ADHD

Alexandra82

Forelsket i forumet
Ei jeg kjenner har fått den diagnosen på ungen sin nå...og det var jo ikke så overraskende...

Men både hun og faktisk alle de jeg kjenner (som jeg kommer på nå iallefall) som har barn med denne diagnosen er sofaslitere...

Altså fysisk aktivitet er fremmedord. De går IKKE turer noensinne. Ungene er nesten aldri ute etter bhg/skole. Sitter med data eller TV. Og gode, hjemmelagde måltider med riktig næring er skikkelig mangelvare. Det er lixom noe lettvint, fryst, ferdigmat full av konserveringsmidler og salt og anna drit. Og selvsagt masse potetgull og slikt.

Er det ikke litt merkelig at jeg kjenner flere som har barn med ADHD og dette er felles hos de alle?

Jeg mener fast og bestemt at hvis disse kunne fått ræva opp av sofaen, ut i skauen, lek med ungene, spill litt fotball whatever.
Lag ordentlig mat, hold godteri til lørdager og sørg for at barna får i seg minst mulig e-stoffer og mer vitaminer og god næring.

Jeg mener ikke at dette vil hjelpe alle tilfellene, noen er mye mye mer alvorlige, men jeg tror nok en god del kan blir betraktelig bedre om ikke helt kvitt det.

Tror folk ser det som en lettere løsning å dytte ungene fulle av Ritalin istedetfor å endre livsstil.
Og leger er altfor slepphendte med dette.
Fader, jeg blir så sinna over at hun klager over den ungen når hun ikke gjør en dritt for at han skal bli kvitt litt energi!!!

Jeg satt å tenkte sånn om ei venninne. Og det viser seg nå at hun har ME. Derfor har hun ikke selv energien til å ta med ungen ut på turer OSV. Men han får alt det han trenger i barnehagen.
Og denne gutten har også ADHD.

Det skulle jo vært et tilbud for de litt små barna også, med litt aktiviteter. Hvertfall for foreldre som sliter litt selv.

ORIGINAL: *LilleVinkel*

Jeg satt å tenkte sånn om ei venninne. Og det viser seg nå at hun har ME. Derfor har hun ikke selv energien til å ta med ungen ut på turer OSV. Men han får alt det han trenger i barnehagen.

Nei, den ser jeg.

Men de 5 jeg kjenner som har barn med ADHD har ikke alle ME iallefall hehe

ORIGINAL: Alexandra82

Nei, den ser jeg.

Skjønner ikke hvorfor det er så vanskelig å komme seg ut jeg. Friskluft er jo herlig for store og små.

Tror nok at riktig kosthold kan hjelpe myyye på ADHD.

Lest flere steder om mennesker med ADHD som har lagt om kostholdet til lav karbo (ikke ketolyse) og har fått et nytt liv!

Nei, den ser jeg.

Da har de sikkert LM.

(latmark)

ORIGINAL: Ulva

Tror nok at riktig kosthold kan hjelpe myyye på ADHD.

Lest flere steder om mennesker med ADHD som har lagt om kostholdet til lav karbo (ikke ketolyse) og har fått et nytt liv!

Det tror jeg nok kan fungere veldig fint.

Jeg og ex'n skulle passe en med ADHD en gang. Jeg leste litt om sykdommen da og så blant annet at de skal ha lite sukker.
Så fikk vi liste over mat han spiste av mora hans.

Nugatti
Syltetøy i squeezeflaske
Cola
Gummibjørner

Øh...
Og den ungen var jo helt på trynet.

Jeg har ADHD, å jeg var ikke mye inne å så tv når jeg var liten.. Det var en mellomting liksom.. Jeg var jo hos pappa i helgene, å da gikk vi lange turer i fjellet og sov i telt..
Noen tror at røyking i svangerskapet kan føre til ADHD, å mamma røyka mens hu var gravid med meg, så hvem vet..[;)]

ORIGINAL: UnniMoor

Jeg har ADHD, å jeg var ikke mye inne å så tv når jeg var liten.. Det var en mellomting liksom.. Jeg var jo hos pappa i helgene, å da gikk vi lange turer i fjellet og sov i telt..
Noen tror at røyking i svangerskapet kan føre til ADHD, å mamma røyka mens hu var gravid med meg, så hvem vet..[;)]

Ja, det er en mellomting absolutt.
Mener ikke at man skal ha ungene i aktivitet absolutt hele tiden og at de aldri skal få godterier.
Men de jeg kjenner er helt ytterpunkt, vel i allefall 4 av de 5. Bare inne, bare snop.

Hun som har fått diagnosen på ungen sin nå har "kjempet" for å få den diagnosen så hun kunne få piller til ungen.
Da ble h*n sikkert lettere å håntere. For meg blir det helt feil.

Det er umulig å forstå hvordan det er å ha ADHD, når man ikke har det! Bare så det er sakt..
Å det er lett for andre å si at man skal gjøre ditt og datt for å bli bedre.. Medisiner funker for meg hvertfall! Å nå går ikke jeg på ritalin heller.. Det finnes flere typer medisiner.. Ritalin er de værste synes jeg.. For det topper seg humørsvingninger utover dagen liksom, mens concerta som jeg går på, gjevner det ut på en måte..
Å det er faktisk vanskelig å legge opp til å endre kosthold også, for de med ADHD kan se på små oppgaver, som uoppnåelige..

