Abortgrense uke 12

ORIGINAL: Sicily

ORIGINAL: SillyDilly

Hva er det som er avgjørende etter denne uken, eller hvorfor akkurat uke 12?

Er det ikke i uke 7 eller noe det går over til å være et foster? Og hjertet begynner jo å slå i uke 6. Så skjønner ikke helt hvorfor uke 12 er satt?

Noen som vet?

I uke 12 er alt ferdig utviklet og skal bare vokse og modnes.. Personlig syns jeg abortgrensen er alt for høy.

Kunne ikke vært mer enig!
Men så er jeg ganske "hårsår" når det gjelder abort,og folk som tar det fordi det ikke passa med barn.. Men blir vel gjerne sånn når man er langtidsprøver.
Men syntes den er alt for høy ja!

heller litt begge veier jeg, men abort er ille uansett hvordan uke den utføres...

selv fannt jeg ut at jeg var gravid i uke 15, søkte om senabort og fikk avslag - gla for det den dag i dag seff - men hva med de som absolutt ikke vil ha ungen? skal ikke de ha ett valg? synes absolutt d skulle vært ett valg for de som finner ut av graviditeten sent!!!

§ 2. Fører et svangerskap til alvorlige vansker for en kvinne, skal hun tilbys informasjon og veiledning om den bistand som samfunnet kan tilby henne. Kvinnen har krav på råd for selv å kunne treffe det endelige valg.        Finner kvinnen, etter at hun har fått tilbud om informasjon m.v. som nevnt og veiledning etter § 5 annet ledd første punktum, at hun likevel ikke kan gjennomføre svangerskapet, tar hun selv den endelige avgjørelse om svangerskapsavbrudd såfremt inngrepet kan skje før utgangen av tolvte svangerskapsuke og tungtveiende medisinske grunner ikke taler mot det.

Etter utgangen av tolvte svangerskapsuke kan svangerskapsavbrudd skje når a)svangerskapet, fødselen eller omsorgen for barnet kan føre til urimelig belastning for kvinnens fysiske eller psykiske helse. Det skal tas hensyn til om hun har disposisjon for sykdom; b)svangerskapet, fødselen eller omsorgen for barnet kan sette kvinnen i en vanskelig livssituasjon; c)det er stor fare for at barnet kan få alvorlig sykdom, som følge av arvelige anlegg, sykdom eller skadelige påvirkninger under svangerskapet; d)hun ble gravid under forhold som nevnt i straffeloven §§ 197-199, eller svangerskapet er et resultat av omstendigheter som omtalt i straffeloven §§ 192-196 og § 199; eller e)hun er alvorlig sinnslidende eller psykisk utviklingshemmet i betydelig grad.        Ved vurderingen av begjæring om avbrudd begrunnet i forhold som nevnt foran i tredje ledd bokstav a, b og c skal det tas hensyn til kvinnens samlete situasjon, herunder hennes muligheter til å dra tilfredsstillende omsorg for barnet. Det skal legges vesentlig vekt på hvordan kvinnen selv bedømmer sin situasjon.
       Kravene til grunn for innvilgelse av svangerskapsavbrudd skal øke med svangerskapets lengde.
       Etter utgangen av attende svangerskapsuke kan et svangerskap ikke avbrytes med mindre det er særlig tungtveiende grunner for det. Er det grunn til å anta at fosteret er levedyktig, kan tillatelse til svangerskapsavbrudd ikke gis.

§ 4. Begjæringen om svangerskapsavbrudd skal fremsettes av kvinnen selv. Er hun under 16 år, skal den eller de som har foreldreansvaret eller vergen gis anledning til å uttale seg, med mindre særlige grunner taler mot det. Er kvinnen psykisk utviklingshemmet, skal hennes verge på tilsvarende måte gis anledning til å uttale seg.
       Er kvinnen alvorlig sinnslidende eller psykisk utviklingshemmet i betydelig grad, kan begjæringen settes fram av vergen. Kvinnens samtykke skal innhentes såfremt det kan antas at hun har evne til å forstå betydningen av inngrepet.
       Er kvinnen uten verge i tilfelle som nevnt i første ledd, tredje punktum eller annet ledd, skal tingretten etter begjæring fra hennes lege eller nemnda (jfr. § 7) oppnevne hjelpeverge til å utføre vergens oppgaver etter loven her. 

