Alkohol i prøveperiode

Susibella

Flørter med forumet
Heihei! God 17.mai alle sammen :)

Lurer litt på om dere som andre som er prøvere her er mer forsiktig med alkohol under prøving, eller om det har lite å si for fruktbarhet etc? Har hørt at sædkvaliteten kan bli dårligere av alkohol i lang tid fremover, men føler det er mye usikre kilder på dette. Lar dere mannen drikke som han vil og ta seg fyllekuler? :):)
 
Vi var ute den helga jeg hadde eggløsning. Man vet ikke hvor lang tid det vil ta, så man kan ikke slutte å leve. Drakk ikke etter eggløsning, itilfelle jeg var gravid - noe jeg også var. Det var våre valg og tanker, men det er klart at fruktbarheten blir påvirka i begge ender av alkohol, så om man har prøvd en stund uten at man får det til er det sikkert lurt å ikke drikke alkohol. Nå er mannen min voksen, så jeg lar han uansett gjøre som han vil. :sour:
 
Vi drikker som vanlig (typ et par glasser vin på en fredags/lørdagskveld) nå. Da vi prøvde på første drakk jeg også i dpo-land fordi jeg var helt sikker på at jeg ikke kunne bli gravid så fort. Men det ble jeg da…

Tenker at man bare må leve. Nyt maten og drikkene du liker, hobbyer, jobben eller hva enn. Jeg tror man kan bli mer stressa av å tenke at man prøver til en hver tid. Vel, det er mine tanker. :):Heartred
 
I denne prøvingen begrenser det seg naturlig ettersom vi har en liten en på 6 mnd, men da vi prøvde på ham var det mer alkohol. Ikke snakk om fyllekuler, men typ noen glass vin til middag/en helgekveld, øl til grillmaten og lignende.
Har aldri lagt noen bånd på mannen, han styrer det selv, men han er uansett sjeldent ute og/eller drikker seg full. Husker ikke sist gang.
 
Tenker dette er valg dere må ta som par. Og bli enige om hva som gjelder for deg og for han.

Og det finnes nok barn fra alle steder på skalaen helt fra avhold til de som drikker store mengder om dagen. I noen land avslutter ikke mor og ta seg vin til maten selv om hun er gravid. Men man må ta et valg man selv kan leve med, det tror jeg er det viktigste. Selv drikker jeg ikke i det hele tatt, men det er fordi jeg føler ikke at jeg mister noe ved å ikke drikke. Mens kanskje føler mannen din at det ikke er verd å prøve så hardt at man ikke kan dra på fyllekuler selv om at man prøver på barn. Det kan jo også hende at dere blir langtidsprøvere og da er det fint om man har blitt enige om hvordan dere vil leve under prøvingen og hvor man ikke mister alt annet man helst skulle ønske man kunne gjort.
 
Stusset litt på det her i starten, men vi (spesielt jeg) drikker egentlig så lite at vi tror egentlig ikke det gjør noe. Vi vet jo ikke hvor lang tid det tar, vil jo ikke unngå å drikke i kanskje et år liksom :oops: Men begge to sluttet å snuse før vi begynte å prøve :happy: Vi trodde jo egentlig vi ville bruke litt tid på det, men begge to klarte å slutte på dagen :hilarious:
 
Når jeg prøvde på første drakk jeg som vanlig, med fyllekuler og hele pakken, men testet alltid før jeg skulle ut når jeg nærmet meg ikm. Etter barna er jeg nesten avholds, om jeg får lyst på en cider eller et glass vin tar jeg det, men det skjer sjelden. Mannen tar seg som regel en øl eller to i helgen, kanskje mer 1-2 ganger i året. Enig med de over her, man kan ikke slutte å leve, så jeg lever vertfall likt som jeg pleier frem til eventuelt positiv test:) Lykke til:)
 
Jeg drakk mitt (foreløpig) siste glass med rødvin dagen før jeg fikk positiv test på veslemor, i april 2020. Drakk selvfølgelig ikke etter det, og lysten meldte seg aldri igjen etter fødsel. Mannen drikker lite i utgangspunktet, og enda mindre nå. Kanskje 2-3 øl i måneden.

Lev, tenker jeg! Og som noen sier- ta en test før ei fyllekule om du er usikker på om du kanskje er gravid. Men det går som regel bra. Sånn generelt sett er det jo best å drikke minst mulig, for helsas skyld.
 
Takk for fine svar! Vi er ganske ny i prøvingen og lever som normalt begge to. Det blir gjerne to turer ut på byn i måneden, så da blir det jo litt alkohol. Tenkte mest på om dere vet hva forskning sier rundt fruktbarhet og alkohol, i tilfelle prøvingen skulle dra seg ut. Virker som det er delte meninger rundt forskningen der :happy:

Vi fortsetter nok å kose oss med litt vin når vi ønsker og en tur ut i ny og ne!
 
Takk for fine svar! Vi er ganske ny i prøvingen og lever som normalt begge to. Det blir gjerne to turer ut på byn i måneden, så da blir det jo litt alkohol. Tenkte mest på om dere vet hva forskning sier rundt fruktbarhet og alkohol, i tilfelle prøvingen skulle dra seg ut. Virker som det er delte meninger rundt forskningen der :happy:

Vi fortsetter nok å kose oss med litt vin når vi ønsker og en tur ut i ny og ne!

Det fins ikke flere studier som sier noe helt avgjørende, da hadde vel alle leger sagt at man ikke burde drikke i det hele tatt, sånn som ved graviditet. Tror det bare er sånn "kan påvirke" og da er det ofte snakk om de som drikker typ daglig :rolleyes: Man vet ihvertfall det påvirker sædceller, men jeg mener å huske at sædceller tar 3 måneder å produsere, og det er noe lignende med at våre egg skal begynne å bli klare for modning, så da kan det jo potensielt påvirke såpass lenge før o_O Akkurat det snakkes ikke så mye om da, men jeg begynte bare å ta kosttilskudd for gravide ca. 2 måneder før vi begynte å prøve, bare sånn i tilfelle :joyful: Nå er vi i PP4, og kjenner jo egentlig litt på at det ikke var vits, men akkurat der og da kjennes det jo greit å gjøre tiltak for å bli sunnere før en graviditet da :happy: Vi har falt litt ut av det, trening har vi ikke gjort på lenge, drikke vann har vi blitt dårligere på.. Jeg prøver å fokusere på det mest før EL da, siden ELslim er 90%+ vann :p
 
Back
Topp