adhd people.

Hvis noen ikke tror på ADHD så skulle de lånt broren min i 3-17 års alderen!!!
Da tru æ nok du hadde fatta at han ikke bare var en drittunge med masse energi og pøbelskap i sæ!!
Vis broren min ikke hadde fått utredning og behandlig med medisiner så hadde nok hans liv bitt helt ødelagt!!
Han leser som en 7åring pga han ikke klarte å lære seg de rette kodene for å lese pga han har adhd og ikke roen eller orket til å lære, det var umulig å få han til å konsentrere sæ om skole og ting som trengte mye oppmerksomhet.. han virra mye og sleit med at han tok helt knekken på lekekamerater de klarte ikke holde følge med han i leken, han var høyt og enda høyere hele tiden.. når andre kidds ble slitene var ikke han halvferdig med å leke..
Han hadde mye sinne i seg og klikka han var det ikke mye man kunne gjøre annet enn å passe seg for han eller lukke han inne på et rom til han roa seg.. Jah.. jeg kunne skrive masse om han og slikt.. nå er han snart 18 år å mye har blitt bedre..
Men for meg er det ingen tvil om at ADHD er noe noen har.. men kan også være enig i at noen ganger føler man at kansje noen får "diagnosen" ADHD som en lett løsning på at de bare har mye energi eller er rampe unger osv..

ble litt rotete dette gitt[8D]

Men over til spm så har mora mi gått i 30 år uten medisner og 12 år med og ingen tvil om at hun har det mye bedre med medisner[;)]

Er vel ingen som tviler på Adhd, men at det er mye feildiagnosering og at det har blitt en "poppis"diagnose og få....

ORIGINAL: MaMMaCHICKA

Er vel ingen som tviler på Adhd, men at det er mye feildiagnosering og at det har blitt en "poppis"diagnose og få....

Sånn er det alltid når en diagnose er ny. Spesielt med "usynlige" sykdommer!

ORIGINAL: Lissyjane

Skulle liksom utredes for ADD,men når jeg kom så langt glete jeg å ta det opp med vedkommende[:-]

Men jeg blir helt rolig av amfetamin da,så tror nok jeg kanskje muligen skulle vært utredet. ikke for at det utgjør en ekstrem forskjell,men fordi jeg har et temperament som rett og slett kan være farlig i en ekstrem situasjon.

Så jeg tror kanskje jeg kommer til å snakke med noen om det.

Ja, er det ikke sånn at man blir ikke speedet av amfetamin når man har ADD eller ADHD? Pga kjemiske ubalansen i kroppen.

Jeg kan også være farlig i ekstreme situasjoner. Heldigvis har jeg ikke vært i noen ekstreme situasjoner, men sånn som jeg reagerer bare på mindre ting, som jeg sa som barn, at "sinnet tar springfart" så vil jeg tro jeg gjør det hehe.

Jeg har en mild form for ADHD..
klarer meg fint uten medisiner, eneste er at jeg blir veldig sjenert når jeg ikke går på de
konsentrasjonsvansker og problemer med å gå rundt blandt folk.. men etter jeg fikk barn så har det gjort det
lettere.. hehe, jeg gikk ikke på ritalin når jeg gikk på ungdomskolen og fikk kjempe dårlige karakterer, fikk
ritalin på videregående å kom ut med 5 i snitt første året.. men SKAL klare meg uten!!!
jeg blir lettere sint og irritert nå enn før, men ikke så gale at jeg flyr i veggen,..
jeg maser veldig når jeg først setter i gang, klarer ikke å stoppe..[:D]

ORIGINAL: *Meya*

ORIGINAL: Lissyjane

Skulle liksom utredes for ADD,men når jeg kom så langt glete jeg å ta det opp med vedkommende[:-]

Men jeg blir helt rolig av amfetamin da,så tror nok jeg kanskje muligen skulle vært utredet. ikke for at det utgjør en ekstrem forskjell,men fordi jeg har et temperament som rett og slett kan være farlig i en ekstrem situasjon.

Så jeg tror kanskje jeg kommer til å snakke med noen om det.

Ja, er det ikke sånn at man blir ikke speedet av amfetamin når man har ADD eller ADHD? Pga kjemiske ubalansen i kroppen.

Jeg kan også være farlig i ekstreme situasjoner. Heldigvis har jeg ikke vært i noen ekstreme situasjoner, men sånn som jeg reagerer bare på mindre ting, som jeg sa som barn, at "sinnet tar springfart" så vil jeg tro jeg gjør det hehe.

