Alkohol og barn

Hadde ikke reagert på det nei. Finnes så vanvittig mange dårlige fedre som aldri gjør noe. Så en gang fordi han har drukket er jo ingenting. Min venninne har barnet sitt 50% men har vel barnet 70-80% i perioder. Barnet er deres begge og da stiller man opp om det er nødvendig uansett hvem sin uke eller helg det er. Man kan ikke forutse om noe skjer uansett. Jeg drikker ikke når jeg alene med alle 3 på hytta, men hadde jeg hatt barnefri på den måten så kunne jeg ha drukket. Skjønner at det er en irritasjon når du hadde andre planer og det egentlig skulle ha vært hans ansvar. Men sånn blir det noen ganger. Mamma ble ringt hver gang det skjedde noe med broren min når han bodde hos pappa. De bodde 2 timer unna hverandre. Dette fordi pappa aldri klarte å huske når broren min ble født. Men hu ble aldri sint eller irritert for å måtte ha den samtalen hver gang. Broren min skadet seg en del en periode så var ofte flere ganger i uka.
 
Så en som er alene med barn kan aldri drikke seg snydens da? I tilfelle det skjer noe?

Ikkje det eg seier. Man har jo helt barnefri når barn er hos den andre forelderen. Eg snakka om når barn er reist på leir, så har man fortsatt ansvar når det er din uke.
 
Ikkje det eg seier. Man har jo helt barnefri når barn er hos den andre forelderen. Eg snakka om når barn er reist på leir, så har man fortsatt ansvar når det er din uke.
Joda. Satt på spissen så er det jo nettopp sånn, hvis man er alene har man jo alltid ansvaret. Jeg hadde ingen å dele det med da yngste var liten. Ingen pappa å sende han til.
 
Joda. Satt på spissen så er det jo nettopp sånn, hvis man er alene har man jo alltid ansvaret. Jeg hadde ingen å dele det med da yngste var liten. Ingen pappa å sende han til.

Då blir det sånn med mindre du har barnevakt, som har 100% ansvar. Eg har kun hatt 50/50 deling i ett år. Før det hadde eg 60 og han 40.
 
Hadde nok ikke blitt irritert og sint, hjelper lite i situasjonen der og da. Så bra du kunne stille opp, så kanskje han kan stille opp en annen gang selv om barna er hos deg. Selv om det er "mine" og "dine" uker, kommer en ikke langt med å bli irritert fordi den ene ikke kan stille opp der og da mens barnet er på leirskole - selv om alkohol er noe en strengt tatt ikke må ha. Hadde dere fortsatt vært sammen, skulle han holdt seg edru da også for å kunne være tilgjengelig om noe skulle skje?

Kan forstå frustrasjonen om du hadde andre planer, men noe av det å ha barn, selv om en i utgangspunktet har barnefri, er at ting kan skje som gjør at en må gjøre om på planene.
 
Dette handler ikkje om mine planer. Eg lånte yngste av han. I morgen låner eg eldste. Det handler om at han ikkje kunne stille opp for sitt barn. Ja eg ble sint, men det har eg ikkje sagt til han, ikkje sagt noko på at han drakk heller, til han. Men eg tar hele vegen og lar alt ligge.
 
Jeg forstår deg utmerket godt, og hadde blitt dritsur selv også om det hadde vært her i huset. Siden det var i hans uke, så har han ansvaret, i tilfelle noe skulle skje på leiren. Noe som også ble tilfellet. Han skulle etter min mening ikke drukket alkohol at all.
 
Jeg forstår deg utmerket godt, og hadde blitt dritsur selv også om det hadde vært her i huset. Siden det var i hans uke, så har han ansvaret, i tilfelle noe skulle skje på leiren. Noe som også ble tilfellet. Han skulle etter min mening ikke drukket alkohol at all.

Tusen takk for støtte. Godt at nokon skjønner kva eg meiner.
 
Du skjønner meg. Er mange som drikker alkohol når barna drar ut med venner, kva om det skjer noko då? Da anbefaler man at voksne ikkje drikker, slik at dei kan hente ungene sine.

Nettopp! Hadde selv en venninne som barn hvor foreldrene drakk ganske så mye. Mamma måtte ALLTID kjøre og hente hit og dit fordi de ikke kunne kjøre pga de hadde drukket.
Og jeg ble alltid redd når jeg sov borte, så i 97% av tilfellene måtte jeg bli henta. Takk gud for at mine foreldre var edru da!
 
Veldig vanskelig tema egentlig, man har fri, men man har egentlig ikke fri. Jeg er enig i at om man har foreldreansvaret så skal man være på «vakt». Samme om man har vaktansvar på en jobb, selv om det mest sannsynlig ikke skjer noe og man ikke trenger å rykke ut så er man på jobb og må være forberedt på å måtte dra ut.

Jeg hadde aldri drukket selv med mindre jeg hadde hatt noen jeg kunne ringe som kunne tatt det ansvaret for kvelden og som jeg visste var tilgjengelig og edru.
 
Så lenge man kan ta taxi og ikke er stupfull så tenker jeg det går greit. Finnes jo masse forekdre som ikke kjører bil av andre årsaker , da må man bare finne andre løsninger og det tenker jeg også gjelder ved inntatt alkohol.
 
Veldig vanskelig tema egentlig, man har fri, men man har egentlig ikke fri. Jeg er enig i at om man har foreldreansvaret så skal man være på «vakt». Samme om man har vaktansvar på en jobb, selv om det mest sannsynlig ikke skjer noe og man ikke trenger å rykke ut så er man på jobb og må være forberedt på å måtte dra ut.

Jeg hadde aldri drukket selv med mindre jeg hadde hatt noen jeg kunne ringe som kunne tatt det ansvaret for kvelden og som jeg visste var tilgjengelig og edru.

Det hadde han ikkje i går. Det endte med at speiderledere måtte ta henne til legen og få hun heim....
 
Veldig vanskelig tema egentlig, man har fri, men man har egentlig ikke fri. Jeg er enig i at om man har foreldreansvaret så skal man være på «vakt». Samme om man har vaktansvar på en jobb, selv om det mest sannsynlig ikke skjer noe og man ikke trenger å rykke ut så er man på jobb og må være forberedt på å måtte dra ut.

Jeg hadde aldri drukket selv med mindre jeg hadde hatt noen jeg kunne ringe som kunne tatt det ansvaret for kvelden og som jeg visste var tilgjengelig og edru.
Hvis jeg har vaktansvar på jobb, så har jeg såkalt bakvakt. Da er jeg hjemme med lønn - og oppfører meg deretter - altså null alkohol. Er derimot barna mine ivaretatt av andre - besteforeldre, pappa, tanter, onkler, leir-ledere osv osv, så anser jeg meg selv som «off duty», og har null stress med å ta meg en fest.
 
Back
Topp