Alder på barn og språk

Er du bekymret så ta det opp, men jeg ville ikke vært bekymret :) 2 års kontrollen er ofte lagt til 2 år og noen mnd fordi språket ofte eksploderer litt da :)
Jeg har ikke egentlig vært bekymret :) men så ser jeg jo da flere andre på samme alder som sier mange ord, og det er sjeldent de med barn med få ord som kommenterer. Så da begynner jeg å lure da:p tviler på at hun vi går på kontroll hos tenker noe særlig over det, hun er ganske avslappet og mener at det kommer når det kommer (altså, hun stresser ikke over noe så tidlig) :) han har også hatt væske i ørene, noe som sikkert kan påvirke litt. Så vi skal kontrollere det også, at væsken er borte :)

Min eldste sa tydelige ord fra 8 mnd, og hadde veldig mange ord ved 1 år og snakket setninger ved 1,5 år. Men det er IKKE normalen eller forventet i følge helsesøster. I barselgruppen kunne de fleste si et par ord i et års alderen, men det var stor sett det..

Min eldste snakket i 7 ordssettninger ved 16 mnd. Helt ekstremt tidlig og har ikke holdt kjeft i 1 ninutt etterpå :hilarious:

Jeg har ikke egentlig vært bekymret :) men så ser jeg jo da flere andre på samme alder som sier mange ord, og det er sjeldent de med barn med få ord som kommenterer. Så da begynner jeg å lure da:p tviler på at hun vi går på kontroll hos tenker noe særlig over det, hun er ganske avslappet og mener at det kommer når det kommer (altså, hun stresser ikke over noe så tidlig) :) han har også hatt væske i ørene, noe som sikkert kan påvirke litt. Så vi skal kontrollere det også, at væsken er borte :)

Tenker at de med barn som er tidlige ute med noe er mer ivrige og opptatt av å kommentere på det feltet som gjelder deres barn. Også dropper man kanskje å kommentere der barnet ikke er så langt fremme. Kan fort se litt skeivt ut i sånne diskusjonstråder på nett :)

Datteren min ble 1 år i slutten av januar.
Hun kan si: mamma, pappa, tussi (hunden), nei, se, den og nam :joyful:
Selvom hun ikke har språk forstår hun mye, og kan hente ting jeg spør om (bok, ball, tutt, vann, baby, sokk). Hun hyler av glede, og babler mer og mer. Så jeg tenker språket kommer etterhvert.

Det hadde vært greit om hun fikk litt språk før lillesøster kommer i juli, men det er ren ønsketenkning fra min side:rolleyes:

Barn er forskjellige. Jeg var veldig bekymret for språket til min sønn. Barnehagen sa hele tiden: det kommer.. de tok aldri tak i det. Når han var 18 mnd så sa han :sto(L)do, wrom,hei, Hade, mamma og pappa. Hadde litt ord, men lærte aldri nye og nye ord forsvant. Barnehagen var aldri bekymret.. men det var jeg.. så på 2 års kontrollen ble vi bedt om å komme tilbake 2,5 år. Da ville de ringe barnehagen-han hadde akkurat byttet avdeling da. Så det tok litt tid før noe skjedde og det ble bestemt å gjøre tras og observere språket hans. Det tok lang lang tid. Sommeren når han var 3,5 så ble han observert av noen fra ppt. Og i september/oktober begynte det å komme spesialpedagog til barnehagen. Språket hans løsnet litt etter observasjonen men trengte tydelig hjelp. Nå er han akkurat blitt 4. Han sliter fremdeles med språket sitt..det vil nok vare en stund..

Hvis du er bekymret så ta bekymringen din på alvor. Går barnet i barnehagen så snakk med dem. Ikke gi deg..

Lillesøsteren begynte å snakke samtidig som storebroren. Hun var 17-18 mnd når hun begynte å sette sammen 2-3 ords setninger.

Back
Topp