Alkohol julaften

Her er vi begge oppvokst med øl og akkevitt til maten :) vi drikker ikke selv da men familien gjør jo det... Ser ikke noe grunn til at det ikke skal serveres med barn tilstede egentlig. Vi er jo alle voksne mennesker, blir ikke ut på fylla liksom :p pluss at jeg og mannen holder oss unna begge to :)
 
Jeg syns ikke noe om alkohol og barn så her hadde det aldri blitt servert alkohol!
Er man invitert til noen må man innrette seg etter det, man trenger jo ikke alkohol for å nyte julaften på noen som helst måte!
 
Vi feirer ikke hjemme, men om vi hadde gjort, så hadde det nok blitt servert aquavitt og juleøl til maten, og muligens liquør og conjack til kaffen. Men jeg drikker ikke med barn i huset uansett, men de andre blir ikke fulle eller merkbart beruset.
 
Jeg er vokst opp i et så og si alkoholfritt hjem, og er veldig glad for det i dag. Det hente mine foreldre og besteforeldre tok et glass øl til maten mår vi var på hytta, men aldri mer enn det ene glasset, og aldri på julaften. Vi som barn fikk den hele og fulle oppmerksomheten på julaften og var hele tiden i fokus, og dette kommer jeg til å videreføre til mine egne barn.

Når det kommer til spørsmålet ditt ville jeg ikke tenkt at jeg måtte servere alkohol fordi andre er vant til det. Er det selskap i ditt hjem er det du som bestemmer hvordan det skal gjøres, og jeg tenker at det viktigste må være å få feire jul sammen med barn og barnebarn og så får man heller vente med denne aquevitten og andre former for alkohol til man er hjemme hos seg selv eller invitert i selskap hvor man velger å servere dette... Nå kan det selvfølgelig hende jeg sitter med denne oppfatningen fordi alkoholen aldri har vært en del av mine tradisjoner og min julefeiring, men det er nå uansett min mening...

Og en annen ting... Selv om ikke vi som voksne merker så stor forandring på hverandre etter noen få enheter alkohol så er nok barn veldig mye mer vare på akkurat dette...
 
Men tar alle som er tilstede julaften kun 1-2 enheter til maten? Og så er det helt stopp for alle?

Svigers her tok i fjor øl og akevitt til maten, et glass rødvin til gavene og congac til kaffen. Da er vi oppe i 4 (!!!) enheter og personlig synes jeg det ble mye når barnet vårt er til stede. Svigermor ble mer høylytt og svigerfar rød på nesa...jeg synes det blir helt feil. Selv om de kontrollerer seg og det kun er en enhet av hvert slag så blir det mye når barn er til stede.

Hvis man ber folk så er det jo en selv som serverer. Da hadde jeg droppet drikkevarer til gavene, det er da ikke vanlig. Kaffe og cognac kan man ta etter ungene har lagt seg.
 
Vi får samme dilemma neste år, jeg har ikke bestemt meg ennå for hva jeg skal gjøre. Jeg har jo litt lengre tid å bestemme meg på enn du har. Vi drikker ikke alkohol til julematen selv, og de to gangene vi har feiret hjemme tidligere har det bare vært med gjester som heller ikke drikker alkohol med barn tilstede. Neste år derimot har halve slekten invitert seg selv hjem til oss, og en del synes nok ikke det blir riktig uten akevitt og øl til pinnekjøttet. Alle andre middagsselskap hjemme hos oss er alkoholfrie uten at noen protesterer, men det er akkurat denne julematen folk har så mye tradisjoner rundt. Jeg kommer ikke til å servere akevitt uansett, hovedalternativene mine er å enten kjøre alkoholfritt, eller å la gjestene ta med akevitt selv om de trenger det. Vurderer også et tredje alternativ; å komme meg ut av problemet ved å servere kalkun i stedet. (Ingen trenger alkohol til kalkun.) Jeg er uansett ikke glad i pinnekjøtt, men det er jo mye lettere å lage enn å steke opp 3 kalkuner...
Til kalkun hadde jeg servert vin!
 
