ORIGINAL: nyskjerrigper
det er en grunn til at terapeutene snakker ofte med lærere man hadde på barneskole, foreldre, etc. for dette er noe man er født med, ikke noe man utvikler.
man utvikler tegna før 6 års alderen.
Jeg vil gå så langt som å påstå (dog kun min personlige påstand) at alle mennesker er født med hva leger i dag anser for å være ADHD (spesielt den hyperaktive delen), hjernen har flere moduser, og den ene modusen er nærmest ikke-eksisterende hos barn fra 0-6: refleksjon. Årsaken til det er for å gjøre hjernen i stand til å hyperlagre informasjon/inntrykk ustoppelig slik at et menneske kan gå fra 0-6 års alderen og bare hente og hente inntryk: obervere -> lagre, observere -> lagre, observere -> lagre repetativt.
Hvis f.eks en 3 åring skulle stoppet opp for å reflektere over det han/hun observerer og lagrer av inntrykk hele tiden ville hjernen aldri klart å lagre så mye informasjon en 6-åring sitter inne med på så kort tid, da ville det antageligvis tatt 50 år istedet for 6-7 år. Et så intenst læringsnivå uten stopp kan være på grensen og derfor blir ofte 0-6 åringer frustrerte/låser seg helt til tider.
Når de så blir 6-7, så begynner refleksjonsevnen å skrus på sakte men sikkert - noe som resulterer i tregere læring deretter, men de kan nå sette seg ned og reflektere / tenke over all den informasjonen de har lagret - så langt det er mulig å huske tilbake. Jo eldre man blir jo mer blir denne refleksjonsevnen justert opp hele tiden, så man lærer/observerer mindre - men tenker samtidig mer over det man allerede har lært/opplevd/observert, og dermed kommer muligheten til spesialisering m.m Hos noen med ADHD skrur denne refleksjonsevnen kun seg på hvis noe er veldig merkbart / tydelig - altså må det interessere personen kraftig før hjernen slår av lagremodus(henting av inntrykk) og går inn i tenkemodus (refleksjon - tenke over hentede inntrykk).
Hos noen med f.eks
kraftig ADHD skrus aldri denne refleksonsevnen på, noe som resulterer i lopper i ræva, og null konsentrasjon, men fortsatt hyppig lagring av inntrykk som de aldri klarer å sette seg ned for å reflektere over i lengre perioder.
ADHD er medfødt hos alle, så mister man "evnen", og ved å miste noe, så får man noe. Jeg tror evolusjon og nyere generasjoner presser lagrehastigheten i hjernen til maks nivå, samtidig som den prøver å tilpasse hjernen til å klare seg med et ørlite nivå mindre refleksjonstid. Hvert sekund mindre man bruker på refleksjon er et sekund hjernen har tid til å oppleve nye inntrykk i stedet - den balansen tror jeg evolusjon er i ferd med å dytte litt på. For noen slår dette ut for kraftig og ender da med kraftig ADHD, for de fleste slår det mildt ut, nok til at hjernen er klar for morgendagens mer intense informasjonsflyt, men ikke for mye til å virke forstyrrende - dvs. hårfint på grensen.
Igjen -
kun min kontroversielle / "gale" teori.