Alkohol og svangerskap!

Marihøns

Mai <3
♡ Maibarna ♡
Desemberskatter 2016
Det her er heldigvis ikke så ofte diskutert, men har faktisk skjedd ved 3 anledninger at noen har sagt at det er helt trygt å ta seg en øl under svangerskapet, og da mener de ikke de første ukene hvor en ikke vet, de mener gjennom hele... Å ja, et foster trenger ikke å ta noe skade av det, men (!) det kan skje, så hvorfor ta sjansen?

Men det var ikke helt poenget mitt, det jeg ville frem til var når disse 3 mødrene sa dette, så spør jeg: Ville du gitt en øl til sårbarhet ditt? Da var svaret "Nei selfølgelig ikke".
Hva er forskjellen? Barnet får det i seg uansett, en øl går rett i blodet vårt når vi drikker og fosteret får i seg den øllen da.

De mente jeg overdrev litt, men det syns ikke jeg :-P

Jeg prøver å tenke "ville jeg gitt dette til et spedbarn/ barn" men selfølgelig med et slingringsmonn, med tanke på sjokolade ;-P haha

Helt enig med deg, og det er bevist at selv små mengder med alkohol i svangerskapet kan påvirke fosteret negativ, så hvorfor ta sjansen?

Jeg skjønner ikke hvorfor folk skal ta sjanser. Man vet jo aldri hva som kan skje. Jeg hadde følt meg bra dårlig hvis noe hadde gått galt og jeg visste i bakhodet at jeg hadde tatt meg noen øl gjennom svangerskapet. Det er mye i verden som er farlig, men det virker som at det som kun rammer oss det skal vi aldri gjøre, men det er ikke så farlig med den lille i magen liksom! Blir så sint.

Totalt her også, ser ikke poenget med noe annet :-)

Om jeg hadde fått i meg en konfektsjokolade med noe i, for eksempel, så hadde jeg ikke gått inn i en dyp depresjon, men blitt mer var neste gang, for feil kan skje og man trenger ikke halshogge folk for ærlige feil :-) Men å komme å si at en øl er tygt, da byner jeg å lure altså!

Nei ser ikke for meg hvorfor man skal utsette barnet for skadelige ting med vilje.
Klarer fint å vente med Vin og øl til barnet er ute, og vel så det!

Min mor presterte å si at jeg kunne jo ta meg et glass vin i min farmors 70 års dag, for et glass kunne ikke skade. Aldri i livet! Klarer meg fint med colaen min, og mitt friske barn i magen.

Er alkohol så viktig at man ikke kan gå uten i 9 mnd? Rart at folk liksom må prøve å rettferdiggjøre ting for å være sosial osv, hadde det vært studier som viste at bare litt sjokolade var skadelig for barnet mitt hadde jeg gitt det opp selv om jeg syns det er veldig godt.
Drikker ikke ellers heller, og merker at blant noen mennesker er det helt uhørt og umulig å være sosial uten...

Skjønner heller ikke poenget med å ta sjansen på alkohol, eller røyk for den saks skyld, når det er uheldige ting som kan skje med fosteret.
Det er jo ikke verdt risikoen i det hele tatt!
Tror jeg drar den så langt at jeg kaller det egoistisk ;-)

Man trenger virkelig ikke alkohol for å ha det gøy. Trives best i et selskap uten alkohol og håper flere venner ser den :-) spillkveld er korselig :-)

Klarer meg fint uten alkohol ila svangerskapet og den første tiden etterpå. Kunne aldri falle meg inn å ta et glass hverken øl eller vin som gravid! :o

Jeg har ikke rørt vin/øl eller snus siden 9.september. Det var dagen jeg fant ut at jeg var gravid. Ja, inni mellom høres det godt ut, men barnet mitt er viktigere enn alt annet.
I helgen som var, var jeg på fest. Jeg var den siste som dro hjem halv 4;) Har bedt inn masse folk til helgen for å feire bursdagen min, og det er bare koselig at de rundt meg kan ta et glass eller 10. Jeg klarer fint å vente til sommeren/høsten:)