ADHD er en populær diagnose... Tror nok den gis litt for ofte. 

Det er umulig å forstå hvordan det er å ha ADHD, når man ikke har det! Bare så det er sakt..
Å det er lett for andre å si at man skal gjøre ditt og datt for å bli bedre.. Medisiner funker for meg hvertfall! Å nå går ikke jeg på ritalin heller.. Det finnes flere typer medisiner.. Ritalin er de værste synes jeg.. For det topper seg humørsvingninger utover dagen liksom, mens concerta som jeg går på, gjevner det ut på en måte..
Å det er faktisk vanskelig å legge opp til å endre kosthold også, for de med ADHD kan se på små oppgaver, som uoppnåelige..

Ja, det vet jeg.
Derfor mener jeg at når det er snakk om barn som har denne diagnosen så er det foreldrenes ansvar å legge til rette for dem.
På den måten legger de grunnlaget for gode rutiner som barnet jobber inn og derfor kan følge når det blir eldre, på egenhånd.

Men jeg mener absolutt ikke å si at jeg skjønner hvordan sykdommen er, for jeg aner jo ikke det.
Men jeg tenker med meg selv hvis vi skulle havne i den situasjonen med lillegutt så ville jeg gjort slike endringer for å minimalisere medisinbruken.

Mener ikke at man skal ha ungene i aktivitet absolutt hele tiden og at de aldri skal få godterier.
Men de jeg kjenner er helt ytterpunkt, vel i allefall 4 av de 5. Bare inne, bare snop.

Hun som har fått diagnosen på ungen sin nå har "kjempet" for å få den diagnosen så hun kunne få piller til ungen.

Jeg fikk ikke diagnosen før jeg var 15 tror jeg.. Å da var foreldrene mine ganske ivrig på at jeg skulle begynne på medisiner.. For jeg hadde skulka skolen i flere år og hadde veldig dårlige karakterer.. Men når jeg begynte på medisiner, så fikk jeg bedre karakterer, og gikk ut fra U.skolen med 4 på eksamen[:)]
Men jeg hadde vært skeptisk til å la Daniel begynt på sånne medisiner før han hadde vært hvertfall like gammel som jeg var, for jeg vet hva de bivirkningene gjør med kroppen..

Jeg fikk ikke diagnosen før jeg var 15 tror jeg.. Å da var foreldrene mine ganske ivrig på at jeg skulle begynne på medisiner.. For jeg hadde skulka skolen i flere år og hadde veldig dårlige karakterer.. Men når jeg begynte på medisiner, så fikk jeg bedre karakterer, og gikk ut fra U.skolen med 4 på eksamen[:)]
Men jeg hadde vært skeptisk til å la Daniel begynt på sånne medisiner før han hadde vært hvertfall like gammel som jeg var, for jeg vet hva de bivirkningene gjør med kroppen..

Når man er 15 så blir jo det ganske sent. Ikke bare bare da, vil jeg tro.
Men de jeg kjenner som har unger med det er fra 5 til 16.
H*n på 16 har hatt det siden h*n var under 10.

Vi har et barn med ADHD, og skal love deg at vi ikke er sofaslitere hehe. (Hun med ADHD sørger uansett for at vi er på beina, hehe. Hun har en diagnose til da...)

ORIGINAL: FrøkenFryken

Vi har et barn med ADHD, og skal love deg at vi ikke er sofaslitere hehe. (Hun med ADHD sørger uansett for at vi er på beina, hehe. Hun har en diagnose til da...)

Men får jeg spørre da?
Hvis dere har hatt en rolig dag, merker dere god forskjell på henne?
Og kontrollerer dere kostholdet? Har det noe å si?

ORIGINAL: FrøkenFryken

Men får jeg spørre da?
Hvis dere har hatt en rolig dag, merker dere god forskjell på henne?
Og kontrollerer dere kostholdet? Har det noe å si?

Ja si det, hvis hun har hatt en god dag i bhg så er hun roligere hjemme, men den andre diagnosen har også noe å si på hvordan humøret er. Vi prøver å skjerpe inn kostholdet, men det er mest p.g.a vekta... Hun overspiser av alt, både sundt og usundt... Kun godterier på lørdager...

JEG kjenner jeg blir litt provosert av denne tråden altså! Jeg tror at kosthold har noe å si når det gjelder ADHD, men syns flere her drar den litt for langt. Tror jeg lister meg stille ut igjen, og lar dere fortsette diskusjonen før jeg hisser meg opp jeg....

ORIGINAL: LovaLova

JEG kjenner jeg blir litt provosert av denne tråden altså! Jeg tror at kosthold har noe å si når det gjelder ADHD, men syns flere her drar den litt for langt. Tror jeg lister meg stille ut igjen, og lar dere fortsette diskusjonen før jeg hisser meg opp jeg....

Hva mener du? Hvem er det som provoserer? Jeg?

Back
Topp