alkohol i julen?

melange_

Andre møte med forumet
Når dere er på besøk hos foreldrene deres på disse dagene,eller i julen er det da ok å drikke foran små barn? Hvis ja, isåfall hvor mye? Sier man ifra om sånt på forhånd? Jeg er ikke for at besteforeldrene til barnet skal sitte der brisne og at barnet da kan bli redd.

vi drikker et glass eller to med vin til ribba- de som liker akevitt får det... og NEI det blir vi ikke brisne av!!!

barna legges etter middagen- så da blir det hæla i taket [;)][;)]

høhø- neida... men litt ( les; LITT!!) alkohol får man drikke [:)]

I år blir det ikke noe alkohol. Ingen avd e som skal være her har behov for det.[:)] Men ellers, synes jeg det er greit med litt til maten, men ikke drikke-drikke liksom. Er vokst opp medn høy alkoholfaktor  på julaften og kan ikke si det er mye hyggelig for barna at foreldrene har hæla i taket hele kvelden med likør og det som er heller[X(]

blir nok ett glass eller to til maten tenker jeg..
På de andre i familien, jeg lar vær, enkelt og greit fordi jeg ikke liker alkohol til mat.

men ingen får lov å drikke seg verken brisen eller full mens snuppa er våken.
ikke full etter hun er sovnet heller.

men siden jeg selv skal være edru ser jeg ikke noe problem i at de andre tar ett par drammer utover kvelden.

men nå er det ingen av oss som har alkoholproblemer, eller problemer med å begrense seg.  Da hadde det lett vært alkoholforbud,
hvordan det blir når snuppa er eldre og er lengre våken tar vi når det kommer.

At det blir tatt et glass akevitt/øl til maten
og eventuelt et glass likør til dessert/kaffen.
Synes jeg er greit.
Så lenge man stopper der.

Jeg mener det ikke skal være brisne eller fulle menensker tilstede der det er barn.

Men som sagt et glass til mat og dessert synes jeg er greit,
jeg synes det er viktig at min datter kan se se at voksne kan kose seg
uten at det blir noe tull ut av det. 

FYLL og barn hører ikke sammen.. Men synes det er greit at de små forstår det er normalt med EN øl e.l til maten, men at det stopper der. Barn skal aldri aldri aldri aldri oppleve brisne eller fulle foreldre og iallefall ikke i jula.

ORIGINAL: Labambie

FYLL og barn hører ikke sammen.. Men synes det er greit at de små forstår det er normalt med EN øl e.l til maten, men at det stopper der. Barn skal aldri aldri aldri aldri oppleve brisne eller fulle foreldre og iallefall ikke i jula.

jeg drikker ikke foran barnet mitt selvom jeg gjerne kunne tatt litt til maten. synes det er helt greit at andre tar ett glass til maten om det stopper der.
men hva sier man, om man har familiemedlem som ikke stopper der? og som ikke tar hensyn til at det er små barn tilstede?

ORIGINAL: alltidlente

vi drikker et glass eller to med vin til ribba- de som liker akevitt får det... og NEI det blir vi ikke brisne av!!!

barna legges etter middagen- så da blir det hæla i taket [;)][;)]

høhø- neida... men litt ( les; LITT!!) alkohol får man drikke [:)]

Er helt enig med deg ![:)]

Det er ok med alkohol forran barna i jula,SÅ LENGE DET ER MED MÅTE !!!!!

Jeg synes det er ok jeg, vant med det.

Da betyr det at min far har et glass konjakk, som han koser seg med hele kvelden. Mor har ei vinflaske som deles med de som vil ha. Ser ikke problemet. Ingen drikker seg fulle eller brisne hos oss hvertfall. De koser seg bare med noe de liker [:)]

[:)]Jeg krysset for ingen alkohol ,men det er jo fordi jeg er totalavholds! Så det blir en sannhet med modifikasjoner ,for gubben tar seg en øl og en snaps til julemiddagen. (Legg merke til EN!) Tror ikke mange blir synlig beruset av en ol og en snaps - fordelt over to timer... Ellers går det mengder med vørterøl i jula hos oss[:D]

Ja, det blir drukket på julaften, men det er ingen som drikker så mye at de blir verken fulle eller brisne. Ett til to glass øl til middagen og evt. en liten akevitt til kaffen.

Julaften er ingen fyllefest. Er det det de voksne ønsker, får de skaffe seg barnevakt og dra på "by'n".

Synes det er for mye fanatsime angående barn og alkohol. De fleste voksne mennesker i dette landet klarer fint å ha et normalt forhold til alkohol.

Fyll og barn hører ikke sammen!

ORIGINAL: GreenLady

Jeg synes det er ok jeg, vant med det.

Da betyr det at min far har et glass konjakk, som han koser seg med hele kvelden. Mor har ei vinflaske som deles med de som vil ha. Ser ikke problemet. Ingen drikker seg fulle eller brisne hos oss hvertfall. De koser seg bare med noe de liker [:)]

her er det familiemedlem som liker å drikke LITT FOR MYE, og skal på død og liv holde barnet etterpå (både i jula og ellers når vi er der på middager). jeg synes ikke no om dette men hva sier man? føler det kanskje er litt frekt å "bestemme" mengden alkohol h*n kan drikke :/ .

En juleøl eller vin til maten er bare koselig. man blir ikke full av det.. Man skal aldri være full foran barna sine, men barna skal se at man kan kose seg og ta ett glass uten å snøvle å skifte helt personlighet..

ORIGINAL: *bølla*

Ja, det blir drukket på julaften, men det er ingen som drikker så mye at de blir verken fulle eller brisne. Ett til to glass øl til middagen og evt. en liten akevitt til kaffen.

Julaften er ingen fyllefest. Er det det de voksne ønsker, får de skaffe seg barnevakt og dra på "by'n".

Synes det er for mye fanatsime angående barn og alkohol. De fleste voksne mennesker i dette landet klarer fint å ha et normalt forhold til alkohol.

Fyll og barn hører ikke sammen!

tenkte mest på besteforeldrene, ikke foreldrene til barnet. :)

Jeg drikker ikke når ungene er våkne uansett.. Småen blir helt sånn hvis han ser meg med røyk eller øl, da blir jeg helt

Tar nok noen glass vin etter at Amalie har lakt seg.
Men tror ikke jeg gjør det på julekvelden.

Liker kun vann til julemiddagen, så drikker aldri da.

I år kommer vi til å ta ett par glass på julaften.
Men ikkje bli full og gal.
Bare kose oss til maten og kanskje en kaffi og beylis til kakene liksom.
Ikkje noe mer enn det.

ORIGINAL: Trisella

For meg og familien på min side har julen alltid handlet om barn og hygge. Det er helt ok å ta litt til maten men vi stopper der. Jeg fikk sjokk da jeg ble sammen med sambo og så åssen tradisjon hans familie har i jula. For dem er julaften og romjula en stor fest. Der er det alkoholen som gjelder og de holder på hele natten[&:]. Dette synes ikke jeg noe om når det er barn til stedet.

Hvordan har du tatt tak i dette? Lar du de drikke og feste foran barnet?

Back
Topp