Det er mye som kan fungere, og man må jo gjøre det som føles riktig for en selv.
En stor aldersforskjell den ene eller andre veien kan medføre en del problemer. Man har mer forskjellige referanser og litt flere «kulturforskjeller». Merker godt hvor mye mannen min og jeg har til felles når det bare er 2 år mellom oss. Vi vokste opp med det samme, samme referanser, omså bare det vi så på barneTV eller hvordan skolesystemet var. Alle sånne ting bidrar underbevisst til at man forstår hverandre enda bedre.
Noe som er trist med stor aldersforskjell er at det er stor sannsynlighet for at den eldste vil bli syk og skrøpelig og dø LENGE før den andre. Også om den eldste er en kvinne (som som regel lever lenger enn menn osv.) Når man som en mann på 65 skal inn i pensjonsalderen har man (en forhåpentligvis fortsatt levende) 80-åring hjemme! Det er et hav av forskjell.
Man vet aldri hva som skjer her i livet, men er den ene betydelig eldre enn den andre, er det stor sannsynlighet for at den yngste vil bli alene og ensom tidlig, fordi den eldste dør eller blir dement.
Og som sagt pensjonerer man seg på helt forskjellige tidspunkt. Og man orker helt forskjellige ting som besteforeldre.
Så det er potensielt mer smerte og sorg, og misforståelser (pga. «Kulturforskjeller») med en stor aldersforskjell, men det kan jo også hende at ikke noe av dette blir et problem. Kanskje er den eldste den som lever lengst, osv.
I mine foreldres tilfelle så var pappa 5 år eldre enn mamma. Men han fikk kreft å døde i fjor bare 45 år gammel. Så man har vel aldri noen garantier når det kommer til hvem som lever lengst osv. Å det med kulturforskjeller trenger heller ikke alder ha noe å si. En forelsker seg jo gjerne i noen som har likt livssyn som seg selv. Forskjellige kan en være selv om man er gjevngamle også. [emoji28]