alkohol i julen?

Synes det er lov med alkohol til maten, men ikke suping hele kvelden. Men det gjelder egentlig uansett om det er unger tilstedet eller ikke..juleaften er ingen "drikkedag" synes jeg [:)]

ORIGINAL: Lillingen x2

Jeg drikker ikke når ungene er våkne uansett.. Småen blir helt sånn hvis han ser meg med røyk eller øl, da blir jeg helt

Haha[:D][:D]

ORIGINAL: JanneJenta78

Synes det er lov med alkohol til maten, men ikke suping hele kvelden. Men det gjelder egentlig uansett om det er unger tilstedet eller ikke..juleaften er ingen "drikkedag" synes jeg [:)]

nei er helt enig i det.

ja, syns det er ok med en akevitt, øl eller vin til maten, eller en likør e.l..hovedsaken er at man må være voksen nok til å ta ansvar for å ikke bli full forran barna[:)] Spesielt viktig er det å lese barna sine reaksjoner hvis de skulle føle det ubehagelig med voksne som drikker alkohol.

mangle alternative, litt til maten..

Vi ska t familien t svigers, å der e d mer naturli me alkohol enn t mine foreldre. Men så leng Eline e våken, så e d kun litt t maten som aksepteres. Æg e veldi streng på alkohol. Sånn e d bare. Alkohol å røyk har ingenting å gjør i nærhetn av små barn. MIN mening.

synes det er ok med et glass vin/konjakk elns, ikke så man blir brinsne eller noe slikt...
jeg blir ikke til å drikke noe alkohol før han er lagt seg, men hva de andre velger å gjøre er opp til dem så lenge man ikke kan merke det på oppførsel eller på pratemåte i det hele tatt...

jeg syns det er greit at noen tar seg en øl til maten på julaften!
men ikke noe mer enn det!!
jeg kommer aldri til å drikke på julaften! syns ikke det er riktig! det er barnas dag og alkoholo og barn passer ikke sammen

pappa og sambo pleier av og til å ta et glass øl til maten eller ett glass vin
ellers er jeg, brodern og mamma som ikke pleier å drikke annet enn cola.
pappa og sambo tar også akevitt etterpå men blir ikke i nærheten av brisen eller fulle

Har ikke noe i mot det så lenge det begrenses..Har aldri opplevd at noen i familien på min eller mannen sin side har blitt brisne engang..godt humør, men ikke sjangler osv og ungene merker da ikke det!

Vi i familien drikker på julaften for å kose oss til maten, ikke for å bli fulle.. Mannen min drikker aldri og jeg er gravid så blir ikke noe i år[8D]

Jeg synes det er greit med alkohol i julen, men ikke med fyll... jeg drikker aldri på julaften selv, men det gjør meg absolutt ingenting om andre tar seg et glass vin el. til maten selvom snuppa er der.

Forstår jeg deg riktig om jeg tror at du egentlig spør hva du kan gjøre dersom du mener at andre slektninger drikker litt for mye foran ditt barn? Vi har heldigvis ikke det problemet på julaften, men tror vi vil få det en annen dag i julen. Jeg synes det er et veldig vanskelig problem, og skulle ønske du fikk noen bedre svar her.

For vår del tror jeg det er liten vits i å ta opp temaet alkohol med den det gjelder på forhånd. Akkurat som alle her, så er de aller fleste opptatt av å forsvare sitt eget alkoholforbruk, ingen mener selv at de drikker for mye. Det er det du selv drikker som blir sett på som normalen.[;)] Det er bare "god stemning", de har "et normalt forhold til alkohol". Å prøve å begrense drikkingen underveis er vel omtrent umulig. Når folk først har fått et par glass, så vil de i alle fall ikke høre på at det er nok.[&:] Tror vi satser på at vedkommende begrenser seg på eget initiativ, og ellers så drar vi fra selskapet når vi mener at stemningen blir for høy for gutten vår. Det er ikke noen god løsning, men jeg aner ikke hva annet vi kan gjøre.[&:]

jeg er ikke vant til det selv, eneste er at pappa tar en øl eller to til maten.
jeg vet at svigerfamilien drikker mye mer enn det på julaften, og jeg vet at de kommer til å spørre hvorfor jeg ikke drikker og da kommer jeg til å svare at julaften er for barn, og alkohol og barn har ingen ting med hverandre å gjøre!!

jeg vil ikke at mine barn skal se hverken meg eller sambo beruset!!

