Alene hjemme - 7 år

Er overrasket over at noen av dere synes det er greit at en sjuåring er hjemme 2 timer alene. Jeg synes det er lenge. Det handler selvsagt om modenhet også. Vet om mange sjuåringer som ikke bør være alene i det hele tatt, men de fleste går det nok fint med om de alene en halvtimes tid.

Er overrasket over at noen av dere synes det er greit at en sjuåring er hjemme 2 timer alene. Jeg synes det er lenge. Det handler selvsagt om modenhet også. Vet om mange sjuåringer som ikke bør være alene i det hele tatt, men de fleste går det nok fint med om de alene en halvtimes tid.

Min 2.klssing (6,5 år), kan fint være hjemme alene- men 1,5-2t er max- fordi det er der grensa hans går for hva han synes er helt ok. Og det skal være helt ok for barnet, mener nå jeg. Han er ikke spesielt moden og vi kan ikke alltid stole på ham, men i akkurat den settingen kan vi faktisk det. Han har klare retningslinjer og forholder seg fint til dem. Han kan ringe om det er noe og vi har naboer han kan stole på som er hjemme.

Selvsagt kan noe skje. Det kan det også når de er 12. Jeg velger å la ham få denne friheten fordi jeg tror utbyttet er større enn faren.

Han fikk prøve i dag, nøkkel i sekken og hvis han ikke fikk låst opp døra (den er litt vrang av og til) så hadde han helgardert seg ved å legge lego i putekassa på verandaen :p
Jeg var ikke langt unna, hadde noen ærend å gjøre + matbutikken.. så da fikk han gå hjem istedenfor å være med og handle mat. Ble vel 30 minutter og han var veldig fornøyd..
"Jeg hadde huset for meg selv.. spiste en yoghurt i stua. Det var greit at jeg spiste i stua mamma?"
:D

Kjenner til den der... Lurar på kor mange telefonar eg har fått med "Mamma, eg fant saft i kjøleskapet, kan eg væææææære så snill å få litt?" "Mamma, kan eg få bare EN is? Det E mange igjen altså!"..

Greitt å få gjort unna småærend utan at "store" barn må vere med kvar gong.

Kjenner til den der... Lurar på kor mange telefonar eg har fått med "Mamma, eg fant saft i kjøleskapet, kan eg væææææære så snill å få litt?" "Mamma, kan eg få bare EN is? Det E mange igjen altså!"..

Greitt å få gjort unna småærend utan at "store" barn må vere med kvar gong.
Ja, det er sånn vi tenker. Det går an å rekke en liten tur til byen etter at lillesnupp har sovet luren sin. Hun våkner ca 11.. og hvis jeg da skal fram og tilbake + parkering og byen innen klokka 13, så er det travelt....
Blir nok en sjelden gang, men greit å vite at det går an :) Og han syns det var stas da..

Min begynte i andre nå og han hadde sikkert klart seg veldig bra alene, men jeg syns an er for liten til det! Når han begynner i tredje kan vi se litt på det.

Sent from my iPad using BV Forum mobile app

Back
Topp