å drikke da en øl holder i lange baner for han. Vi har ikke bil så det blir taxi til sykehuset uansett. Men jeg orker ikke at han kysser på meg når han tar seg en øl for jeg syns ikke lukten er noe god når jeg ikke drikker selv.

Heldigvis så ja! Han drakk mye før! Vin nesten daglig her.. Er jo vanlig å ta seg et eller to vinglass iløpet av dagen her, og når han plutselig får møte venner itillegg blir det fler. Så nå er han helt avhold. Ikke bare pga graviditeten men også av andre årsaker.

Nei, men vi drikker ekstremt sjeldent uansett.
Vi skal på fest neste helg, men tror nok ikke det blir så mye alkohol på gubben da heller, siden sønnen vår på snart 15 skal være med også ;)

Helt avhold med både alkohol og røyk/snus her også. Og mannen drikker nesten aldri og i så fall veldig lite om han er på fest. Går veldig sjelden ut. Tror ikkje han har vert ute siden i sommer.

Ser man på forskningen som er gjort på dette viser det seg at det faktisk ikke er skadelig hvis gravide drikker noen få enheter i uka, faktisk kommer disse barna bedre ut på tester av motoriske og kognitive evner de første leveårene enn hos mødrene som ikke har drukket noe. (Forskere mener dette mest sannsynlig har sammenheng med at det er mødre med høy sosioøkonomisk status som drikker små mengder alkohol i svangerskapet, ikke alkoholen i seg selv.)

Jeg mener det er viktig å se på forskningen på dette, som det faktisk er veldig mye av, synsing kommer vi ikke langt med. Selvfølgelig vil alle mødre (i alle fall de aller fleste!) det beste for barna sine, og ingen vil vel ta unødvendige risikoer. Men sånn det er nå, er det en slags konsensus om at "all alkohol er skadelig", som rett og slett ikke stemmer med fakta.

Her er en artikkel med oversikt over forskningen på feltet: http://www.minervanett.no/ta-et-glass/

:)

Drikker ikke og røyker ikke. Har aldri røyka, og savner ikke alkoholen i det hele tatt.

Samboeren tar seg en øl eller et glass vin innimellom, og det bryr meg overhodet ikke. Han trenger da ikke slutte å drikke fordi jeg ikke kan? Er ikke han som er gravid akkurat... :)

Back
Topp