Har vokst opp uten alkohol i huset i jula, så den tradisjonen kommer jeg nok til å følge. Julaften er den eneste dagen i året da det ikke kommer på tale for meg å drikke så mye som en slurk alkohol! Men sambo har vokst opp med litt alkohol (men ikke foran barna da), så tror nok det blir en øl eller noe på han. Kommer vel til å være annethvert år me ingenting alkohol og annethvert år med litt alkohol siden vi feirer annethvert år hos mine foreldre og annethvert år hos sambos foreldre. Men de som vil ta seg en øl når barna har lsgt seg på julaften får gjøre det, jeg gjør det ikke i hvert fall! [:)]

ORIGINAL: EnLitenHemmelighet

Jeg synes ikke det gjør noe med alkohol i julen, men barn skal på generellt basis ikke oppleve voksne som beruset er min mening. At min mann osv tar seg en øl eller to til maten plager meg ikke. Jeg tror barna vil få et inntrykk av at det kan nytes alkohol og uten at en er full.. Når det er sagt er jeg av oppfatning av at en av oss som foreldre skal være edru rundt barna. Tar mannen min seg en øl er jeg edru. Hva andre gjør er ikke min sak - men jeg forventer at barnevakter holder seg unna alkohol (men det er en annen disk) Nå er det ingen av oss som drikker mye alkohol så lenge vi har barna rundt oss uansett da [:)]

akkurat på samme måte føler jeg! men hva gjør man, når barnets besteforeldre drikker MYE mer enn jeg synes er ok foran barnet? og er tydelig brisen?

ORIGINAL: Sukkertopp

Forstår jeg deg riktig om jeg tror at du egentlig spør hva du kan gjøre dersom du mener at andre slektninger drikker litt for mye foran ditt barn? Vi har heldigvis ikke det problemet på julaften, men tror vi vil få det en annen dag i julen. Jeg synes det er et veldig vanskelig problem, og skulle ønske du fikk noen bedre svar her.

For vår del tror jeg det er liten vits i å ta opp temaet alkohol med den det gjelder på forhånd. Akkurat som alle her, så er de aller fleste opptatt av å forsvare sitt eget alkoholforbruk, ingen mener selv at de drikker for mye. Det er det du selv drikker som blir sett på som normalen.[;)] Det er bare "god stemning", de har "et normalt forhold til alkohol". Å prøve å begrense drikkingen underveis er vel omtrent umulig. Når folk først har fått et par glass, så vil de i alle fall ikke høre på at det er nok.[&:] Tror vi satser på at vedkommende begrenser seg på eget initiativ, og ellers så drar vi fra selskapet når vi mener at stemningen blir for høy for gutten vår. Det er ikke noen god løsning, men jeg aner ikke hva annet vi kan gjøre.[&:]

ja du forstår meg rett der. føler dette er veldig vanskelig for meg og jeg vet ikke helt hvordan jeg skal reagere eller hva jeg skal gjøre for at h*n skal ta mer hensyn til at det er barn tilstede og da kunne beherske seg litt når barn er på besøk :/

Jeg syns det er ok med alkohol foran barn så lenge du kjenner dine egne grenser, og klarer å oppføre deg... Julaften skal ikke være noen fyllefest! Voksne mennesker må kunne ta et par glass vin uten å bli helt idiot.. Men dersom noen vi skal feire jul med, eller i et annet selskap, får i seg for mye, vil jeg si ifra..

Jeg ser ikke noe problem med at vi drikker øl eller vin til maten.

Men jeg drikker som regel aldri noenting på julaften (nå er jeg jo gravid da så det sier seg selv) men jeg kjører alltid hjem min gamle tante. Mamma eller pappa må jo kjøre hjem, broren min er bare 15. Da er det ikke så mange igjen til å drikke seg fulle[8D]

Og jeg er stelt imot FYLL på julaften, men det er stor foskjell på fyll og vin til maten. Og synes jeg det blir for mye på noen, sier jeg gjerne ifra!!!! Eller jeg rett og slett bare heller ut resten av flaska[:)]

ok med øl og akevitt til maten, men ikke no fyll! Da blir mor sint!!![;)]

Back
Topp