Abortgrense uke 12

SillyDilly

Forumet er livet
Hva er det som er avgjørende etter denne uken, eller hvorfor akkurat uke 12?

Er det ikke i uke 7 eller noe det går over til å være et foster? Og hjertet begynner jo å slå i uke 6. Så skjønner ikke helt hvorfor uke 12 er satt?

Noen som vet?

ORIGINAL: SillyDilly

Er det ikke i uke 7 eller noe det går over til å være et foster? Og hjertet begynner jo å slå i uke 6. Så skjønner ikke helt hvorfor uke 12 er satt?

Noen som vet?

I uke 12 er alt ferdig utviklet og skal bare vokse og modnes.. Personlig syns jeg abortgrensen er alt for høy.

ORIGINAL: Sicily

Noen som vet?

I uke 12 er alt ferdig utviklet og skal bare vokse og modnes.. Personlig syns jeg abortgrensen er alt for høy.

Huff, det er jo en baby da jo![&o] Mini baby! Jeg har stusset på dette lenge - etter jeg så en dokumentar i mors mage eller noe, så jo utviklingen, og da virket det så utrolig at grensen var 12 uke. Er jo 1/3 av svangerskapet

ORIGINAL: Auliana

Tenkt på hvor mange som finner ut at de er gravid...etter uke 6-7-8- bla bla bla...I andre land er den høyere enn 12...men det er en annen diskusjon. Jeg er for abort.

Men skal vi sette en grense ut ifra at mennesker ikke finner ut at de er gravide før? Eller når det er "moralsk" forsvarlig?
Jaja, nå er den jo uke 12, og det er jo sikkert det de som har sett den mener er siste uke man kan avslutte et svangerskap.

Men når jeg tenker på hvor mange som bare slurver med prevensjon, og IKKE GÅR på prevensjon, men hopper av i svingen - som faktisk fler av mine venninner gjør, for man blir jo ikke gravid av det.

Selv når jeg sier at jeg har blitt gravid 2 ganger og hatt ubeskyttet sex 2 ganger i mitt liv - siste gangen hoppet jeg av i svingen. Så tror de ike at de kan bli gravide. Hmm..

Denne tråden er ikke ment som noen refs til Jannicke T altså, men inspirert etter samtaler med uvitne venniner!

All form for voldtekt / livsfare = Ingen grense i mine øyne.
Ellers: 10 uker. (I og med at ofte finner ikke de fleste ut at de er gravide en gang før det har gått 8 uker, dermed blir det for tidlig).

Tenkt på hvor mange som finner ut at de er gravid...etter uke 6-7-8- bla bla bla...I andre land er den høyere enn 12...men det er en annen diskusjon. Jeg er for abort.

Men skal vi sette en grense ut ifra at mennesker ikke finner ut at de er gravide før? Eller når det er "moralsk" forsvarlig?
Jaja, nå er den jo uke 12, og det er jo sikkert det de som har sett den mener er siste uke man kan avslutte et svangerskap.

Men når jeg tenker på hvor mange som bare slurver med prevensjon, og IKKE GÅR på prevensjon, men hopper av i svingen - som faktisk fler av mine venninner gjør, for man blir jo ikke gravid av det.

Selv når jeg sier at jeg har blitt gravid 2 ganger og hatt ubeskyttet sex 2 ganger i mitt liv - siste gangen hoppet jeg av i svingen. Så tror de ike at de kan bli gravide. Hmm..

Denne tråden er ikke ment som noen refs til Jannicke T altså, men inspirert etter samtaler med uvitne venniner!

En plass må man sette en grense. Og grensen er nok diskutert opp og ned i mente i et etisk råd...før abortloven ble satt i kraft.

Angående hva andre gjør angående abort og moralsk ansvar legger jeg meg ikke oppi. Det er deres liv, deres kropp og deres valg! Det er de som skal leve med valget. Ingen har råderett over hvorfor andre tar abort. Den norske lov sier at man har selvbestemt abort til uke 12. Hvordan de har blitt gravid har ingen andre noen med....

Nei alle er forskjellige! Jeg kan helt ærlig si at når folk sitter på fest og snakker om at de tok abort for en uke siden, og det var ikke like ille som 1 gangen de gjorde det ser jeg ned på dem, og har NULL respekt! Men det er meg

Hvordan de har blitt gravid har ingen andre noen med....

Hvis noen har blitt gravid ved voldtekt har straffeloven (og de som håndhever den) noe med det og dermed fullmakt til å overstyre abortloven ettersom førstnevnte har presedens.

ORIGINAL: Kal-El

Hvordan de har blitt gravid har ingen andre noen med....

Hvis noen har blitt gravid ved voldtekt har straffeloven (og de som håndhever den) noe med det og dermed fullmakt til å overstyre abortloven ettersom førstnevnte har presedens.

Ja ja ja...seff...men nå sikta jeg til moralens voktere...[;)]

Ok, Ingen innvendinger annet enn "folk-som-sitter-og-skryter-av-abort-på-fest-en-uke-etterpå"-eksempelet.

ORIGINAL: mammatilgullgutten
Kan hende person sliter veldig med dette, men setter opp en maske blandt andre!

Ja nå er du inne på noe interessant. Den berømte "jeg-er-lykkelig-og-perfekt" masken. Hovedårsaken til at alle kvinner (og sikkert noen veldig få menn) rydder og vasker hele huset sitt hver gang før de får besøk.

