Akershus universitetssykehus

Babyverdens redaksjon

Betatt av forumet
⭐️ Babyverden Stab ⭐️
VIP
Telefon: 67 96 06 00
Nettside: https://www.ahus.no/avdelinger/kvinneklinikken/fodeseksjon#les-mer-om-fødeseksjon
Adresse: Sykehusveien 25, 1474 Nordbyhagen (vis på kartet)

Fødeavdelingen tilbyr følgende typer smertelindring:
- Epidural
- Lystgass
- Akupunktur
- Steriltvannspapler
- Badekar

Akershus.jpg


Barseltilbud og visittider:
Vi har 12 fødesenger, og 21 sengeplasser på barselavdelingen inne på sykehuset. I tillegg er det 23 rom på barselhotellet, der er det familierom.
Far/ledsager er hjertelig velkommen på besøk. Søsken til den nyfødte har besøkstid mellom kl 17.00 -19.00 alle dager. Mor og barn behøver mest mulig ro de få dagene de er her. Dersom man likevel ønsker å ta imot annet besøk, anbefaler vi at det foregår i Glassgata.

Gjennomsnittlig liggetid: 2-3 døgn

Her finner du Spedbarnsboken: Boken står i egen monter slik at foreldre kan forsyne seg selv.

Parkering: Fødende skal henvende seg i akuttmottaket. Der er det mulighet for kortvarig parkering. Det er etablert besøksplasser (avgiftsparkering) utenfor Hovedinngangen og ned mot teltet til parkavdelingen. I tillegg er det besøksplasser utenfor inngang til bygg 2, bygg 6 og bygg 8. Reserverte plasser for forflytningshemmede (uten avgift) i nærhet til alle inngangene.
Antall fødsler i året ca 5300.

Nyttige telefonnummer:
Sentralbord: 02900
Tun A: 67 96 47 20
Tun B: 67 96 06 05 / 67 96 06 02
 
Last edited by a moderator:
Jeg fødte på Ahus og lå inne 1 uke på observasjonen pga premature rier. Jeg er SUPER fornøyd med Ahus :) Fantastisk personale som virkelig bryr seg og er der for deg! anbefales på det sterkeste :)
 
Godt å lese positive erfaringer! Jeg er førstegangsfødende og skal føde på Ahus i august. Takk! :)
 
Godt å lese positive erfaringer! Jeg er førstegangsfødende og skal føde på Ahus i august. Takk! :)

helt enig, skal også føde der i august. Fått så mange negative "holdninger" fra folk , uten at noen kan si noe konkret hvorfor de er negative. Godt med noen ekte erfaringer. :)
 
Jeg var under oppfølging på Ahus under hele svangerskapet sist ( i 2008). Fantastisk oppfølging. Ble satt igang der samme dag som de åpnet den nye fødeavdelingen . Alt gikk veldig bra :) Følte meg godt ivaretatt :) Gjør det igjen uten å nøle ;) De hadde ikke fått pnet barsel- eller pasienthotell da jeg var der sist. Pga dette var det dårlig plass og derfor åpnet de ei barneavdeling som egentlig ikke sulle åpnes før flere måneder etterpå for å ha plass til alle som fødte den perioden ;)
 
Jeg har fått begge mine gutter på Ahus :) Første i det gamle bygget i 2006 og andre i det nye i 2009! Begge gangene hadde jeg høyt BT og med førstemann endte det med sv.forgiftning. Super oppfølging og supre jordmødre! Kjempe fornøyd!
 
Veldig fornøyd med A-hus! Både oppfølging i svangerskap med mye blødninger! Og en fin fødsels opplevelse selv om det hele endte med hastekeisersnitt! :) Fornøyd med leger, jordmødre og sykepleiere, hele gjengen! Fikk masse god hjelp etter keisersnittet da jeg ikke klarte mye selv den første dagen, følte aldri at jeg var masete selv om jeg kunne dra i snoren 2 ganger på 5 min! Hyggelige og hjelpsomme alle som jobbet der! Lå i 2 dager på barsel avdelingen og 1 dagen på barsel hotellet, fornøyd begge steder! :)
 
