Alkohol julaften

Foreldrene mine drikker øl og det der sterke greiene som liksom skyller vekk fett? :p haha
Jeg drikker ikke :)
 
Jeg drikker ikke selv på julaften, men serverer selvfølgelig det til maten!
Alkohol skal nytes til mat og hører med som tilbehør. Blir litt oppgitt over den norske drikkekulturen der det liksom kun er for å drikke seg beruset.
 
Vokst opp med vin og øl til maten. Men jeg drikker ikke på julafta.
 
Ja det gjør vi. En eller to enheter. Ingen av oss endrer personlighet pga det
Å barna er fortsatt i fokus selv om vi nyter ett glass eller to
 
Jeg er vokst opp med foreldre som drikker vin, øl og akevitt på julaften og har ingen problemer med at andre gjør det med barn tilstede, bare det er en som er edru og kan kjøre om noe skjer. Selv kommer jeg nok aldri til å drikke alkohol med barna mine tilstede :)
 
I ditt hus velger du hva som serveres:) her er jeg vant med øl og akevitt til julematen (og gjerne en øl til vanlig lørdagsmat også), så de som vil ha får det. Jeg liker ikke, så jeg drikker brus:) har aldri merket noen forandre seg etter så lite, så tror ikke barna tar skade av det:)
 
Eg drikker ikkje med barna hjemme. Det har heller aldri mannen min eller gjestene gjort. Har heller ikkje tilbydd dei alkohol :p eg er vokst opp uten alkohol både jul og andre dager. Men har jo så klart drukket selv på julebord bla.. Og det skal mye alkohol til før eg blir berusa etter så feit mat.. Så det er vell sjelden folk blir brisen etter og ta seg ei øl til maten til vanlig. Så blir hvertfall ikkje så lett berusa med feit julemat. Tror ikkje barna merker at noen tar en øl vis det ikkje blir gjort ein big deal ut av det.. Det hadde hvertfall ikkje eg merka uansett alder :) synst barna skal vokse opp med ett Sundt forhold til alkohol. Men vi er ikkje typen selv som nyter ett glass vin. Rett og slett av vanesak. Vi er vandt til fest drikking :p og det blir veldig sjeldent nå med små barn :p
 
Hos oss er det vanlig. Vi tar alltid med når vi er bedt bort også.
 
Jeg er vokst opp med øl og akevitt som en del av julemiddagen. Har allikevel ALDRI opplevd foreldrene mine beruset på julaften. Hos oss blir det derfor øl og akevitt til de som vil ha :)
Samme her:) Eg hadde også servert øl og akevitt til gjestene mine sjølv om eg ikkje drakk sjølv:)
 
Jeg er vokst opp med øl og akevitt som en del av julemiddagen. Har allikevel ALDRI opplevd foreldrene mine beruset på julaften. Hos oss blir det derfor øl og akevitt til de som vil ha :)

Samme her i huset. Sjelden jeg gidder ta meg et glass, jeg sparer heller og tar den skikkelig ut med venninner :) Men besteforeldre bruker å ta seg et par øl og en akevitt utover dagen. Null problemer med det :)
 
Jeg drikker ikke selv på julaften, men serverer selvfølgelig det til maten!
Alkohol skal nytes til mat og hører med som tilbehør. Blir litt oppgitt over den norske drikkekulturen der det liksom kun er for å drikke seg beruset.

Ja, enig her. Og dette med at det er barnas dag? Det er vel alle sin dag ;) Såklart er det noe spesielt med Barnas forhold til jul, men jeg gleder meg veldig til å ha besteforeldre på besøk og at min bror og kone kommer. Sjeldent at hele gjengen er samlet, og jeg gleder meg til å tilbringe tid med dem, lage god mat og kose oss. Jeg syns også det er kjekt å få pakker, og syns det er stas å gi fine ting til de voksne også.
 
Men tar alle som er tilstede julaften kun 1-2 enheter til maten? Og så er det helt stopp for alle?

Svigers her tok i fjor øl og akevitt til maten, et glass rødvin til gavene og congac til kaffen. Da er vi oppe i 4 (!!!) enheter og personlig synes jeg det ble mye når barnet vårt er til stede. Svigermor ble mer høylytt og svigerfar rød på nesa...jeg synes det blir helt feil. Selv om de kontrollerer seg og det kun er en enhet av hvert slag så blir det mye når barn er til stede.
 
Men tar alle som er tilstede julaften kun 1-2 enheter til maten? Og så er det helt stopp for alle?

