Alkohol og barn

Ser at me ikkje forstår kvarandre, så får legge tråden død.
Det trenger vi jo ikke. Det er jo ålreit å se hvordan forskjellige folk tenker om en slik sak :)
Jeg syns Forøvrig du er utrolig voksen som ikke starter en krangel med han om dette. Det hadde nok ikke jeg greid om jeg var i en lignende situasjon :bag:
 
Hvis jeg har vaktansvar på jobb, så har jeg såkalt bakvakt. Da er jeg hjemme med lønn - og oppfører meg deretter - altså null alkohol. Er derimot barna mine ivaretatt av andre - besteforeldre, pappa, tanter, onkler, leir-ledere osv osv, så anser jeg meg selv som «off duty», og har null stress med å ta meg en fest.
Ja det er jeg enig i! Men har man ingen andre så må man være på vakt. Jeg vil si man er på «vakt» om det er på leir, for da kan man plutselig får en telefon om at barnet må hjem, ellers er jeg enig! Men jeg ser ikke problemet med at det eventuelt blir tatt taxi dersom det har blitt drukket litt.

Når det er sagt så måtte jeg diskutere dette litt med min samboer, hva han hadde tenkt var akseptabelt, for jeg følte ikke det var en tydelig rett og galt her. Alt med skjønn tenker jeg. Jeg hadde ikke blitt sur hvis han hadde hatt ansvar og hadde drukket, men jeg hadde forventet at han hadde ordnet det, om det så hadde blitt en 3 timers taxi tur. Ellers vil det jo sjeldent oppstå situasjoner hvor man ikke har noen andre som kan hjelpes hvis jeg hadde vært hjemme og edru med unge nr. 2 kunne jeg hentet, ellers kunne jeg hørt med besteforeldre eller en venn, så jeg ville ikke blitt sur om sambo hadde drukket på vakt, selv om jeg ikke hadde gjort det selv. Her er egentlig spørsmålet hva er barnefri, hvor går grensen. Det er vel egentlig opp til hver enkelt hva som er riktig for dem, så da er det ganske greit å ha avklart hvilke forventninger man har til hverandre. Hvis jeg først har det ene barnet så kan jeg likesågodt ha «vakt», men det er meg, jeg hadde også respektert om andre ikke hadde ønsket det samme.
 
Last edited:
Det hadde han ikkje i går. Det endte med at speiderledere måtte ta henne til legen og få hun heim....
I en slik situasjon hadde jeg hentet selv, hørt med en besteforelder/venn eller til nøds bedt han ta en taxi. Jeg er oppvokst med at foreldre aldri kunne kjøre/hente på grunn av at de hadde hatt seg en øl eller ett glass vin, så jeg ville personlig ikke drukket selv i hvert fall når barna var ute på noe, med mindre jeg hadde en plan for dem, samboer har samme holdning, men jeg respekterer at andre har andre holdninger.
 
I en slik situasjon hadde jeg hentet selv, hørt med en besteforelder/venn eller til nøds bedt han ta en taxi. Jeg er oppvokst med at foreldre aldri kunne kjøre/hente på grunn av at de hadde hatt seg en øl eller ett glass vin, så jeg ville personlig ikke drukket selv i hvert fall når barna var ute på noe, med mindre jeg hadde en plan for dem, samboer har samme holdning, men jeg respekterer at andre har andre holdninger.

Me har ikkje nettverk av besteforeldre her.
 
Far har ikkje god økonomi. Undres over at han har råd til røyk, snus og øl. Men taxi hadde han ikkje hatt råd til.
 
Eg ville ikkje at det skulle bli krangling her og at me videre skulle ha fin tone med kvarandre. Mange voksne som godtar at me er uenig:)
 
I en slik situasjon hadde jeg hentet selv, hørt med en besteforelder/venn eller til nøds bedt han ta en taxi. Jeg er oppvokst med at foreldre aldri kunne kjøre/hente på grunn av at de hadde hatt seg en øl eller ett glass vin, så jeg ville personlig ikke drukket selv i hvert fall når barna var ute på noe, med mindre jeg hadde en plan for dem, samboer har samme holdning, men jeg respekterer at andre har andre holdninger.
Hun har ikke bil og ikke verdens beste økonomi, så det hadde blitt vanskelig for hu.
 
