Aldersforskjell søsken

Vi venter nå nr 2. aldersforskjell til nr 1 blir ca 2,5 år. Vi gleder oss veldig til nr 2 kommer men er også spente på hvordan det blir for nr 1. Hun er ei herlig og sosial jente, men hun har også vært vant til å være universets midtpunkt :hilarious: hjelper ikke at det har vært pandemi mesteparten av livet hennes så hun har begrenset erfaring med andre barn ut over dem hun treffer i barnehagen.
Både mannen og jeg er enebarn så vi har ingen erfaringer selv. Håpet er jo at de skal få mye glede av hverandre men skjønner at det også vil gi noen utfordringer.
Jeg ser det er flere som har flere barn eller er gravid med nr 2. Er nysgjerrige på hvordan dere tenker rundt alderforskjell mellom deres barn og erfaringer osv. Eventulet hvis man har søsken selv hadde det også vært gøy å høre hvordan man syns det har vært både i ung og voksen alder:)


Mellom søsteren min og meg er det to år og fire dager, og det har jeg hele livet opplevd som en veldig fin aldersforskjell:joyful:
 
Aldersforskjell mellom nr 1 og 2 er 2,5år. Aldersforskjell mellom nr 3 og 4 er 17mnd. Aldersforskjell mellom nr 1 og 4 er 11år :) så her i hus har jeg ei på 15, en på 13, en på 5 og en på 4 :) (samme far til alle) og alle 4 glir fint i sammen og har mye glede av hverandre :) ❤️
 
Har en sønn på snart 15 og ei datter på 10 fra et tidligere ekteskap. Så hvis denne spira klamrer seg fast så blir det ganske stor aldersforskjell. Det er 16 år mellom min mann og lillesøstra hans. De har et veldig godt forhold. Og det er 11,12 og 14 år forskjell på meg og mine eldre søsken. He he.. jeg hadde veldig godt forhold til dem når jeg var liten. Mistet litt kontakt når jeg var i tennårene men nå i voksen alder (fra jeg var ca 20) har vi veldig god kontakt igjen.

De to jeg har nå er det 4,5 år imellom. Og storebror forguder lillesøster frem til hun ble rundt 5 år. Og så ble hun bare plagsom og irriterende.. så venter fortsatt på at han skal like henne igjen.. he he..
 
Det blir 6 år mellom dattera mi og babyen. Har også to bonussønner på 5 og 3 år. Har alle 50/50. Er litt spent på hvordan 6-åringen tar det, da hun har gitt klar og tydelig beskjed om at hun IKKE ønsker seg småsøsken x) Hun har også en tendens til å bli litt sjalu. Det har liksom alltid vært bare meg og henne før jeg fikk samboer for et års tid siden.
 
Her blir det 6 år mellom storebror og baby. Da vi først skulle ha barn så vi for oss mye kortere avstand, men så skjedde liksom livet. Kan si med ganske stor sikkerhet at ekteskapet ikke hadde overlevd to tette, og jeg er glad for at det i det hele tatt kan bli et søsken :cat:
 
Det blir 6 år mellom dattera mi og babyen. Har også to bonussønner på 5 og 3 år. Har alle 50/50. Er litt spent på hvordan 6-åringen tar det, da hun har gitt klar og tydelig beskjed om at hun IKKE ønsker seg småsøsken x) Hun har også en tendens til å bli litt sjalu. Det har liksom alltid vært bare meg og henne før jeg fikk samboer for et års tid siden.

Blir spennende å se hvordan det går! Krysser fingrene for at hun blir glad for nyheten likevel.

Femåringen her har ønsket seg søsken, og så ombestemt seg og heller villet ha katt og ingen søsken, og så ombestemt seg igjen. Håper han ikke ombestemmer seg igjen :rolleyes: Og han er EKSTREMT sjalu, det har vært perioder hvor jeg og mannen ikke har fått lov til å klemme uten at han skulle være med... Så der tror jeg vi må prøve å gjøre litt lure ting for å forebygge :bored:
 
Med 1 og 2 er det 23 mndr, og neste lille vil komme når nr 2 er 2,5 år ca.