Svigers her tok i fjor øl og akevitt til maten, et glass rødvin til gavene og congac til kaffen. Da er vi oppe i 4 (!!!) enheter og personlig synes jeg det ble mye når barnet vårt er til stede. Svigermor ble mer høylytt og svigerfar rød på nesa...jeg synes det blir helt feil. Selv om de kontrollerer seg og det kun er en enhet av hvert slag så blir det mye når barn er til stede.

ja hos oss er det 1-2 til maten i 17 tida..etter barna er lagt så har vi kanskje cognac eller baileys
(jeg liker ikke ,bare kaffe på meg) ,,men da er klokka 22-ish..og alkoholen man drakk før det har jo gått ut av kroppen.

Regner med det er hvor fort man drikker, og hvor ofte man er vandt å drikke til vanlig.
 
Men tar alle som er tilstede julaften kun 1-2 enheter til maten? Og så er det helt stopp for alle?

Svigers her tok i fjor øl og akevitt til maten, et glass rødvin til gavene og congac til kaffen. Da er vi oppe i 4 (!!!) enheter og personlig synes jeg det ble mye når barnet vårt er til stede. Svigermor ble mer høylytt og svigerfar rød på nesa...jeg synes det blir helt feil. Selv om de kontrollerer seg og det kun er en enhet av hvert slag så blir det mye når barn er til stede.

Nei, begge besteforeldrepar her fortsetter drikkingen dessverre. Opplevde en "julenisse" som var synlig beruset et år, det var ille :-/ syns de kan holde det til maten frem til barna er i seng i det minste.
 
Vi får samme dilemma neste år, jeg har ikke bestemt meg ennå for hva jeg skal gjøre. Jeg har jo litt lengre tid å bestemme meg på enn du har. Vi drikker ikke alkohol til julematen selv, og de to gangene vi har feiret hjemme tidligere har det bare vært med gjester som heller ikke drikker alkohol med barn tilstede. Neste år derimot har halve slekten invitert seg selv hjem til oss, og en del synes nok ikke det blir riktig uten akevitt og øl til pinnekjøttet. Alle andre middagsselskap hjemme hos oss er alkoholfrie uten at noen protesterer, men det er akkurat denne julematen folk har så mye tradisjoner rundt. Jeg kommer ikke til å servere akevitt uansett, hovedalternativene mine er å enten kjøre alkoholfritt, eller å la gjestene ta med akevitt selv om de trenger det. Vurderer også et tredje alternativ; å komme meg ut av problemet ved å servere kalkun i stedet. (Ingen trenger alkohol til kalkun.) Jeg er uansett ikke glad i pinnekjøtt, men det er jo mye lettere å lage enn å steke opp 3 kalkuner...
 
Nei, begge besteforeldrepar her fortsetter drikkingen dessverre. Opplevde en "julenisse" som var synlig beruset et år, det var ille :-/ syns de kan holde det til maten frem til barna er i seng i det minste.
Ja, helt enig! Neste gang vi feirer julaften med dem blir vi å ta en prat på forhånd om at vi ønsker at det kun er øl/akevitt til maten og så kun kaffe å drikke frem til etter at ungene er i seng. Congac og vin må de klare å vente med til etter kl 20, hvis de ønsker å være sammen med barnebarna på julaften. :)
 
Jeg er vokst opp i er alkoholfritt hjem, mannen er ikke. Når vi feirer jul hos mine foreldre er det ingen som drikker alkohol. Feirer vi hos oss blir det tilbydt 1-2 glass vin eller øl til maten, aldri noe mer eller sterkere. Barna er vant til at man kan ta 1-2 glass til maten eller på ferie f.eks. men det blir aldri tatt noe mer enn det, heller ikke etter at de har lagt seg. En av oss holder seg alltid til alkoholfritt.

Mener at hvis dere får gjester på julaften, da bestemmer dere om det skal serveres alkohol eller ikke. Det burde ikke være noe problem å respektere deres ønsker hvis dere vil ha det alkoholfritt, hvis ikke vil jeg påstå at de har et problem.
 
Jeg drikker ikke selv på julaften, men serverer selvfølgelig det til maten!
Alkohol skal nytes til mat og hører med som tilbehør. Blir litt oppgitt over den norske drikkekulturen der det liksom kun er for å drikke seg beruset.
Veldig enig der. Vin er jo til å nytes:D
 
Vi feirer hos foreldrene mine, og der er det øl og akevitt til maten, og forskjellig utover kvelden. Cognac eller baileys til kaffen, for eksempel. Det går rolig for seg og er alltid lun og koselig stemning. Sånn helt mot slutten kan man nok merke at latteren sitter litt løsere hos noen, men det er bare koselig. Da sover jo ungene uansett, de er så små enda, men jeg ville uansett ikke bekymret meg. Det har vært sånn "alltid", og jeg og mine søsken har aldri tenkt over at de voksne drikker alkohol på julaften. Jeg er jo uansett edru i år siden jeg ammer, og tenker at unger nok tåler en del fra andre mennesker så lenge foreldrene er edru. Men ikke fyllefest, så klart.
 
Back
Topp