ADHD

ORIGINAL: *Hearts*

Tror det er en del som ikke helt vet hvordan en setter diagnosen.. Ganske omfattende.., MANGE tester over flere dager... Og en må ha hatt symptomene i 6 el. 7 år sammenhengende for å få diagnosen.. Er jo ikke en diagnose bare fordi noen sier;  "h*n der har nok ADHD"... Og EN med ADHD er EN med ADHD.., ingen er like... *Hilsen ei med ADHD"

Det er iallfall ikke tilfelle overalt. Vi har flere 5-7 åringer med diagnosen hos oss..og symptomene har neppe vært der fra spebarnstiden[;)]

ORIGINAL: Surita

ORIGINAL: Skravlemor

jeg tror det er en reell diagnose, men tror også mange som er dårlig oppdratt, har dårøig kosthold og litt sent utvikla får diagnosen. det er jo bevist at gutter født sent på året får adhd-diagnose oftere enn andre grupper. det er også bevist at et annet kosthold kan hjelpe.

HÆ!? Aldri hørt om før!
Ikke for å være frekk... men kan du finne link til noe sted der dette står? Jeg vil aldri tro at det er noen sammenheng mellom når på året man er født altså. [8|]

Det med kosthold kan funke for noen ja. Men sånn er det jo i grunn for alle mennesker... Har man et dårlig kosthold så kan man få mer problemer med ting etterhvert. Spiser man ikke ordentlig mat til frokost eller lunsj så blir man ukonsentrert og slapp.

Btw.... ett av kriteriene for å få en adhd-diagnose er at man har utelukket andre tilstander som kan gi lignende symptomer. Altså.. man må testes for å sjekke om det er noen andre grunner til at man har de problemene man har. [:)]

ikke at gutter født sent på året har ADHD, men at de får diagnosen. dette kom av at de var urolig i klassen enn andre. husker ikke hvor jeg leste det, men mest sannsynlig i hjemmet eller foreldre & barn. har ikke link pga var papirutgave.

Nei... symptomene må ha vært der sammenhengende i minst 6 måneder og vært tilstede før man er 7 år. [:)]
Så derfor kan et barn på 4 år for eksempel få diagnosen. Men det anbefales ikke å medisinere før barnet er eldre fordi det er så mye som skjer med hjernen i den tiden og det er ofte nok med litt tilrettelegging sånn at barnet klarer seg bedre i hverdagen. Faste rutiner og enkle klare beskjeder er det som skal til. Klare grenser og tydelige regler som ikke kan mistolkes.

jeg mener fortsatt det er en del som får diagnosen som ikke skulle hatt den, har flere eksempler der ungen først fikk adhd diagnosen, men så viste det seg at det var feks aspergers, tilknytningsvansker og andre ting der symptomene er ganske like. Og jeg mener ikke at for mange får diagnosen, for det er sikkert mange som burde hatt den som ikke har, men at man i noen tilfeller faktisk burde hatt en annen diagnose - derfor skriver jeg at det er en del som ikke burde hatt diagnosen som har den, fordi bare noen av symptomene er tilstede, men tilstrekkelig til at en ikke "orker" å undersøke videre.

ORIGINAL: Mibah

jeg mener fortsatt det er en del som får diagnosen som ikke skulle hatt den, har flere eksempler der ungen først fikk adhd diagnosen, men så viste det seg at det var feks aspergers, tilknytningsvansker og andre ting der symptomene er ganske like. Og jeg mener ikke at for mange får diagnosen, for det er sikkert mange som burde hatt den som ikke har, men at man i noen tilfeller faktisk burde hatt en annen diagnose - derfor skriver jeg at det er en del som ikke burde hatt diagnosen som har den, fordi bare noen av symptomene er tilstede, men tilstrekkelig til at en ikke "orker" å undersøke videre.

Jeg tror ikke det er så enkelt. Mange av bokstavdiagnosene går veldig i hverandre. Jeg har en med Adhd og borderline Asbergers. Det vil si alle kriteriene ikke er tilstede for å gi en diagnose pr i dag. Det kan hende den kommer senere. Barnet er i en vanskelig alder å diagostisere også. Jeg føler ikke at de ikke orker å undersøke videre, men jeg er glade for at de er litt restriktive med å sette diagnose uten fullstendig hold for den.

Adhd skyldes en hjerneorganisk funksjonsfeil, ikke dårlig oppdragelse. Det tror jeg da flesteparten (men langt ifra alle)av seriøse fagfolk mener i dag.I tillegg til genetiske faktorer og nevrobiologiske forhold, så spiller imidlertid psykososiale faktorer en sentral rolle for utviklingen og sluttresultatet. Men det er et komplekst emne som stadig er under utvikling og debatt - her er ett innspill til den (debatten):

http://psykologtidsskriftet.no/index.php?seks_id=91395&a=4

Back
Topp