Ska också föda på Ahus i juli. Har bara hört bra ting fra kolleger och vänner som fött där så håper på en fin opplevelse
 
Jeg fødte på ahus april 2012. det var en veldig fin opplevelse. følte at jeg ble tatt godt vare på. fødselen gikk for å fint. vi var først på barselhotellet i 3 dager for så å måte flytte til barsel på sykehuset fordi snuppa hadde høy crp og hotellet mente vi trengte bedre oppfølging. da mente jeg at de var overhysteriske fordi jeg ville hjem, men i ettertid ser jeg at de viste hva de snakket om. for et fantastisk personalet.

eneste er at vi hadde en sur jordmor på ordinær Ul og at når jeg ringte å sa at jeg ville komme inn var det en gretten dame som het Britt som sa jeg burde være hjemme i 5 timer til. men vi var der i løpet av 2 timer og på under 3,5 timer hadde jeg føda.
 
Jeg fødte på ahus i juni12 og var super fornøyd!
Kjempe greie jordmødre og god oppfølging både før og etter på :)

Skal definitivt tilbake dit ;-)
 
Jeg fødte mitt første barn på Ahus, og har valgt å føde nr 2 der også, selv om det ikke er der jeg "hører til" i forhold til bosted. Jeg var veldig fornøyd med måten jeg ble møtt på, med personalet og med fasilitetene. Sykehushotellet var fantastisk!

En ting som kan være greit å vite er at du kan havne på den jordmordrevne avdelinga uten å spesifikt ha bedt om det. Siden de to avdelingene heter fødetun A og fødetun B, visste ikke jeg at jeg var på dn avdelingen da jeg skulle føde førstemann. Jeg skjønte det ikke før jeg fikk beskjed om at jeg måtte bytte avdeling da jeg ba om epidural. Det endte med at det ble for sent for epidural, og jeg fødte med lystgass og akupunktur som smertelindring. Det gikk helt fint, og jeg kommer muligens til å "ønske meg dit" denne gangen. (Har ikke helt bestemt meg). Men det kan være greit å vite. Jeg følte meg litt motarbeidet da jeg gjentatte ganger ba om epidural og stadig ble presser til å prøve litt til. Men nå i etterkant er jeg glad for det. Det var herlig å få ha nurket hos seg hele tiden fra fødselen av, og å få komme raskt til sykehushotellet. Jeg har fortstått det slik at ved ep. må en overvåkes en stund etterpå(?)
 
Last edited:
Jeg fødte på Ahus i august 2010. Jeg valgte meg dit selv om jeg ikke hører til der! Har bare skryt å komme med. Følte jeg var godt ivaretatt under hele svangerskapet og jeg var oppom Ahus flere ganger.. både med premature rier, lite aktivitet osv. Var også med i bekkenbunnsprosjektet og hadde derfor flere ekstrakontroller med bla 3d ul.

Selve fødselen var også en fin opplevelse. Jeg kom inn 07.30 og fødte 10.08. Rakk ikke epidural, noe jeg skyldte på jordmor for ;) Er enda overbevist om at de bevist drøyde tiden siden de forstod at det kom til å gå rimelig kjapt, og når jeg var på mitt mest desperate så var jeg kommet til 9,5 cm og det var ikke tid til epidural :) Hadde også med en supersøt og flink jordmorstudent, og hun var en skikkelig ressurs for meg som fødekvinne.

Hvis jeg skal utsette noe, så er nok det at jeg som førstegangsfødende følte meg veldig alene og overlatt til meg selv på barsel. Jeg hadde ikke trøbbel med noe, men savnet litt mer personlig oppfølging fra de ansatte. Samt at de tok mer initiativ til oppfølging.

Hvis alt går bra med lille spira mi nå, kommer jeg til å søke med til Ahus igjen, uten tvil :)
 
Jeg fødte på Ahus i august 2010. Jeg valgte meg dit selv om jeg ikke hører til der! Har bare skryt å komme med. Følte jeg var godt ivaretatt under hele svangerskapet og jeg var oppom Ahus flere ganger.. både med premature rier, lite aktivitet osv. Var også med i bekkenbunnsprosjektet og hadde derfor flere ekstrakontroller med bla 3d ul.