Jeg har ikke rørt vin/øl eller snus siden 9.september. Det var dagen jeg fant ut at jeg var gravid. Ja, inni mellom høres det godt ut, men barnet mitt er viktigere enn alt annet.
I helgen som var, var jeg på fest. Jeg var den siste som dro hjem halv 4;) Har bedt inn masse folk til helgen for å feire bursdagen min, og det er bare koselig at de rundt meg kan ta et glass eller 10. Jeg klarer fint å vente til sommeren/høsten:)
Jeg skulle i bursdag tre uker før jeg testet positivt, og siden vi aktivt hadde prøvd å bli gravide den mnd så tok jeg en test samme dag som bursdagen. Ville ikke drikke alkohol med en tanke om at jeg kunne være gravid. Testen var negativ og da var det jo greit. Det var siste dagen jeg drakk. Sluttet også å snuse den dagen testen var positiv. 144 dager siden :D
Har ikke hatt noe sug på alkohol, bortsett fra på nyttårsaften, men det var første festen etter at jeg ble gravid og jeg kjente at en øl kunne vært godt. Men jeg drakk jo ikke fordet om. Var på to fester for ett par uker siden og da ofret jeg ikke alkoholen en tanke en gang :)

Jeg skulle i bursdag tre uker før jeg testet positivt, og siden vi aktivt hadde prøvd å bli gravide den mnd så tok jeg en test samme dag som bursdagen. Ville ikke drikke alkohol med en tanke om at jeg kunne være gravid. Testen var negativ og da var det jo greit. Det var siste dagen jeg drakk. Sluttet også å snuse den dagen testen var positiv. 144 dager siden :D
Har ikke hatt noe sug på alkohol, bortsett fra på nyttårsaften, men det var første festen etter at jeg ble gravid og jeg kjente at en øl kunne vært godt. Men jeg drakk jo ikke fordet om. Var på to fester for ett par uker siden og da ofret jeg ikke alkoholen en tanke en gang :)

Vi slutta med snus og røyk når vi bestemte oss for å prøve, så var 3 mnd snusfri og gubben var 3 mnd røykfri når knerten satt <3 bestemte oss også for å kutte ut alkohylene for å være på den sikre siden :-) og vi koser oss, for nå kan vi dra tidlig fra fester uten st folk maser ;-P så det er kjekt, og vi har funnet en nydelig alkoholfri vin og monkholm syns jeg funker som en knall erstatning og vurderer å fortsette med dem etter fødselen :-)

Vi slutta med snus og røyk når vi bestemte oss for å prøve, så var 3 mnd snusfri og gubben var 3 mnd røykfri når knerten satt <3 bestemte oss også for å kutte ut alkohylene for å være på den sikre siden :) og vi koser oss, for nå kan vi dra tidlig fra fester uten st folk maser ;-P så det er kjekt, og vi har funnet en nydelig alkoholfri vin og monkholm syns jeg funker som en knall erstatning og vurderer å fortsette med dem etter fødselen :)
litt uttafor tema, men hva heter den knallgode alkoholfrie vinen? (syns mye smaker saft..)

Vi slutta med snus og røyk når vi bestemte oss for å prøve, så var 3 mnd snusfri og gubben var 3 mnd røykfri når knerten satt <3 bestemte oss også for å kutte ut alkohylene for å være på den sikre siden :-) og vi koser oss, for nå kan vi dra tidlig fra fester uten st folk maser ;-P så det er kjekt, og vi har funnet en nydelig alkoholfri vin og monkholm syns jeg funker som en knall erstatning og vurderer å fortsette med dem etter fødselen :-)
Det er jo veldig bra :) ikke helt enig i smaken, er så glad i Corona, så det får vente til etter fødsel og sånt :D Pepsi Max får holde så lenge, og så tar jeg litt av med cola av og til hehe

På nyttårsaften var meg og gubben de siste som dro, de sa de fant Monkholm etter oss overalt :-P Vi feiret også mannens 30-årslag for noen helger siden og sa ifra at selv om vi ikke drakk, så måtte folk mer enn gjerne ta med drikkevarer :-) og det gjorde de og det ble en knall feiring, og vi satt då utrolig stor pris på at folk ville komme :-) til og med 2 venninner som drikker veldig ofte og absolutt må på byen kom og satt og koste seg lenge :-) Sont blir satt utrolig stor pris på :-)

Før i tida, når mamma var gravid, så veit eg at det vart anbefalt å drikke litt (lite glass) raudvin ein gong i blandt. Så er ikkje så uvanleg at generasjonen før oss kjem med slike utsagn. Dei "veit" ikkje bedre.
Også finnes det alltid dei som "men mamma tok seg eit glass vin i ny og ne og det gjekk no bra, så kvifor kan ikkje eg?"

Forvarar dei ikkje... For eg setter ikkje pris på slike kommentarar sjølv.

Back
Topp