Er vant med at foreldrene mine tar seg ett glass vin eller øl til maten men sjelden mer. I tillegg har jeg en onkel som er nesten blind og har en hjerneskade som alltid er med oss i julen og trenger sjåfør hjem så pga det har en av dem holdt seg edru til han skal hjem og heller tatt ett glass vin utpå kvelden. Men de ble aldri beruset og forventer også nå med barnebarn at vil de ha alkohol til maten når vi er med dem så klarer de å holde seg til 1-2 glass
 
Her blir det servert alkohol til maten, men ikke mye og kun til maten. Selv drikker jeg aldri med datteren min tilstede, ikke engang ett glass :) Samboeren tar seg gjerne en øl, men det er for kosens skyld og han har aldri vært brisen engang foran datteren vår. Jeg er vokst opp med et sunt forhold til alkohol, aldri sett pappaen min verken brisen eller full, men sett han tatt en øl mange ganger. Håper datteren min får ett like sunt forhold til at alkohol ikke nødvendigvis er lik fylla :)
 
Her kommer det til å bli servert alkohol til maten :) Lille er vant til det på spesielle dager :)
 
vanligvis har man kunnet ta seg akevitt til maten eller et glass vin. men det har _ALDRI_ vært noen i vår familie som har blitt engang brisne på julaften. vi har alltid hatt barn rundt oss og det sømmer seg ikke. i år blir det ikke noe alkohol på meg uansett, pga visse omstendigheter ;) hihi!
 
Vi kjøper inn det hver enkelt liker å drikke til maten og kvelden etterpå. Jeg synes det er viktig at alle som kommer kan få det de ønsker, om det er med eller uten alkohol kan de velge selv. Fortsatt barna som er i fokus her, det er det ingen tvil om. Ingen blir fulle og det pleier å være god stemning. Jeg synes mor og far har et ekstra ansvar i forhold til å ikke drikke så barna reagerer på det. Jeg har aldri opplevd mor eller far fulle som liten, kan være jeg hadde tenkt anderledes i dag da. Nå hadde jeg reagert negativt hvis jeg kom i selskap julaften og ikke kunne fått en øl til maten. (er gravid, så ikke i år da..)
 
Jeg syntes folk må få gjøre det som føles riktig. Men selv er jeg ikke vant til alkohol på julaften og det forblir nok alkoholfritt. Ikke fordi jeg ikke kan ta meg et glass selv om ungene er her, men jeg har aldri hvert vant til det den dagen og det er ingen som har noe ønske om det her (pappa kjører og jeg drikker den ene brusen jeg faktisk like som er julebrus og så er det ungene).
 
En øl eller to til maten, evt ett glass eller to med vin og akevitt ser jeg ikke på som noe problem.
Er det snakk om mengder er det en helt annen historie.
 
Serverer dere alkohol julaften med barn til stede? Selv drikker jeg ikke alkohol og mannen klarer seg helt fint uten. Men vi skal ha gjester. Dumt å la være å servere alkohol? Synes ikke alkohol og små barn hører sammen. Men også forskjell på festing og det at noen tar et glass til maten.. Vi foreldrene vil jo ikke drikke. Hvis gjestene skal få, blir det kun servert til maten. Innspill eller tanker? Skulle gjerne hatt helt alkoholfritt, men lettere for meg som ikke drikker enn for de som liker å ta et glass til julematen...

Syns det er helt greit å ikke servere alkohol når dere ikke drikker. Syns st gjestene deres burde hs forståelse for det og ikke kreve det. Jeg er selv avholds og hadde ikke servert det hvis jeg hadde hatt selskap :) I bryllupet vårt skrev vi i innbydelsen at det ikke ville bli servert alkohol siden vi invitere folk med barn. :) de respektere det ;-)
 
Viss dere ikke drikker alkohol selv, syns jeg dere kan la være å servere det. Det går faktisk fint an å nyte julemiddagen uten alkohol også :) Vi har et alkoholfritt hjem, for vi mener barn og alkohol ikke hører sammen :)
 
Siden vi naturlig ikke drikker alkohol i vårt hjem serverer vi heller ikke alkohol på julaften. Aldri fått noen negativ kommentar på det.

Når vi er borte forholder vi oss til hjemmets tradisjon. Men avslutter kvelden om det bli beruselse blant gjestene.
 
Siden vi naturlig ikke drikker alkohol i vårt hjem serverer vi heller ikke alkohol på julaften. Aldri fått noen negativ kommentar på det.

Når vi er borte forholder vi oss til hjemmets tradisjon. Men avslutter kvelden om det bli beruselse blant gjestene.

Er enig med deg!!
 
Serverer nesten aldri alkohol, vi drikker sjeldent alkohol også. I løpet av dette året har jeg drukket ca 2 bokser cider.
Har kjøpt 8 juleøl til jul, mulig min samboer tar seg ei øl til maten og mulig broren min gjør det samme. Det er greit, alt med måte, men ellers drikker vi aldri med barn i hus!
 
Back
Topp