§ 5. Begjæring om svangerskapsavbrudd skal fremsettes overfor en lege. Begjæring om avbrudd etter utgangen av tolvte svangerskapsuke kan også fremsettes overfor en nemnd (jfr. § 7).
       Kvinne som har begjært svangerskapsavbrudd, eller den som har begjært svangerskapsavbrudd etter § 4 annet ledd, skal av legen (eller nemnda) gis opplysning om inngrepets art og medisinske virkninger. Legen skal også gi informasjon og veiledning om bistand som nevnt i § 2 første ledd, dersom kvinnen ber om det. 

Alt kan leses på denne siden:  
http://www.lovdata.no/all/hl-19750613-050.html

Personlig er jeg for abortloven og den muligheten loven gir til å la kvinnen selv bestemme om hun vil beholde barnet.
Men mener det også er viktig at det er krav og regler rundt loven.
Kvinnen som vurderer abort må ha en god begrunnelse for valget hun tar.

En gammel venn av meg,ville ikke ta en gravi test,for hun ville ikke være gravid,så da hun først tok den var hun 16uker på vei,og fikk sen abort...Helt ekstremt

ORIGINAL: Prinsessea

En gammel venn av meg,ville ikke ta en gravi test,for hun ville ikke være gravid,så da hun først tok den var hun 16uker på vei,og fikk sen abort...Helt ekstremt

Her er et annet (og veldig kontroversielt) syn på det: Slike mennesker som vennina di er per definisjon stokke dum, og ved å ta abort redder hun planeten fra å få nok et stokke dumt menneske trampende oppå seg. Altså, de eneste som tar veldig sen abort uten logisk/godt grunnlag er antageligvis tankeløse dumme personer, som da antegeligvis (genetisk arv) ville fødet like stokk dumme og tankeløse personer.

Kall det idiotsikring.

ORIGINAL: Kal-El

ORIGINAL: Prinsessea

Her er et annet (og veldig kontroversielt) syn på det: Slike mennesker som vennina di er per definisjon stokke dum, og ved å ta abort redder hun planeten fra å få nok et stokke dumt menneske trampende oppå seg. Altså, de eneste som tar veldig sen abort uten logisk/godt grunnlag er antageligvis tankeløse dumme personer, som da antegeligvis (genetisk arv) ville fødet like stokk dumme og tankeløse personer.

Kall det idiotsikring.

Hun fikk legen til å søke for hun,han mente at hun ikke burde ha barn,,Hun var super glad,resten forstod ingenting om hvordan det der gikk til..Hun fortalte bare litt i ettertid at hun har så mye problemer at legen også frarådet henne til å få barn

Før synes jeg at man burde ha en grense å 10 uker..
men nå mener jeg det bør være opp til hver enkelt om man vil ta abort fram til rundt uke 12.

Men det jeg irriterer meg kraftig over er at jeg stadig vekk hører at man ikke får time til abort før man er ca 9-10-11 uker på vei fordi sykehusene har stor trafikk og dermed ikke setter opp time før de MÅ..

Vanskelig tema [&:]

Men om man skal snu litt på det, og eg skal prøve å sette meg inn i situasjonen til fosteret, som til sjuande og sist er den aborten går ut over, så trur eg faktisk eg ville foretrekke å få slippe å måtte vokse opp i ein heim med foreldre som ikkje ønska meg, og som nokså sannsynlig ville oppføre seg deretter.. Kanskje måtte oppleve omsorgssvikt, mishandling, eller bli ein kasteball fra fosterheim til fosterheim... [:(]

Det er greit nok at foreldra står ansvarlige for at dei kanskje hadde ubeskytta sex, MEN det er jo ungen som må ta følgene av å vokse opp med desse foreldra..

Selvfølgelig er det jo også mange som blir uønska gravid, men som likevel tar seg godt av ungane sine og elskar dei over alt på jord (bl.a. meg sjøl), men det fins dessverre nok av dei som ikkje gjør det... bare for å sette det litt på spissen [&:]

Etter min mening bør grensa gå ved 6-7 uker, med mindre det er spesielt fare for liv og helse til mor eller barn. I uke 8 føler barnet smerte. Og det er ikke akkurat pent, en abort. Hvor de først tar hull på vannsekken, og suger ut barnet bit for bit, helt til hodet sitter igjen som å tas med klemme ut..

ORIGINAL: Auliana

Tenkt på hvor mange som finner ut at de er gravid...etter uke 6-7-8- bla bla bla...I andre land er den høyere enn 12...men det er en annen diskusjon. Jeg er for abort.

