alder?

jente87

Andre møte med forumet
er det noen her inne som vil dele sine meninger om alder på gravide? jeg er selv 18år, vil prøve i mai, juni når skolen er slutt(er da 19) har verdens snilleste kjæreste som har fast jobb, vi har bil og leilighet. mangler bare et lite nurk.[:)]

syns 18 er veldig tidlig og hva har du opplevd i en alder av 18 år?? har du fått reist vært bare du og kjæresten på en romantisk øy har dere kunne være spontane og gale ?? hvorfor skal dere ha barn så tidlig dere er jo knapt ferdige med og være barn selv??
dere mangler bare et lite nurk?? en barn er ingen bamse men et enormt ansvar!!

Jeg er 23år og venter mitt førtse barn i Des05.
Tror ikke alder har så mye å si når du får barn, bare du er 100%sikker på at dette er noe du/dere vil...

Jeg er 25 og har heller aldri vert alene med kjæresten på en romantisk øy og vert spontan og gal der..[8D]

Om en jente på 18 år synes at hun er klar for å få barn har jeg ikkenoe problem med å unne henne det.[:D]
I mange andre land er det helt normalt å ha et par barn før en er 20 år, så det har nok ikke så mye med det å gjøre, tror jeg.[;)]

Mamma var 18 da hun fikk storebror min og 20 når hun fikk meg. de hadde veldig dårlig råd og de fikk ikke reist så mye.
Men de kunne ha det gøy uanz, jeg og bror min ble vandt til og sovne i bråk, så det var ike noe problem for dem og invitere venner over og ha det gøy, de byttet på og være edru.
Problemet var at når folke reiste og musikken nle skrudd av, da våknet vi, for det ble så stille.

Nå er mamma 42 og i sin beste alder mener hun da. Ungene er voksen og hun har begynt og leve livet, og hun er fremdeles ung og ser ganske bra ut enda.
Hun vurdere oxo og spe på utdannelsen, hun har bare tatt kurs nå og da. Aldri forsent og lære oe nytt.

hei [:)]
jeg er bare 17 år, og venter mitt første barn om 2 uker.
det har jo ikke noe med aldren å si om du er klar for å ha et barn da.
men det er snakk om man er moden nok, og det er mange 17/18 åringer som er klare for å ha et barn. jeg for eksempel, jeg begynnte å drikke når jeg var 13 og hadde opprørs tiden min helt fram til jeg var ca 15. for da møtte jeg kjæresten min, og da roa jeg meg ned. og nå er jeg klar som et egg å få en liten baby.
så det har ingen ting med alder å gjøre.

For meg var det helt riktig å vente med barn. Jeg ville være fri og frank - studere, reise og skaffe meg bred jobberfaring. Og etablere meg økonomisk - for meg var det viktig med en trygg og god ballast. Jeg traff mannen i mitt liv når jeg var 23 år, og vi giftet oss når vi var 27. Når vi ble 28-29 syntes vi at vi var modne og klare for å få barn. Nå er vi 32 år gamle og er 11 uker på vei med første barn.

Ut fra mine egne erfaringer vil jeg anbefale å vente med å få barn til man er i hvertfall et par-og-tyve, men det kommer selvsagt helt an på hvilken type man er, hvilken livssituasjon man befinner seg i etc. Føler du deg moden allerede i en alder av 18 så er jo det greit.

Når jeg tenker tilbake til tiden da jeg var 18-19 år, så husker jeg at jeg selv synes jeg var veldig moden, men nå forstår jeg at det var jeg jo ikke i det hele tatt!

Personlig ville jeg synes at tidsrommet fra man er ca. 22 til 28-29 er perfekt for å få barn. Jeg selv er litt sent ute, men det er fordi vi oppdaget at vi ikke klarte å få det til på egenhånd (har gjennomført IVF, såkalt prøverør).

Vel jeg var vist kjønnsmoden når jeg var 12, andre 15 og 18 det varierer. Men va er vitsen med og bli kjønnsmoden i så tidlig alder vist en ikke kan ta vare på en unge.
Jeg mener at 12 og 15 er altfor ungt, men det tror jeg har mer med tiden vi lever i, ikke jenta. Selvfølgelig er noen mindre egnet en andre uanz alder, men sånn er det med andre dyr oxo.

Morsinstinktet har vi fra vi er små, vi passer på dyra og diller med dukker. Det fleste jenter og damer klarer fint og ta vare på en unge, med hjelp av sin egen erfarne mor skal det vel gå bra.

Hadde jeg fått en unge når jeg var 16 hadde jeg gjort mitt beste, ha sikkert ikke blitt den beste mora, men det er vanskelig uanz. Vent ihvertfall til en er 18, jo eldre man er jo bedre går det tror jeg.

hei. alderen trenger ikke spille noen rolle. selv var jeg bare 17 år(for 11 år siden) og det har gått utmerket.

må legge til at jeg fikk mye hjelp av mor det første året.