Tru bare vi skal være glad ikke grensa er høyere som andre plasser..
mener jeg har hørt at i england er uke 22 siste frist liksom[:'(][:@] er jooo heeeeelt sykt!!

for meg er ikke abort noe løsning uansett! var ei som fortalte meg at hu hadde sett på youtube et foster som lå å rørte på seg etter aborten var utført, det var STERKT, og har forandret mitt syn på abort. Er ikke "barnets" skyld at det er blitt laga, men er det som dør, fordi dem som har laga det ikke har tid/penger/lyst på barnet der og da.[:(] 

ORIGINAL: *Julekula*

mener jeg har hørt at i england er uke 22 siste frist liksom[:'(][:@] er jooo heeeeelt sykt!!

Med mindre det er snakk om voldtekt eller livsfare ved svangerskap/fødsel så blir det mord spør du meg. Barn har blitt født ved uke 21 flere ganger og kommet godt ut av det så vidt jeg vet.

Ja, men det er en helt annen diskusjon. Og ønsker du at slike folk skal bli "tvunget" til å bære fram et barn som ikke er ønsket? Hva tror du vil skje med samfunnet da?

Ja, faktisk! Jeg er ikke "fæl" eller og sitter å dømmer mennesker. Jeg hadde ikke dømt ei på 14 år som ikke hadde skjønt bedre - eller ved voldtekt osv - eller fare for liv. MEN jeg kjenner faktisk MANGE som har tatt abort, og skjønner ikke at det er så lett å glemme at man kan bli gravid ved å ikke bruke prevensjon og tenke at man kan jo bare ta abort om det skjer.

Hvorfor er ikke folk mer forsiktige hvis de ABSOLUT ikke vil ha barn? Bare mine grublete tanker i dag

ORIGINAL: *Julekula*

Med mindre det er snakk om voldtekt eller livsfare ved svangerskap/fødsel så blir det mord spør du meg. Barn har blitt født ved uke 21 flere ganger og kommet godt ut av det så vidt jeg vet.

[:(] Helt forferdelig! Husker jeg så på grensen mellom liv og død eller noe på skolen - der noen i uke 22 skulle ta abort, mens en i uke 23 fødte for tidlig og de prøvde å redde barnet![:(]

Ja, men det er en helt annen diskusjon. Og ønsker du at slike folk skal bli "tvunget" til å bære fram et barn som ikke er ønsket? Hva tror du vil skje med samfunnet da?

Ja, faktisk! Jeg er ikke "fæl" eller og sitter å dømmer mennesker. Jeg hadde ikke dømt ei på 14 år som ikke hadde skjønt bedre - eller ved voldtekt osv - eller fare for liv. MEN jeg kjenner faktisk MANGE som har tatt abort, og skjønner ikke at det er så lett å glemme at man kan bli gravid ved å ikke bruke prevensjon og tenke at man kan jo bare ta abort om det skjer.

Hvorfor er ikke folk mer forsiktige hvis de ABSOLUT ikke vil ha barn? Bare mine grublete tanker i dag

Prøv å si det til en 12 åring som har blitt voldtatt og antageligvis kommer til å dø av svangerskapet, noe som dreper da både moren og barnet.

Kan hende person sliter veldig med dette, men setter opp en maske blandt andre!

Ja nå er du inne på noe interessant. Den berømte "jeg-er-lykkelig-og-perfekt" masken. Hovedårsaken til at alle kvinner (og sikkert noen veldig få menn) rydder og vasker hele huset sitt hver gang før de får besøk.

Ja, jeg synes man skal være forsiktig med å utale seg om andre personer, før men har gått i dems "sko".
Ingen som vet egentlig hvordan denne person føler det!
Selv om det kan virke som personen ikke bryr seg og sitter å skryter av dette!

Du har rett på en måte, men samtidig burde kanskje folk tenke seg om to ganger før de tar på seg "masken" og benytter den aktivt. Vi utenfor kan jo bare gå ut i fra hva de viser på utsiden, og konkludere med WYSIWYG ("What You See Is What You Get"), altså at det de projeksjerer på utsiden er hva de tenker på innsiden. Alternativt kan man si "Jeg ønsker ikke å snakke om det" hvis noen spør.

Prøv å si det til en 12 åring som har blitt voldtatt og antageligvis kommer til å dø av svangerskapet, noe som dreper da både moren og barnet.

Nå er det heller ikke de tilfelle jeg sikter til da[;)]

I Sverige er abortgrensen i uke 18[&:]

ORIGINAL: [Malin]

I Sverige er abortgrensen i uke 18[&:]

Sykt!

Jeg skal komme med en innrømmelse; jeg har et meget ambivalent forhold til selvbestemt abort. På den ene siden vil jeg støtte kvinners rett til å velge (ser jo på meg selv som et moderne og oppegående menneske), men på den annen side kjenner jeg at alt knyter seg inni meg ved tanken på at noen skal frata et lite menneske sjansen til å prøve livet. [:(]

Jeg er i hvert fall helt sikker på at jeg synes at den svenske grensen på 18 uker er umoralsk høy! Også får jeg ståpels av å høre om unge jenter som har tatt flere aborter - det er IKKE et prevensjonsmiddel!!! [>:]

Back
Topp