Men skal vi sette en grense ut ifra at mennesker ikke finner ut at de er gravide før? Eller når det er "moralsk" forsvarlig?
Jaja, nå er den jo uke 12, og det er jo sikkert det de som har sett den mener er siste uke man kan avslutte et svangerskap.

Men når jeg tenker på hvor mange som bare slurver med prevensjon, og IKKE GÅR på prevensjon, men hopper av i svingen - som faktisk fler av mine venninner gjør, for man blir jo ikke gravid av det.

Selv når jeg sier at jeg har blitt gravid 2 ganger og hatt ubeskyttet sex 2 ganger i mitt liv - siste gangen hoppet jeg av i svingen. Så tror de ike at de kan bli gravide. Hmm..

Denne tråden er ikke ment som noen refs til Jannicke T altså, men inspirert etter samtaler med uvitne venniner!

En plass må man sette en grense. Og grensen er nok diskutert opp og ned i mente i et etisk råd...før abortloven ble satt i kraft.

Angående hva andre gjør angående abort og moralsk ansvar legger jeg meg ikke oppi. Det er deres liv, deres kropp og deres valg! Det er de som skal leve med valget. Ingen har råderett over hvorfor andre tar abort. Den norske lov sier at man har selvbestemt abort til uke 12. Hvordan de har blitt gravid er uintressant....

håper sjølbestemt abort får hevet grensen tel 16uker!

ORIGINAL: tindra

Tenkt på hvor mange som finner ut at de er gravid...etter uke 6-7-8- bla bla bla...I andre land er den høyere enn 12...men det er en annen diskusjon. Jeg er for abort.

Men skal vi sette en grense ut ifra at mennesker ikke finner ut at de er gravide før? Eller når det er "moralsk" forsvarlig?
Jaja, nå er den jo uke 12, og det er jo sikkert det de som har sett den mener er siste uke man kan avslutte et svangerskap.

Men når jeg tenker på hvor mange som bare slurver med prevensjon, og IKKE GÅR på prevensjon, men hopper av i svingen - som faktisk fler av mine venninner gjør, for man blir jo ikke gravid av det.

Selv når jeg sier at jeg har blitt gravid 2 ganger og hatt ubeskyttet sex 2 ganger i mitt liv - siste gangen hoppet jeg av i svingen. Så tror de ike at de kan bli gravide. Hmm..

Denne tråden er ikke ment som noen refs til Jannicke T altså, men inspirert etter samtaler med uvitne venniner!

En plass må man sette en grense. Og grensen er nok diskutert opp og ned i mente i et etisk råd...før abortloven ble satt i kraft.

Angående hva andre gjør angående abort og moralsk ansvar legger jeg meg ikke oppi. Det er deres liv, deres kropp og deres valg! Det er de som skal leve med valget. Ingen har råderett over hvorfor andre tar abort. Den norske lov sier at man har selvbestemt abort til uke 12. Hvordan de har blitt gravid er uintressant....

Seriøst? Det er en ganske stor baby som kan både høre og føle... Æsj, disgusting forslag!

jeg er for selvbestemt abort... jeg ble faktisk spurt om jeg ville søke om  senabort når min lille mirakel ville ut i uke 23(ble lagt inn i uke 22) å ville nok blittngodkjent,,,,
fysj av meg.... for meg vaar ikke det aktuelt da,,,,
lille jenta mi går nå.. frisk og fin...

så 12uker er helt greit men ikke mer enn det...

ORIGINAL: Kal-El

ORIGINAL: *Julekula*

Tru bare vi skal være glad ikke grensa er høyere som andre plasser..
mener jeg har hørt at i england er uke 22 siste frist liksom[:'(][:@] er jooo heeeeelt sykt!!

Med mindre det er snakk om voldtekt eller livsfare ved svangerskap/fødsel så blir det mord spør du meg. Barn har blitt født ved uke 21 flere ganger og kommet godt ut av det så vidt jeg vet.

[:(] Helt forferdelig! Husker jeg så på grensen mellom liv og død eller noe på skolen - der noen i uke 22 skulle ta abort, mens en i uke 23 fødte for tidlig og de prøvde å redde barnet![:(]

Min fastlege jobbet på KK på et sykehus for 20 år siden..
å an sa det va ganske fælt å gå fra fortidligfødte barn som man gjorde alt for å holde liv til å ta en abort rett etterpå.. så han årka ikke det i lengden å slutta der.. å det skjønner jeg virkelig godt !!