Eg ville ikkje at det skulle bli krangling her og at me videre skulle ha fin tone med kvarandre. Mange voksne som godtar at me er uenig:)
Ja og det er fint. Mannen har fått beskjed om at jeg ikke godtar drikking når jeg er borte, i tilfelle hu skulle våkne opp syk eller noe. Og det er helt greit. Jeg skjønner frustrasjonen din!
 
Me har ikkje nettverk av besteforeldre her.
Far har ikkje god økonomi. Undres over at han har råd til røyk, snus og øl. Men taxi hadde han ikkje hatt råd til.
Nei da er jeg klart enig i at han burde holdt seg edru!
Men bare av ren nysgjerrighet siden du ikke har bil, hva hadde du gjort om du hadde ansvaret for begge barna og det samme hadde skjedd? Si at pappaen hadde barnefri og var på fest. Hva hadde du gjort?

Hun har ikke bil og ikke verdens beste økonomi, så det hadde blitt vanskelig for hu.
Den ser jeg! Derfor dette er en vanskelig å sette seg inn i, når alle har så forskjellig utgangspunkt.
 
Nei da er jeg klart enig i at han burde holdt seg edru!
Men bare av ren nysgjerrighet siden du ikke har bil, hva hadde du gjort om du hadde ansvaret for begge barna og det samme hadde skjedd? Si at pappaen hadde barnefri og var på fest. Hva hadde du gjort?


Den ser jeg! Derfor dette er en vanskelig å sette seg inn i, når alle har så forskjellig utgangspunkt.

Eg er speiderleder og er med på leir;) Men i verste fall har eg venninner eg kan ringe. Når dei blir eldre og drar på fest ol, så tar eg enten drosje eller kanskje eg har samboer då. Det tar eg som det kommer:) Eg skal vere edru iallefall:)
 
Eg er speiderleder og er med på leir;) Men i verste fall har eg venninner eg kan ringe. Når dei blir eldre og drar på fest ol, så tar eg enten drosje eller kanskje eg har samboer då. Det tar eg som det kommer:) Eg skal vere edru iallefall:)
Så bra du har noen du kan nå ut til i nødstilfeller! Ja det holder jeg med deg i :) Jeg kan godt drikke på fest, men da har vi barnevakt, annet enn det rører vi ikke alkohol noen av oss. Hadde jeg vært i samme situasjon som deg hadde jeg nok blitt ganske så irritert jeg også. Har han ansvar og du ikke har bil eller dere har besteforeldre som kan stille opp på kort varsel så burde han ha tenkt seg om før han drakk seg full og heller begrenset det til et par øl. Gikk det bra med datteren din forresten?
 
Så bra du har noen du kan nå ut til i nødstilfeller! Ja det holder jeg med deg i :) Jeg kan godt drikke på fest, men da har vi barnevakt, annet enn det rører vi ikke alkohol noen av oss. Hadde jeg vært i samme situasjon som deg hadde jeg nok blitt ganske så irritert jeg også. Har han ansvar og du ikke har bil eller dere har besteforeldre som kan stille opp på kort varsel så burde han ha tenkt seg om før han drakk seg full og heller begrenset det til et par øl. Gikk det bra med datteren din forresten?

Hun er forstoppa. Hun skal gå på movicol over lengre periode no. Det var så vondt at hun fikk smertestillende. Dattera mi sa at det var 2 øl men det virka som meir når eg snakka med han.
 
Hun er forstoppa. Hun skal gå på movicol over lengre periode no. Det var så vondt at hun fikk smertestillende. Dattera mi sa at det var 2 øl men det virka som meir når eg snakka med han.
Ikke noe godt med forstoppelse stakkars! Håper det løser seg på movicol, jeg mener det skal være relativt hurtigvirkende.

Det kan nok hende han sa han hadde drukket mindre til henne enn hva han faktisk hadde ja, hvis man hører at noen har drukket så har de mest sannsynlig drukket en del mer, du kjenner han jo mer enn godt nok til å vite hvordan han oppfører seg i ulike situasjoner.

Masse god bedring til datteren din! Også håper jeg at pappan tenker seg litt om til en annen gang nå når han har sett at det faktisk kan oppstå slike situasjoner.
 
Ikke noe godt med forstoppelse stakkars! Håper det løser seg på movicol, jeg mener det skal være relativt hurtigvirkende.

