Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notat: this_feature_currently_requires_accessing_site_using_safari
ORIGINAL: Frk.VilliTrusa
Om dere lurer på hvem den ene er som trykka oppdragelse......Så er det da meg...
For jeg trykka feil...[X(]
ORIGINAL: Blippetiblippblopp
ORIGINAL: Fru Riskorn
ADHD er en reell diagnose, men det er også mange andre ting som kan få ting til å fremstå som ADHD. Alkoholskade i svangerskapet f.eks. Eller dårlig oppdragelse/mangel på grenser. Jeg tror nok ADHD er overdiagnostisert og overmedisinert, men samtidig er jeg ikke i tvil om at medisin er den rette veien å gå for mange av dem som har ADHD.
Hva mener du "rette veien å gå? At alle burde medisineres? At de må kontrolleres?
ORIGINAL: Greven av gral
Om dere lurer på hvem den ene er som trykka oppdragelse......Så er det da meg...
Den er go[:)]
Lurte på hvem det var og hva begrunnelsen for det var[:)]
ORIGINAL: siljegulli
ORIGINAL: Greven av gral
Den er go[:)]
Lurte på hvem det var og hva begrunnelsen for det var[:)]
Haha[:)] Må si jeg stussa litt hvilket brødhue som hadde stemt det[:D]
ORIGINAL: satine
Jeg hadde en lærer på høyskolen som mente at det fantes ikke bokstavdiagnoser. Han mente at hvis man fikk hele familien inn på en institusjon, der familien kunne få hjelp med problemene, så ville familien komme ut å være fri for bokstavbarn.
ORIGINAL: *Flatula*
ADHD er en reell diagnose. Har det jo selv og jeg skylder ikke på oppdragelsen til mine foreldre. De slet nok en del med meg forde [;)] Men jeg kan skylde litt på pappa, han har og garantert adhd, der jeg har det fra [8D][:D]. Men han har ikke diagnosen da. Men det er veldig tydelig at det kommer derfra [:)]
ORIGINAL: et_lite_vesen
tviler på at mamma og pappa er skyld i at jeg dagdrømte min vei gjennom hele barne og ungdomsskolen. For en tåpelig, fornærmende, provoserende og fordomsfull tankegang?[8|]
ORIGINAL: Daizy
Det er en reell diagnose,uavhengig av oppdragelse.Ikke vanskelig å lese seg frem til det,hvis man ønsker å faktisk vite noe om emnet.
Men at det er mange som kan bli feildiagnostisert er nok dessverre sant ja.,bade den ene og den andre veien.Det tok f.eks nesten 30 år før min bror fikk diagnosen,og frem til det hadde det vært mange andre diagnoser som viste seg å ikke stemme.
Det er også viktig å vite at ADHD har vært en dokumentert tilstand i over 50 år,men som med alt annet har man stadig forsket og fått bedre forståelse for tilstanden,derfor er det mange flere som får diagnosen nå enn før i tiden - fordi man vet mer,ikke fordi det er "lettvint".
ADHD er en meget omfattende diagnose,og har mange faktorer som utspiller seg forskjellig fra person til person.
Oppdragelse har imidlertidig ingenting å si for om man "har ADHD eller ikke", da forskning har vist at foreldres egenskaper og oppdragelsesmetoder ikke forårsaker ADHD.Men foreldres engasjement i behandlingen (strategier for atferdshåndtering og/eller legemidler) kan bidra i håndteringen av AD/HD-symptomene.
Jeg er på ingen måte ekspert på emnet,men har flere i min nære familie som har ADHD,jeg lever med det i hverdagen (altså,ikke jeg da men noen av de menneskene jeg har rundt meg)og har lært meg mye om forstyrrelsen,og kan si at oppdragelse har ingenting å si for om man får ADHD eller ikke.Så ja,det er en diagnose.
ORIGINAL: Tøsa
Jeg VET at det er en reell diagnose for enkelte barn, men jeg tror også at det er mange som har fått den diagnosen som ikke har ADHD, men som rett og slett har dårlig oppdragelse...
Jeg tror også enkelte foreldre kan trigge fram ADHDen hos barna sine med måten de oppdrar ungene på.
Jeg sier NOEN.
Er vel ikke uten grunn at det er enkelte navn som går igjen på søknadene Helfo mottar på ADHD-medisiner.
Dette tror jeg skyldes foreldre av en viss type.