Ofte ja, men problemet er at det gjelder også for mange som ikke har ADHD/ADD, det eneste som er ganske sikkert er at hvis man ikke blir rolig, så har man ikke ADHD. Det er også stor forskjell på amfetamin fra gaten (som kan være blandet med andre stoffer som heroin / opium, valium m.m) og amfetaminblandinger i medisin som er kjemisk designet til å virke beroligende og fokuserende.

ORIGINAL: Kal-El

ORIGINAL: nyskjerrigper

det er jo lov å spekulere.

dette er jo faktisk en lidelse som kan påvises i hjernen, og ikke er fiksjonell..

med tanke på medisinering, hvis alle i hele verden hadde hatt adhd, så hadde vel alle reagert likt på medisinene. amfetamin som er et sentralstimulerende middel påvirker mennesker uten adhd til å bli våkne, aktive, og mer eller mindre som mennesker med adhd. mens når et menneske med adhd tar amfetamin blir det rolig, konsentrert og litt mer som alle andre uten adhd.  

sånn er det bare..
men jeg er enig i at det er altfor mange som får påvist diagnosen enn det som kanskje er fakta.

Amfetamintypene som er i bl.a Ritalin har ved flere tester gjort helt normale testgrupper like rolige og fokuserte - for å si det mer konkret: Amfetamintypene som er i medisiner er ikke av samme type som i f.eks gatestoffet, det er mange med ADHD som har prøvd gatestoffet og blitt like giret som okser i brunst. Medisinsk blandet amfetaminen er nærmere kokain, og enhver person som har prøvd kokain vet at man blir superfokusert og i stand til å føre 100 samtaler med 100 forskjellige personer samtidig uten å bli forvirret selv om man blir giret/på topp.

Det er mye lettere å avkrefte ADHD hvis medisinen ikke virker som tilsiktet.

Det finnes også en rekke sovemedisiner som gir sikrere indikasjon på om en person har ADHD eller ikke, som brukes til testing - men da også for avkrefting, igjen - ingen sikker klinisk måte å bekrefte, kun avkrefte/tilbakevise.

ADHD er en veldig kompleks diagnose å stille fordi man må belage seg på mange kombinerte indikatorer for å i det hele tatt nærme seg en diagnose, og alle indikatorene må testes/utelukkes at kan være av andre årsaker enkeltvis - noe som gjør at mange terapeuter / leger slurver med den prosessen. Det er f.eks mange med usunne / traumatiske / vranglærende oppvekstvilkår, som grunnet omgivelsene i oppveksten utvikler adferd som hemmer dem på tilnærmet samme måte, men da av ekstern omgivelsesårsak som får diagnosen ADHD når de egentlig burde fått 5 år med terapi i stedet. I tillegg har man forskjellige typer angst, asbergers, og diabetes som kan gi mange av de samme symptomene, som igjen må utelukkes.

ADHD er absolutt ikke fiksjonelt, men legestanden har ingen rimelig/billig nok klinisk screeningmetode for å påvise ADHD i hjernen per i dag, nettopp derfor så stor del av legestanden er uenige om hvor grensen skal gå ved klassifisering av ADHD/ADD. Å klinisk påvise ADHD/ADD tar mye tid, man må statistikkføre og måle både noradrenalin, neurotransmittere og hjerneaktivitet / EGG både over tid og reaksjonell EGG. I tillegg må ma ha personell som er i stand til å lese av / tolke / analysere de statistiske målingene over tid hos en testperson. Dette krever altså utstyr, tid og personell som gjør at slik kinisk sikker testing får astronomiske kostnader samtidig som det krever ofte uker / måneder med testing, og enda lenger tid til analysering.

Det finnes kun en håndfull (bokstavelig talt) personer i Norge som har kompetanse nok til å utføre slike kliniske tester og samtidig analysere alle testresultatene riktig.

vet du hva jeg orker ikke lese gjennom hele innlegget sorry [8D] så jeg kan heller ikke uttale meg om hva som står der..

men jeg vet hva som er diagnosen min, og jeg vet at jeg har det. er nok mange som får diagnosen "ufortjent" , men jeg vet hvertfall hva som er sant for meg :) hadde du kjent meg, så hadde du ikke stilt spørsmålstegn ved det i det hele tatt [;)]

Back
Topp