Aktiv dødshjelp

Me&mini

Forumet er livet
Tilgangsansvarlig
VIP
Himmelbarn
* Fra frø til Juliblomst 2015 *
Novemberlykke 2016
Desemberskatter 2016
*Aprilbaby 2018*
Er du for eller mot?

Ble litt inspirert av et par innlegg fra aborttråden hvor det snakkes om å ta et valg for det ufødte barnet.
Hva med å ta et valg for en som holdes kunstig i live av maskiner?

Jeg håper inderlig at noen er barmhjertige nok til å "pull the plug", hvis jeg ender opp månedsvis i respirator uten sjans til å bli frisk igjen.

Jeg er for.

Ei jente i familien ble født svært, svært syk. Da hun var 1. År ble det bestemt i samråd med lege at hun ikke skulle bli mer gjenopplivet. Det var så rart å se papiret hvor det stod:(
Den dagen hun døde, så hun for første gang fredfull ut.

Last edited:
Er du for eller mot?

Ble litt inspirert av et par innlegg fra aborttråden hvor det snakkes om å ta et valg for det ufødte barnet.
Hva med å ta et valg for en som holdes kunstig i live av maskiner?

Når det er oppegående personer med uhelbredelige sykdommer det er snakk om, mener jeg at de skal ha rett på aktiv dødshjelp, om de ønsker det. Syns det er horribelt at mennesker tvinges til å gå gjennom et sykdomsforløp før de får dø, til tross for at de i en adekvat god mental tilstand har ytret ønske om å få slippe å dø i smerte.

Jeg syns forresten det er viktig at legen aldri skal foreslå det for pasienten - det burde ALLTID være pasienten som innleder en eventuell samtale om det. Frem til pasienten selv ytrer ønsket om aktiv dødshjelp, burde det ALDRI bringes på banen. Folk skal få lov til å dø sakte om de ønsker det selv, og skal ikke trenge å føle på at de koster samfunnet mer penger, e.l. på grunn av sitt valg. Palliativ behandling skal ikke måtte lide noen tap fordi aktiv dødshjelp blir lovlig, men fremdeles være en prioritet.

Også det du faktisk spurte om:
Akkurat det med komatøse pasienter, der vil jeg si at det er få som har faktisk kompetanse til å uttale seg noe særlig bastant. Disse pasientene har ingen måte å samtykke på, og er det ikke samtykke med i bildet så er JEG ihvertfall fryktelig usikker med en gang. En med enorm kompetanse på området hadde måttet rådgi meg, ihvertfall, om jeg var så uheldig å havne i den situasjonen at jeg måtte bestemme om noen skulle få leve eller dø. Da fikk legen være hjernen og jeg være hjertet. Men ønsker noen å synse om temaet har de jo all rett til det!

Farfar tryglet om å få dø på slutten. I stedet ble han dopet ned på smertestillende som ikke tok toppen av smertene engang. Om man er alvorlig syk og lider, hvor det ikke er muligheter for å bli frisk igjen eller å få en bra livskvalitet, så er jeg for. Jeg synes vi burde få valget i slike situasjoner.

Jeg er absolutt for..
Min lillesøster ble født med en hjerte og lungesykdom,ble operert 8 ganger i løpet av 5mnd. Hun ble lagt i kunstig koma da hun var 4mnd,og ble dårligere og dårligere...der var det ikke noe mulighet for å gjennopplive henne,så det beste var å plugge ut kontakten. Jeg var ikke gammel da dette skjedde,og noe så fredelig har jeg aldri sett.
Også de som er såpass oppegående og trygler om akyiv dødshjelp mener jeg skal få det...i stedet for å gå å pines med en langvarig sykdom som du vet en dag kommer til æ dø av..

Syns det er veldig vanskelig å si noe om - sånn bastant ja eller nei.
Jeg vil selvfølgelig at ingen skal lide unødvendig i store smerter. Samtidig - hvor skal grensen gå? Hva skjer hvis et 10 år gammelt barn ber om å få dø? Hva vet det barnet om liv og død egentlig?

Er ikke for at folk skal bli berget uansett, aktiv dødshjelp er vanskelig men har sett virkelig dødsønske i øyet på folk og tenker at noen ganger må det være lov å dø også, selv om det er trist

Absolutt for aktiv dødshjelp.
Jobber på en korttidsavdeling med veldig syke pasienter. De fleste sier selv at alt de ønsker er å dø. De orker ikke lide mer.

Håper virkelig jeg aldri må ligge så syk og vente på døden fordi jeg ikke får lov til å bestemme det selv.

Mot. Jeg jobber i helsevesenet jeg hadde ikke klart og utføre det ihvertfall

Må berre tilføye at eg er for alle dei tiltaka som allerede blir utført i moderne medisin, det er jo mange tiltak som fins allerede som ikkje tar livet av pasientane, men som heller ikkje forlenger livet til pasientane som ikkje ønsker å leve. ALS pasientar for eksempel får jo vera med å bestemme forløpet sitt.

Enig! Syns også at me i helsevesenet har nok ansvar som det er, om me ikkje skal bestemme når folk skal dø også!
Jeg tenker at her må man få fritak, på samme måte som man får det om man ikke ønsker å utføre aborter.

Jeg er for aktiv dødshjelp, fordi mange lider så sterkt at de ikke har noen livskvalitet i det hele tatt.

Aktiv dødshjelp valgt av bevisste mennesker som vet de skal dø og kommer til å lide mens de gjør det, syns jeg burde være lov, med strengt regelverk så klart. Når det gjelder koma osv burde man jo ta et valg selv ut fra hva man vil om man havner i den situasjonen, men her syns jeg jo legene burde hatt mer å si. Om grundige undersøkelser viser at ting ikke vil endre seg, og det ikke har skjedd bedring over lang tid, så er man jo i og for seg ikke i live...

Back
Topp