Alkohol, farlig?

Siljegravidspørsmål

Første møte med forumet
Heihei dere. Jeg venter et nydelig lite nurk i august. For litt siden var jeg 30-års lag til en venninne av meg. Da var jeg allerede 5 og en halv måned på vei. Jeg ble tilbydd et par glass med vin og jeg forhørte meg med venninnene mine om det gikk bra at jeg tok et par glass, på tross av graviditeten. De sa at det gikk helt fint og var normalt så lenge jeg drakk masse vann etterpå så jeg fikk tisset alkoholen fort ut av kroppen, og da skulle ikke babyen ta opp alkoholen. I ettertid har jeg tenkt at dette kanskje var litt dumt. Jeg kan fortsatt kjenne at babyen min sparker og er frisk men jeg begynner å bli mer og mer nervøs jo mer jeg leser om dette på nettet. Hva er deres tanker om dette? går det fint om man drikker mye vann og får alkoholen raskt ut? kan jeg gjøre dette igjen? Bør jeg rådføre meg med legen min før jeg gjør dette?
 
Altså, antakeligvis går det jo fint med ett glass, og skal ikke sparke deg noe med å kritisere mer, men nødvendig er det jo ikke.

Stemmer ikke at du forbrenner alkoholen fortere av å drikke, for den må gjennom levra. Og babyen får samme promillr som deg.

Jeg kjjrnnrt barn med skader som følge av rus og alkohol i svangerskapet, så ville ikke drukket mer i alle fall.
 
Jøss jeg må si jeg er oppriktig sjokkert over at det fortsatt i dagens samfunn er mulig å tro at det er greit å drikke så mye som den minste grann alkohol i svangerskapet. 5 mndr på vei også "bare ta et par glass"?
Hvilken verden lever du i? Det florerer jo av informasjon absolutt over alt. Du får også grundig gjennomføring hos helsesøster på første kontroll. Det er i alle fall vanlig prosedyre så vidt meg bekjent.
Men nå er det gjort så kan man bare håpe at babyen ikke har tatt skade av det å mest sannsynlig så går dette bra. Det skumle er at man kan faktisk aldri vite så når man "bare" tar seg et par glass så skal man sannelig ta det til seg at man gambler med sin egen babys helse og velvære.
 
Det er nulltoleranse for alkohol i svangerskapet! Helt alvorlig, har ikke jordmor eller lege snakket med deg om dette når du er så langt på vei? Går du ikke på kontroller? For jeg fikk dette ganske godt inn i form av samtale med jordmor og brosjyrer. Måtte til og med skrive ned alkoholvanene mine på et spørreskjema fordi de ville registrere det hos gravide.

Det glasset har mest sannsynligvis ikke skadet ungen, men i svangerskapet skal man være totalt avholds for å ikke risikere helsen til barnet ditt. Du vet ikke før ungen er født og kanskje noen år etter det om skaden er skjedd.
 
Er du seriøs? Må nesten spørre for om man i dagens opplyste samfunn tenker slike tanker så er det veldig skremmende, JA! Babyen din kan ta skade, merk deg "KAN"! Alkohol i svangerskapet er aldrig bra! Hverken sent eller tidlig, jeg ser ingen grunn til å pakke inn dette for deg for dette er realiteten, et barn kan like godt bli skadet av en slurk alkohol tidlig som sent, når du i tilegg er såpass godt inn i svangerskapet så deler du og babyen mye og babyen har da fått i seg alkohol selv om du drakk vann etterpå!

Jeg holder en knapp på at dette er tull, om ikke håper jeg du selv tar kontakt med helsestasjon og lege, evt melder deg selv til barnevernet for oppfølging! Dette viser enormt dårlig beslutningsevne! Og alle andre som deltok på denne festen bør skamme seg som ikke sa ifra!
 
Jeg har litt problemer med å ta denne posten seriøst?!? At den er a'la "bør jeg bytte til Marlboro light i de siste to mnd av svangerskapet"... [emoji849]

Om den derimot er seriøs så skal jeg ikke si noe for det ville ikke vært pene ting....
 