Vi hadde en super overgang til å bli fire i familien. Eller, ore5matur, 4 uker så sykehus, flyttet fra leilighet til hus mens jeg var så sykehuset blablabla. Men, overgangen for storebror var overraskende grei! Jeg tror det hjalp at lillebror var så rolig. Og at vi fokuserte på at pappa tok lillebror i veldig stor grad, så jeg kunne være med storebror, for oss var det viktig.

Storebror ble sett og prioritert, men var nok ekstra viktig med mammakontakt.
 
Eldste vil være 10,5 år og yngste blir 8 en dag etter terminen. Så håååååper at denne gangen blir som de to andre gangene og jeg føder før termin. For jeg er usikker på hvordan kommende storebror hadde reagert på å dele bursdag med småsøsken:hilarious:
 
Her blir det nr 2 med ca 21-22 mnd mellomrom! Er veldig spent, mini blir sjalu bare jeg koser med pappaen eller omvendt. Men det går seg nok til, bare 13 mnd nå så litt mer forståelse for ting rundt 2 årsalderen, men det blir nok heftig med så «lite» mellomrom mellom de.
 
Her har vi 2,5 år mellom nr 1 og 2, og det har gått så bra at nå venter vi nr 3 når nr 2 er 2,5 år (de er henholdsvis 4 år og 2 år nå). De har utrolig mye glede av hverandre. Det har vært minimalt med sjalusi, og sjalusien har først kommet nå når nr 2 er blitt eldre og fått mer vilje. For eksempel syns storesøster at det er vanskelig at lillesøster får mye skryt for at hun klarer å hoppe, tisse på do, osv, ting som storesøster har klart så lenge at hun ikke får skryt for mer om du skjønner? Vi prøver å heller passe på at vi gir storesøster skryt for andre ting

Jeg hadde så mange bekymringer før lillesøster kom. Følte vi tok ifra storesøster noe, men i stedet ser jeg jo at vi har gitt henne så mye. Vi har alltid passet på at begge får noe egentid med hver av oss. Det var egentlig en stor forskjell fra barseltiden med nr 1 og 2. Storesøster var jeg aldri borte fra, mens lillesøster var alene med pappaen fra bare noen uker gammel fordi jeg dro ut og hadde egentid med storesøstra ❤️
 
Her er det 3 år og 3 måneder mellom største og mellomste. Så blir det 3 år og 2 måneder mellom mellomste og babyen:) Har egentlig ønsket meg 2-2,5 år mellom hvert barn, men det må jo passe inn i livet vårt også. 3 år er i grunn en veldig fin aldersforskjell :Heartred
 
Her er det 3 år og 3 måneder mellom største og mellomste. Så blir det 3 år og 2 måneder mellom mellomste og babyen:) Har egentlig ønsket meg 2-2,5 år mellom hvert barn, men det må jo passe inn i livet vårt også. 3 år er i grunn en veldig fin aldersforskjell :Heartred

guttene mine har 3 år mellom seg, og de har alltid lekt godt sammen ❤️
 
19 mnd mellom 1 og 2
Og nå 17 mnd mellom 3 og 4.

De to eldste er store nå så småtassene er attpåklatter:happy:
ønsket har hele tiden vært å få to tette par søsken som har mye glede i hverandre.
 
Blir 20 mnd. forskjell her. Veldig spent, men håper og tror de vil få mye glede av hverandre.
 
Sniker fra januar…her blir det 18år mellom nr1 og 2:hilarious::hilarious::hilarious: sånn er det når man starter på nytt i livet og møter en mann som ikke har barn
Haha :joyful: Vet akkurat hva du mener..
Mine gutter er 21, 17 og 15år..
Datter på 14mnd med samboer, og venter en til i februar :hilarious::hilarious:
 
Back
Topp