Alder på barn og språk

N er helt lik, om det er noen trøst :) Hun sier bare noen få ord og noe sier hun bare uten at det er noen forbindelse med hva det egentlig betyr.
Det er en trøst :D som sagt så vet jeg at det svinger veldig fra barn til barn, men alltid fint å høre at andre er på samme nivå i diverse :happy:

Kan legge til at han sier masse annet da, men det er det ingen som forstår :hilarious:

Tror ikke det er noe å bekymre seg for når han bare er litt over et år. Barn utvikler seg svært forskjellig. Kanskje dit barn mestrer andre ting enn et barn som har kommet lang i sin språkutvikling. Hvis han går i eller begyner i en god barnehage vil de ta tak i språket hans senere hvis språkutviklingen hans ikke utvikler seg slik den skal. Plutselig så lønsner det og han prater masse :)

Samme her, forstår en del som mat, legge seg, bade, osv, men sier ikke så mye. Dvs hun babler og peker i vei, men ikke forståelig. Sier mamma og pappa, nam hvis noe er godt, og gakk gakk/voff voff til de fleste dyr. :)

Jeg kan bare ikke huske når frøkna begynte :p jeg merker hvertfall at han forstår mye, det er jo det viktigste :happy: "nå skal vi gå og finne senga", så "løper" han så fort beina kan bære ham bort til trappegrinda. "mat!", så er det samme tempo bort til stolen sin :p
Jeg har skrevet ned, ellers hadde jeg ikke husket det jeg heller :p men jeg tror egentlig alt er normalt så tidlig :)

Det er litt godt å høre :) jeg vet at det er store svingninger, men på en slik status så føler jeg at jeg har DEN trege ungen :p
Sånn føler jeg det i blant også, men regner med andre føler de hadde treg unge når andre babyer lærer motoriske ting fort. Min gikk da han var 10 mnd og var tidlig ute med alt motorisk. Alle er forskjellige :) jeg har tantebarn som er flere måneder eldre enn lillegutt, men min gikk før tantebarnet mitt. Men tantebarnet mitt snakker nå i setninger og lillegutt sier ikke mye. Han bare babler og vet godt hva han selv sier, selv om ingen andre skjønner det :hilarious:

Eldste snakket tidlig og tydelig. Var tydelig fra 2 år og helt reint innen 3 år. Ble alt for fort står sånn sett. Nr 2 er 3 år og snakker ikke reint eller har alle ordene, men han forstår og blir forstått. Bhg sier han prater masse og er flink til alderen så man trenger ikke akkurat å stresse når de er 1 år. Veit om mange som snakket lite som 3 åringer. Er jo ikke krise før de nærmer seg skolen. Alle barn er forskjellige og gjør ting til forskjellige tider. Jeg er gravid med nr 3 og veit at den kommer nok til å ha helt andre aldre på ting enn de to andre.

Nr 1: sa så og si ingen ting før han var 2 år. Når han ble 2.5 skjedde det en språkeksplosjon. Da kom ordene på løpende bånd og satte sammen setninger med 4-5 ord

Nr: begynte å si mange ord rundt 12 mnd. Hun er nå 1,5 år og setter sammen 2 ord og nye ord kommer hver dag.

Med andre ord stor forskjell på barn

Eldste her sa ikke mye annet enn "øøh? " mens han pekte på ting helt frem til han var 17 mnd. Da begynte han å si mamma og pappa.

Yngste begynte å si ord når hun var 11-12 mnd og har aldri stoppa annet enn når hun sover etter det :p
Hun snakket tidlig veldig tydelig, og mange ble overrasket over at hun ikke var så gammel.

Så ja, to helt ulike her også.

Min eldste sa mange forståelige ord da han var 11 mnd, skravla gikk og han var/er generelt flink til å snakke.
Minste derimot, han tippa 2 år før han sa noe annet enn mamma/pappa :rolleyes:
Nå har det løsna litt, han er nå snart 2,5 og ligger på samme nivå som eldste gjorde da han var 1 år :p
Er ikke bekymra eller noe likevel, han forstår veldig, veldig mye selv om han ikke skravler hull i hodet på oss. Sånn som eldstemann gjør :hilarious: (mon tro om det er derfor det har tatt så lang tid med minstemann? Han har ikke kommet til orde fordi broren snakker hele tiden? :laughing002)

Eldste begynte med skikkelig ord da hun var rundt 8 måneder.
Yngste er nu 3 år og har fremdeles ikke språk. Han har komt med ord, sier mamma og pappa, kan si hei og natta, men de fleste av de ordene han faktisk hadde forsvant veldig raskt igjen.

Min eldste sa mange forståelige ord da han var 11 mnd, skravla gikk og han var/er generelt flink til å snakke.
Minste derimot, han tippa 2 år før han sa noe annet enn mamma/pappa :rolleyes:
Nå har det løsna litt, han er nå snart 2,5 og ligger på samme nivå som eldste gjorde da han var 1 år :p
Er ikke bekymra eller noe likevel, han forstår veldig, veldig mye selv om han ikke skravler hull i hodet på oss. Sånn som eldstemann gjør :hilarious: (mon tro om det er derfor det har tatt så lang tid med minstemann? Han har ikke kommet til orde fordi broren snakker hele tiden? :laughing002)
Hahaha, du skal vel ikke se bort fra det :hilarious:

Min begynte å si noen ord når han var rundt 10 måneder tror jeg. Huff husker nesten ikke:) Han ble 1 år i januar og nå har han en del ord og begynte akkurat med å sette sammen litt som "bok" og navnet på boka. Når det er sagt så er det to bøker det går i-hehe. Dette er mitt første barn så har hatt lite peiling på hva som blir regnet som tidlig både på det ene og det andre punktet. Men har jo sett at det er stor forskjell på barna i vår omgangskrets. Gutten til den ene venninna mi har for.eks ligget langt fremme på alle områder hele tiden. Følte omtrent han kom til å komme kjørende til neste barseltreff :)

Det er sant :)
Måtte le litt for meg selv av en kommentar, for ungen sa lyden til dinosaur, løve og tiger, skrev hun. Men hos oss er det omtrent lik lyd :hilarious:
Vi skal på kontroll på onsdag, vi får se hva de sier :rolleyes:

Er du bekymret så ta det opp, men jeg ville ikke vært bekymret :) 2 års kontrollen er ofte lagt til 2 år og noen mnd fordi språket ofte eksploderer litt da :)

Back
Topp