Jeg har litt problemer med å ta denne posten seriøst?!? At den er a'la "bør jeg bytte til Marlboro light i de siste to mnd av svangerskapet"... [emoji849]

Om den derimot er seriøs så skal jeg ikke si noe for det ville ikke vært pene ting....

Enig[emoji23] samme jeg tenkte, men svare alikevel så får vi håpe dette er tull[emoji51]
 
Ja jeg var også innom tanken på st dette vel var på spøk eller for å fremprovosere reaksjoner. Synes dog det evt er en ekstremt dårlig spøk :wtf:
 
Enig[emoji23] samme jeg tenkte, men svare alikevel så får vi håpe dette er tull[emoji51]

Jeg hadde lyst til å svare noe lignende som deg [emoji51] Men velger å tro at dette må være noen som har fått litt for tidlig sommerferie [emoji85]
Om det er sant så blir jeg bent frem dårlig av tanken [emoji13]
 
Jeg hadde lyst til å svare noe lignende som deg [emoji51] Men velger å tro at dette må være noen som har fått litt for tidlig sommerferie [emoji85]
Om det er sant så blir jeg bent frem dårlig av tanken [emoji13]

Viktig å få fram meninger om slikt uansett tenker jeg! Så får jeg heller være dagens latter for den som la ut dette (om det er spøk) [emoji23][emoji23]
 
Viktig å få fram meninger om slikt uansett tenker jeg! Så får jeg heller være dagens latter for den som la ut dette (om det er spøk) [emoji23][emoji23]

Så lenge en er saklig og ikke hisser seg opp er det vel neppe underholdende for den som kødder. ;)
Jeg har mine tvil jeg og, men lar tvilen komme folk til gode. En kan jo aldri vite og er dumt for de som er seriøse som blir latterliggjort.
Slutter å svare om det baller på seg og blir for useriøst. :)
 
Så lenge en er saklig og ikke hisser seg opp er det vel neppe underholdende for den som kødder. ;)
Jeg har mine tvil jeg og, men lar tvilen komme folk til gode. En kan jo aldri vite og er dumt for de som er seriøse som blir latterliggjort.
Slutter å svare om det baller på seg og blir for useriøst. :)

Jeg svarte på en skikkelig måte! Dog strengt! Noe jeg syns er helt innafor når det er et slikt spørsmål[emoji5]
 
Jeg må nok også si at jeg tviler sterkt på at dette er seriøst, for jeg tror egentlig ikke det er mulig å være så dårlig opplyst i dagens samfunn.

Men.. Om ikke, så anbefaler jeg deg virkelig ikke å bruke venninner som en sikker kilde i svangerskapet. Matportalen, lege, helsenorge og jordmor er greit.

Alkohol er farlig, ja, og kan føre til skader i utviklingen av babyen, eller i verste fall abort. Altså.. Alkohol er ikke bra for deg som voksen engang, og da selvsagt heller ikke for et foster..

Forhåpentligvis har ikke dette gjort store skader på barnet ditt, men du bør så absolutt ikke drikke noe mer i alle fall.

Inntak av vann har forresten ingenting å si på alkoholet i kroppen. Du kan ikke tisse det ut. Alt taes opp i blodet først, og må gjennom kroppens "system". Lever, nyre, etc.
Og alt du får i blodet, får også babyen..
 
Jeg har litt problemer med å ta denne posten seriøst?!? At den er a'la "bør jeg bytte til Marlboro light i de siste to mnd av svangerskapet"... [emoji849]

Om den derimot er seriøs så skal jeg ikke si noe for det ville ikke vært pene ting....
Jepp, virker som trolling.

Jeg har vært borti en person som var troende til å skrive en post ala denne, og det var egentlig en utrolig trist situasjon. Hun (moren) fikk for seg at man kunne drikke i andre og tredje trimester. Det var i hvertfall det hun sa. Så hun festa og drakk.
Ungen ble født med alkoholskader og store senvirkninger etter dette i ettertid. Helt fælt.
 
What? Har problemer med å ta denne seriøst. Om det er seriøst er du jo stokk, Stein dum, og venninnene også. Hjelpes..
 
Back
Topp