Det kan nok hende han sa han hadde drukket mindre til henne enn hva han faktisk hadde ja, hvis man hører at noen har drukket så har de mest sannsynlig drukket en del mer, du kjenner han jo mer enn godt nok til å vite hvordan han oppfører seg i ulike situasjoner.

Masse god bedring til datteren din! Også håper jeg at pappan tenker seg litt om til en annen gang nå når han har sett at det faktisk kan oppstå slike situasjoner.

Ja håpa det. Eg kommer ikkje til å ta det opp.

Eg slet og slite ein del med magen innimellom. Det gjorde eg som barn også.

Takk for støtte:) Godt å få ut damp her, så klare eg å holde husfreden.
 
Jeg forstår godt hva du mener, men jeg tenker også litt som sloppyjane;

Hvis jeg har vaktansvar på jobb, så har jeg såkalt bakvakt. Da er jeg hjemme med lønn - og oppfører meg deretter - altså null alkohol. Er derimot barna mine ivaretatt av andre - besteforeldre, pappa, tanter, onkler, leir-ledere osv osv, så anser jeg meg selv som «off duty», og har null stress med å ta meg en fest.

At når barn er på leir, så kan man anse seg litt som off-duty.
Men situasjoner kan oppstå uansett..
Altså. Selv uten barn under 18, så kan du være på fest og få telefonen om at ektefellen din er havnet på sykehus; og må justere deg deretter..

Personlig drikker jeg veldig veldig sjeldent, og synes fulle folk oftest bare er plagsomme; og jeg HADDE irritert meg selv om barnefar ikke kunne dra til legevakten for å hente unge, fordi han hadde drukket; men bare fordi det var irriterende. Ikke fordi jeg da mener han hadde misligholdt sine plikter..

Hadde noe skjedd i HJEMMET hos barnefar derimot, og han ikke kunne gjøre noe fordi han hadde drukket - med ungene i hus (og ingen andre edru i hjemmet), så hadde jeg dog blitt forbannet :p


Forøvrig, så synes jeg det er godt gjort at du har greid å ikke krangle på det med barnefar uansett, selv om du er uenig. Det er godt gjort! Jeg hadde sikkert blitt sur selv; bare fordi situasjonen er frustrerende. ><
 
Nettopp! Hadde selv en venninne som barn hvor foreldrene drakk ganske så mye. Mamma måtte ALLTID kjøre og hente hit og dit fordi de ikke kunne kjøre pga de hadde drukket.
Og jeg ble alltid redd når jeg sov borte, så i 97% av tilfellene måtte jeg bli henta. Takk gud for at mine foreldre var edru da!

tenker det er annerledes om det er å forvente barnet vil hjem på natten. Skjer det 97 % av tilfellene så hadde jeg vært tilgjengelig.
 
Tenker barnet var på leir og hvis det er normalen det går greit hadde jeg også tatt meg noe godt i glasset.

ellers tenker jeg å fokusere på mine og dine uker når barnet må på legevakten blir feil, skjer det noe såpass akutt at legevakten trengs er det vårt barn.

satt en gang på legevakten og så far og bonus mor kom med barnet også kom mor. Tenker det er fint for barnet. Du kan ikke koble av barnet uansett men er barnet hos noen andre er det innenfor foreldrene koser seg og tar noe i glasset
 
tenker det er annerledes om det er å forvente barnet vil hjem på natten. Skjer det 97 % av tilfellene så hadde jeg vært tilgjengelig.

Jeg var like fullt under andre sitt ansvar. Det går for det samme i mine øyne. Hadde mitt barn vært på leirskole hadde en av oss vært edru, eller dersom vi var skilt hadde den som hadde ansvaret den uka vært edru. Jeg klarer bare ikke fatte og begripe hva som er vanskelig med det. Man har jo annenhver uke å drikke så mye man vil på, hvis det er så viktig med alkohol :)
 
Jeg var like fullt under andre sitt ansvar. Det går for det samme i mine øyne. Hadde mitt barn vært på leirskole hadde en av oss vært edru, eller dersom vi var skilt hadde den som hadde ansvaret den uka vært edru. Jeg klarer bare ikke fatte og begripe hva som er vanskelig med det. Man har jo annenhver uke å drikke så mye man vil på, hvis det er så viktig med alkohol :)

men det er forskjell på barn tenker jeg, noen trekker seg fortere ved overnattinger og jeg ville da tenkt annerledes enn når det pleier å gå bra…
 
Back
Topp