Aktiv dødshjelp

Jeg er for.... Flere jeg kjenner jober med mennesker som bare ligger og venter på, og lengter etter å de.. De har ike noe liv, ikke noe håp, ikke noe glede i noe.. 'desverre'' er de helt pleietrengende, så de klarer ikke ta livene sine (Noe som igjen jo er grunnen til at de ønsker å avslutte)..

Jeg er for.

Tror jammen jeg er for❤️ man får ha rett til å bestemme sin egen skjebne om man er alvorlig syk.

Hvorfor skulle man ikke få lov, tenker jeg?

Jeg er for! Sett min egen morfar ha et sterkt dødsønske pga mye smerter. Pga sterkt hjerte så tok det lang tid før han ble terminal, og han fryktet smertene mer enn døden. Vi gråt av lettelse når han endelig fikk slippe taket.

Jeg er mot aktiv dødshjelp av flere grunner. Har man først gitt lov til det, så er det lett å strekke grensene enda lenger. I sveits er det lov å utføre aktiv dødshjelp på barn ned i 13 år mener jeg å ha lest!
En annen grunn er hvem skal man pålegge jobben å utføre dette? I Norge i dag kan man ta sitt eget liv om man ønsker. Om man er så syk at man ikke klarer å gjøre det, er man da frisk nok til å ta en sånn avgjørelse?

Personlig mener jeg at man må få mer fokus og kompetanse på palliativ pleie! Passiv dødshjelp er noe helt annet! Å avslutte behandling. Fokus må ligge på smertelindring, men her kommer bedre kompetanse inn i bildet. I helt alvorlige situasjoner hvor man ikke opnår smertelindring, kan man jo i prinsippet legge i koma.

Jeg er for! Sett min egen morfar ha et sterkt dødsønske pga mye smerter. Pga sterkt hjerte så tok det lang tid før han ble terminal, og han fryktet smertene mer enn døden. Vi gråt av lettelse når han endelig fikk slippe taket.
Det er tøft å se på.. Mistet stefaren min til kreft... På slutten lå han med brukket rygg pga beinskjørheten (som kom med sykdom og medisiner tror jeg), nesten ikke lungekapasitet, smerter helt hinsides hva man kan fatte.. Heldigvi slapp han å ligge lenge.. Og mamma nektet legene å prøve å få liv i han igjen da han endelig fikk slippe!! Verste jeg har vært med på :-(

Jeg er mot aktiv dødshjelp av flere grunner. Har man først gitt lov til det, så er det lett å strekke grensene enda lenger. I sveits er det lov å utføre aktiv dødshjelp på barn ned i 13 år mener jeg å ha lest!
En annen grunn er hvem skal man pålegge jobben å utføre dette? I Norge i dag kan man ta sitt eget liv om man ønsker. Om man er så syk at man ikke klarer å gjøre det, er man da frisk nok til å ta en sånn avgjørelse?

Personlig mener jeg at man må få mer fokus og kompetanse på palliativ pleie! Passiv dødshjelp er noe helt annet! Å avslutte behandling. Fokus må ligge på smertelindring, men her kommer bedre kompetanse inn i bildet. I helt alvorlige situasjoner hvor man ikke opnår smertelindring, kan man jo i prinsippet legge i koma.
Hvis du ligger og er så hardt rammet av MS at du ikke kan bevege annet enn øynene, du kan gråte, og blunke, se fra side til side.. Da lever du ikke et liv.. Men hjernen er ikke påvirket likevel... Men likevel for dårlig til å klare å ta sitt egt liv.. Hvorfor skal ikke denne personen være i stand til å ''ta den avgjørelsen''..? Jeg bare undres...

Når det er oppegående personer med uhelbredelige sykdommer det er snakk om, mener jeg at de skal ha rett på aktiv dødshjelp, om de ønsker det. Syns det er horribelt at mennesker tvinges til å gå gjennom et sykdomsforløp før de får dø, til tross for at de i en adekvat god mental tilstand har ytret ønske om å få slippe å dø i smerte.

Jeg syns forresten det er viktig at legen aldri skal foreslå det for pasienten - det burde ALLTID være pasienten som innleder en eventuell samtale om det. Frem til pasienten selv ytrer ønsket om aktiv dødshjelp, burde det ALDRI bringes på banen. Folk skal få lov til å dø sakte om de ønsker det selv, og skal ikke trenge å føle på at de koster samfunnet mer penger, e.l. på grunn av sitt valg. Palliativ behandling skal ikke måtte lide noen tap fordi aktiv dødshjelp blir lovlig, men fremdeles være en prioritet.

Også det du faktisk spurte om:
Akkurat det med komatøse pasienter, der vil jeg si at det er få som har faktisk kompetanse til å uttale seg noe særlig bastant. Disse pasientene har ingen måte å samtykke på, og er det ikke samtykke med i bildet så er JEG ihvertfall fryktelig usikker med en gang. En med enorm kompetanse på området hadde måttet rådgi meg, ihvertfall, om jeg var så uheldig å havne i den situasjonen at jeg måtte bestemme om noen skulle få leve eller dø. Da fikk legen være hjernen og jeg være hjertet. Men ønsker noen å synse om temaet har de jo all rett til det!

Godt skrevet.
Er så enig med deg.

Det med komatøse pasienter er nok et veldig vanskelig tema å svare på ja. Jeg var i en lignende situasjon med min mor, hvor vi samtykket at de økte dosen som til slutt ville føre til at hun ikke klarte mer. Dette var kun snakk om tid, og det hadde gått samme veien uansett. Samtidig så hadde hun ytret på forhånd at det var det hun hadde ønsket.
Om det hadde vært koma etter en ulykke f.eks, hvor pasienten ikke hadde hatt mulighet til å si noe som helst er det nok verre.

Derfor har jeg vært klar på å si til min familie at jeg ønsker at de tar avgjørelsen for meg om jeg skulle havne i en slik situasjon. Har faktisk tenkt på å skrive en lapp å ha i lommeboka.

Jeg er for. Hvordan det skal gjøres i praksis har jeg ingen formening om. Jeg bare ser ingen grunn (for meg) til å være i mot..

Syns det er veldig vanskelig å si noe om - sånn bastant ja eller nei.
Jeg vil selvfølgelig at ingen skal lide unødvendig i store smerter. Samtidig - hvor skal grensen gå? Hva skjer hvis et 10 år gammelt barn ber om å få dø? Hva vet det barnet om liv og død egentlig?

Det er vel der det kommer inn om man bør kunne ta valget for barnet da, som foreldre f.eks.
Akkurat det er et veldig vanskelig tema, og jeg klarer ikke helt å bli enig med meg selv om hva jeg mener

Hva med de som ønsker å dø, bare fordi de ikke vil være til byrde for noen?

et veldig vanskelig tema.
Jeg tenker at det burde være lov om det er snakk om alvorlig sykdom hvor det ikke er mulig å bli frisk.

Om man ikke vil være en byrde, så er det i mine øyne en helt annen diskusjon. Da er det ikke aktiv dødshjelp, men mer mord eller evnt selvmord

Jeg tenker at det burde være lov om det er snakk om alvorlig sykdom hvor det ikke er mulig å bli frisk.

Om man ikke vil være en byrde, så er det i mine øyne en helt annen diskusjon. Da er det ikke aktiv dødshjelp, men mer mord eller evnt selvmord
Det trenger nødvendigvis ikke være så lett å skille om personen her en livstruende sykdom....

Back
Topp