Hei,hei...
Var selv 18 år da jeg ble gravid,fylte 19 like før tulla vår ble født!
Var en helt herlig alder å få barn...Dette var snart 3 år siden,tulla blir 3 år i Oktober.
Og barn nr 3 her i huset er ventet midten av Januar!!![:)]
Så vi trives godt i situasjonen,livet har blitt meningsfullt på en annen måte.
Masse lykke til,til dere som ønsker å begynne prøving!
Er dere klare for å tenke på det å få barn,så er dere nok helt sikkert klare for faktisk å få barn og!!![;)]

Jeg var helt klar for å få barn da jeg var 19 år. Men så ble det slutt med typen etterhvert, og jeg fikk en ny type.. Han ville jeg aldri ha hatt barn med!!! Men så etter flere år med samboeren jeg har nå ble jeg klar igjen.. Poenget mitt her er at det har mer med situasjonen du er i og støtte rundt enn alder.. Tror at om jeg hadde fått barn med den første typen hadde jeg greid det fint og hatt fin far og svigerforeldre.. Men jammen har vi det fint nå og..
Må bare si at jeg var 27 år da jeg fikk sønnen min, og jeg fikk masse hjelp av mamma da og jeg.. Hun har leilighet i kjelleren!! Jammen kjekt!! [:D]

Jeg tror ikke noen andre enn deg selv kan si om man er klar for å få et barn eller ikke.
Jeg er 21 år og venter min første i desember[:)]. Det viktigste er at man er med noen man er glad i og at man har tenkt igjennom hva det vil si å ha et barn (selvom jeg ikke tror man vet det før barnet er født)

LYKKE TIL! Du/dere må ikke høre på hva andre enn dere selv når det gjelder en så stor avgjørelse, men det kan være deilig å få noen synspunkter.

Helt sant! Alderen har ingen betydning, så lenge du er moden for det ansvaret det er å bli foreldre. Jeg var 25 da jeg fikk min førstefødte, og nå er jeg 38 og venter nr 2[:D].Årsaken til stor aldersforskjell er hele 5 spontanaborter. Men jeg gav ikke opp håpet, og nå er nr 2 snart her, har termin 11 november. Vil bare ønske deg lykke til, og kos deg som mamma du[:D]

jeg er snart 23 år, fikk mitt første barn da jeg var 17 år og venter nå mitt andre [:D] klemmer

alder har ikke mye å si syns jeg.. og om du er 19 år når du blir gravid er du ikke for ung heller [:)]

heisann.Høres ut som du er en moden jente.husker også når jeg var 18 år og følte meg kanskje mer voksen da enn det jeg er nå.Jeg "rasa" også ifra meg tili og har hatt samboeren min i over 5 år.Jeg er gravid med første nå ( er 24 år) men jeg har ikke vært klar før nå.Syns nå er tili også jeg[:D].Men på en annen side så var jo det å få barn i 18 års alderen ikke så uvanlig for noen år siden.Grunnen til at folk venter er jo ofte pga utdanning,karriere osv..Dere virker som dere er etablerte sånn sett med hus og bil og alt ligger til rette,men spørsmålet er jo hvor solid forholdet dere er.Det er en fordel at en har vært igjennom oppturer og nedturer sammen og er klar for den utfordringen som kommer.Dette vet du sikkert best selv[:D].lykke til og ikke prøv for hardt.da skjer det skjelden så fort som dere ønsker!! Dere har jo all tid i verden!!!.

Synes heller ikke alder har noe og si..Det kommer kun an på deg selv og om du føler deg klar for det[;)]

Det er vel helst den mentale alderen som spiller inn, fremfor årstallet du er født i. Selv er jeg 19 år og venter min første om syv uker. Føler meg vel forholdsvis klar for det, men avogtil griper "panikken" fatt og jeg tenker på hvor mye jeg egentlig går glipp av nå.. men så kommer tankene på hvor mye jeg faktisk FÅR også, gjennom dette barnet, og så er det ikke så gale (barnet var, som dere sikkert skjønner, ikke planlagt, men veldig velkomment). Det aller viktigste er at du er innstilt på at du nå får ansvaret for et helt nytt menneskeliv. Et barn kan du ikke bare selge om du blir lei det, så du sitter der med ansvaret for et annet menneske i minst 18 år og gjerne lenger enn det i enkelte tilfeller. Derfor bør man tenke seg nøye om når man planlegger å få barn. Husk at man også skal ha plass å bo og økonomi som er til å leve av. Mye som må tenkes på, men er man klar for det og har muligheten, så er det ikke alderen som spiller den største rollen...

Ville bare si at jeg er helt enig med deg!

Back
Topp