Moira skrev:
smash skrev:
Jeg ser en skikkelig trassen tennåring jeg.... Akuratt det vi sliter med om dagen...Rekekreke skrev:
Opp til flere ganger om dagen må jeg fysisk bære han i seng, han glefser etter meg når jeg tar etter han eller dytter han vekk...
Han koser fint en stund, så begynner han å bite og utfordre....
Han har også prøvd seg på det samme som din gjorde, med min gutt....
Han vet hvem som er sjefen, vi kan begge fint slippe han på tur uten at han stikker av, og han forlater ikke hagen om det så skulle stå en katt utenfor...
Det er rett og slett tennåringstrass og vaner... Snakka med pappa i tlf nå, og han var vist en helt annen hund nå som de var på tur, de er på fuglehundtrening, og hunden oppførte seg vist eksemplarisk...
Vi snakka lenge i tlf i stad, og fant ut av vi er nøde til å lære han og regulere aktivitetsnivået når han er hjemme, for han er helt tulling...
Tenkte jeg skulle dele det vi snakket om i stad, siden problemene hørtes veldig like ut...
Nå bruker vi bur da....
Når vi slipper han ut av burdet skal vi med kroppen sperre plassen, slik at han ikke har muligheten til å spurte ut av burdet som en gal, slik han pleier, for å bryte vannen og dempe aktivitetsnivået...
Det samme skal vi gjøre når han kommer inn fra hagen, vi skal fysisk stå i døra, og sperre plassen, slik at han er nødt til å roe ned tempoet før han kommer inn...
(Han pleier nemlig og spurte inn i en sånn fart at han ikke klarer og stoppe og løper rett i veggen på andre siden, altså bommer på døra :P)
Den ene gangen han hoppa på mini som han gjorde, var jeg rett på.... tror ikke han rakk å tenke seg om en gang før han lå i bakken og jeg satt over han... Jeg sier ingenting, gjøre ingenting, jeg tar bare nakkekinnet og legger han ned, og setter meg over han slik han prøvde med mini... Og der sitter jeg til han har underkastet seg helt, og ikke beveger seg, om han ikke ser på meg, så sitter jeg bare bom stille og bestemt til han ser på meg, det er en del av underkastelsen, han skal se på meg....
Hører han ikke når jeg snakker til han bruker jeg berøring, dutter lett men bestemt borti han med hånda, så jeg vet han fokuserer på meg og det jeg holder på med...
Hopper han opp i sofaen, som han har en tendens til å gjøre når vi ikke følger med, altså han tar sats fra senga og hopper i en sinnyk fart opp i sofaen og krøller seg til som en ball :P
Så løfter jeg han bare rett og, og flytter han bort i senga, ingen ord, ingenting... (eller, pappa løfter, jeg mere drar, han er litt for tung til at jeg klarer og løfte)
Er han på vei ut av senga, og jeg har sagt "legg deg", så sitter jeg bare og stirrer på han til han legger seg, jeg viker ikke blikket fra han en gang... funferer ikke det, reiser jeg meg opp og går bestemt mot han, da rygger han som regel og legger seg.....
MEN, du har ofte de gangene hvor han da finner ut han skal teste, hopper ut av sengen og biter etter meg, tydelig utfordrer... da legger jeg meg på han sånn som jeg gjorde når han hoppa på mini...
Her i huset, er det vi mennesker som er sjefen....
Jeg har lest alt du har skrevet, og lagt meg noen tanker da....
Kan det være han har vist at dere er sjefen, og derfor latt dere "leke tannlege" av den grunn, men egentlig ikke har likt det i det hele tatt?
For meg høres det litt ut som ett overgrep, holde munnen hans og la ungene leke i den...
Jeg kan forstå han om han er dritt lei det, og derfor har begynt å ta igjen...
Ikke be han legge seg om han gjør noe, ta tak i han og legg han ned, BANG! før han rekker og tenke...
Om du ber han om det har han faktisk ett valg, da utfører han en handling han blir bedt om, han gjør en jobb, det er ingen straff... Og egentlig burde han hatt ros for å faktisk legge seg ned når han får beskjed...
Ved å gjøre det vrir du dresur om til straff, og da blir jo alt helt feil... Du skal ikke be han legge seg for å roe seg om han prøver å ta lederskap, du er faktisk nødt til å ta lederskapet tilbake her...
Hvor tar du tak i han når du tar han?
Det var og noe jeg tenkte på med en gang, husk å ta nakkeskinnet, det er der du skal ta for å få han til å underkaste seg, der du har best kontroll...
Tar du han i rompa eller snuta, blir det ett angrep, en invitasjon til kamp fremfor en lederhandling...
DU er nødt til å ta LEDERSKAP! rett og slett... Det er en hund du har med å gjøre, ikke ett barn eller menneske... Og den metoden du bruker nå, fungerer tydeligvis ikke veldig bra...
MEN, hvis du vil, så har jeg ei venninne på facebook som driver med golden, og er ekspert på akuratt den rasen... Jeg kan sende henne en meld om du vil, spørre om hun har noen tips til deg...
Uff, jeg er såå motstander av å ta en hund fysisk hardt, men hvis det er det som må til så...
Han skvatt til da jeg gjorde det nå, men han spratt rett opp igjen og hoppa og beit.
Jeg dengte han igjen, og lå oppå han. Da kommer han seg ingen vei.
Men jeg syns ikke det er noen måte å oppdra en hund på da :'(
Hva slags rase har du?
Det med at jentene lekte tannlege med han, har vært 3-4 ganger. Virka kanskje som noe vi gjorde hele tiden på måte jeg skreiv på.. Men er ikke det altså.
Men jentene syntes det er veldig spennende med de store spisse tennene og sånn..
Treneren sa til meg, var at jeg måtte hjelpe han å roe seg ned. Ved da å be han legge seg ned på siden. Han er så stresset og hormonell og alt på en gang, så han klarer ikke å slappe av uten hjelp... Og det funket veldig altså. Han var jo helt rå en periode her.
Men de siste 2-3 ukene, kan man nesten ikke så på han uten at han klikker..
Og det er heller ikke metoden å OPPDRA en hund på, men ekstreme situasjoner, krever ekstreme handlinger.
Når du har vist ham hvem som er sjefen, så slipper du det der. For det ER vondt å måtte gjøre sånn...
Som sagt - når min var i puberteten, så prøvde han å ri på meg. Han fikk den behandlingen jeg har forklart til deg ÈN gang, og han har aldri gjort det på meg igjen. Han har prøvd seg på ungene, men da har det samme skjedd - og nå prøver han seg ikke engang.
Ja - det er hormoner, men man er nødt til å gi en hormonell hund beskjed om hva som er riktig og hva som er galt :)
Enig med Moira her.
Jeg kunne ALDRI oppdratt en "vanlig" hund ved å denge, ligge på han ++
Jeg mener man skal kunne oppdra en hund uten å være fysisk.
MEN når en hund blir som Laban, så er det å ta en hund litt, nødvendig, og siste utvei..