Selve fødselen var også en fin opplevelse. Jeg kom inn 07.30 og fødte 10.08. Rakk ikke epidural, noe jeg skyldte på jordmor for ;) Er enda overbevist om at de bevist drøyde tiden siden de forstod at det kom til å gå rimelig kjapt, og når jeg var på mitt mest desperate så var jeg kommet til 9,5 cm og det var ikke tid til epidural :) Hadde også med en supersøt og flink jordmorstudent, og hun var en skikkelig ressurs for meg som fødekvinne.

Hvis jeg skal utsette noe, så er nok det at jeg som førstegangsfødende følte meg veldig alene og overlatt til meg selv på barsel. Jeg hadde ikke trøbbel med noe, men savnet litt mer personlig oppfølging fra de ansatte. Samt at de tok mer initiativ til oppfølging.

Hvis alt går bra med lille spira mi nå, kommer jeg til å søke med til Ahus igjen, uten tvil :)
Jeg er også ganske sikker på at de bevisst gjorde det "vanskeligere" å få satt epidural. Jeg spurte om det flere ganger, og da jeg til slutt nektet å godta flere utsettelser var det for sent. Er glad for deti etterkant, men det føltes ganske kjipt der og da. Jeg trodde "siste innspurt" av fødselen var lengre og verre, men det var den ikke for min del, så at jeg var utslitt og mørbanka gjorde egentlig ingenting! Jeg opplevde der derimot som behagelig å få mye privatliv på barselhotellet, og at sykepleierne var veldig tilgjengelige dersom jeg oppsøkte de. Jeg elsket barselhotellet :)
(Men det kommer jo sikkert an på hvor mye de har å gjøre, og hvem man blir møtt av, da!) jeg håper jeg får en line god opplevelse som sist, og jeg vil også ønske deg lykke til både med svangerskap og fødsel!:)
 
Jeg fikk epidural nesten mot min vilje på 8cm på ahus i april 2012. Men jm og mannen hadde nok rett når de sa at det var til mitt eget beste.
 
Jeg fikk epidural nesten mot min vilje på 8cm på ahus i april 2012. Men jm og mannen hadde nok rett når de sa at det var til mitt eget beste.

Ja, de vet jo hva de driver med, disse sykepleierne og legene som tar imot flere barn daglig. De aller fleste fødsler er vel nokså "normale", hvis man kan si det på den måten... Mitt største problem var vel egentlig at jeg havnet på jordmordrevet avdeling mot min vilje og uten å vite det. (Jeg vet ikke om de var klar over at jeg ønsket å være på "vanlig" fødeavdeling heller.) Jeg måtte bytte avdeling for å få epidural. De som var på jobb gjorde i alle fall en veldig god jobb, det er ikke uten grunn at jeg ønsker meg tilbake dit!
 
Jeg gleder meg til jeg skal føde på ahus i Januar.. Hører liksom bare "skrekk" historier om ahus, så godt å lese litt positive erfaringer fra dere andre :D
 
Jeg gleder meg til jeg skal føde på ahus i Januar.. Hører liksom bare "skrekk" historier om ahus, så godt å lese litt positive erfaringer fra dere andre :D
Ja, det er rart med det, det er ofte skrekkhistoriene man hører, til tross for at de egentlig er ganske sjeldne! Det er vel kanskje de som lettest vandrer videre fra munn til munn, og de man husker best...
 
Jeg skulle født på hus i 2009.. Ble lagt inn med rier, men sendt hjem for å vente.. 2 dager senere når fødselen var i gang på odentlig fikk jeg en stengt dør med beskjed om at det var fullt selvom jeg allerede var "innlagt" mannen var uten førekort pga en episode med epelpsi og vi fikk besked om å reise til Kongsvinger sykehus i stedet. Da vi forklarte at jeg hadde rier med tette mellomrom og at mannen ikke hadde førekort fikk vi beskjed om å ta en taxi. Ingen undersøkelse eller ambulanse hjelp... Jeg fødte en gutt på kongsvinger sykehus dagen etterpå med hastekeisrsnitt... Nei takk til Ahus!
 
Back
Topp