ORIGINAL: tindra

Håper det aldri skjer!! Det er ren barnemord i mine øyner!
Er det INGENTING galt med barnet, eller at mor ikke har blitt utsatt for voldtekt, eller at de er mindreåringer så ser jeg ingen grunn til å ta abort. Du vet jo meget godt hva du gjør når du hopper til sengs med noen.
Har også sett filmer om abort på youtube, da grein jeg! Det var utrulig sterkt å se på. Allerede i uke 9 så kunne man se at dette var et bittelite menneskebaby..

Jeg syns at vis noen mennesker ikke ønsker barn så burde det heller være enklere for en kvinne å bli sterlisert enn at hun må ta en eller flere aborter for hun er blitt med et uønska barn.
Jeg er imot abort selv og har også blitt voldtatt å jeg kunne ha blitt gravid der å da.. heldigvis gjorde jeg ikke det men vet ikke vis jeg hadde gjort det om jeg hadde valgt abort likevel.. vis jeg hadde ment at jeg ikke kunne leve med det barnet da pga traumene å minnene det ville i meg hadde jeg kansje vurdert adopsjon istede.. å dette er noe jeg har fått tenkt mye på å kjent følelsene rundt d når jeg gikk å var redd for å være gravid den gang..

Ah, kom igjen nå jenter. Fostret veier 10-20 gram og er ca 5 cm stort i uke 12. Kan dere seriøst mene at det kan tenke, føle at det gjør vondt? Greit at alle organer er dannet til uke 12, men hvor mye hjerneaktivitet er det snakk om? Skjønner at enkelte som har ferdigutviklede barn, er lykkelige og stolte foreldre om at de har vanskelig for å godta abort, men å påstå at man dreper liten baby (i teori så er det jo det) og tenker at den vil føle smerte på lik linje som vi voksne tenker at det ville ha gjort, blir lite dumt for meg. Tipper mange av dere er for aktiv dødshjelp og da er det snakk om mennesker med familie, venner, som oftest vet og føler hva smerte er, men skal være greit da.
Er noe i tvil om at det er mange som skryter om abort, men kan være enig at det kan bli provoserende å høre at enkelte bruker abort som "prevensjonsmiddel".

Syns abortlovene i Norge e heilt greie.

På youtube.no ligger det en serie som heter The Silent Scream.

Jeg anbefaler ingen å se denne. Heller ikke lese videre nå hvis dere ikke vil høre hva som skjer.

Her var det gjort en UL samtidig som det ble utført en abort. Man ser tydelig fosteret strever i panikk, prøver å kave seg ut av livmoren, før det rives i filler av dette utsugingspreparatet. Dette er gjort i uke 12.
Legen som utførte inngrepet, som hadde gjort dette i hele sitt liv, utførte ALDRI en abort igjen. Hun sykepleieren eller hva det var som utførte UL fikk store psykiske skader. Jeg klarer ikke tenke på hvordan mamman følte det etterpå. Jeg hadde ikke klart å leve med meg selv.

Om noen velger å se denne serien, må dere se den i rekkefølge.
Det ligger ca 5 episoder der, de er ikke så lange. De er nommererte.

ORIGINAL: Lissyjane

ORIGINAL: Red Sonja

Jeg anbefaler ingen å se denne. Heller ikke lese videre nå hvis dere ikke vil høre hva som skjer.

Her var det gjort en UL samtidig som det ble utført en abort. Man ser tydelig fosteret strever i panikk, prøver å kave seg ut av livmoren, før det rives i filler av dette utsugingspreparatet. Dette er gjort i uke 12.
Legen som utførte inngrepet, som hadde gjort dette i hele sitt liv, utførte ALDRI en abort igjen. Hun sykepleieren eller hva det var som utførte UL fikk store psykiske skader. Jeg klarer ikke tenke på hvordan mamman følte det etterpå. Jeg hadde ikke klart å leve med meg selv.

Det er så fint at det sier sånn[;)] Spesielt når vi vet at det sitter folk her som ikke hadde noe annet valg[;)]

Hadde det vært meg, hadde jeg valgt å gjort det en stund før. Altså så tidlig at man enda kan gjøre det med piller. Er det ikke uke 9 som er grensen? De fleste vet nok om at de er gravid før uke 9.

ORIGINAL: Red Sonja

Man trenger vel ikke se den når du forklarer til pungt å prikke. Idiot!!

Back
Topp