Jeg er for fri abort, og mange bakvendtland burde følge Norge og andre land når det gjelder abortlovgivning.
Det er kvalmt at noen land har totalforbud mot abort, som El Salvador, der man kommer i fengsel for spontanabort, og hvis det står mellom abort og livet til mor... vel, da dør mor. Eller å bli nekta behandling fordi fosteret kan ta skade
Det å si "men da kan du adoptere bort etter fødselen" blir dumt å si også, fordi en graviditet tar på, spesielt om det ikke er en ønsket svangerskap. Mange forskjellige plager, i tillegg til at det koster penger. Egenandeler, legebesøk, ultralyd, nye klær osv - skal den ufrivillig gravide måtte betale for dette selv?
Så er det selve fødselen da. Jeg skal legge til at jeg ikke har født selv, men det omtales jo som smertefullt, men "verdt det" fordi man ville ha barnet. Hvordan ville en fødsel oppleves om man ble tvunget til det? I tillegg kan skader oppstå, og å bli skada i underlivet fordi man ble tvunget til å føde, høres grusomt ut, og ikke et moderne land verdig. Spesielt ikke Norge, der "keisersnitt" omtrent er et ukvemsord

Det må da ende opp med å bli en sterk psykisk påkjenning?
Et forbud mot/strengere abortlovgivning fører heller ikke noe godt med seg. Se på land i Sør-Amerika, der de er strenge med abort (som å nekte ti år gamle voldtektsofre abort) - aborter foregår uansett. På Filippinene regner man med at mange mødre har flere barn enn de ønsker, pga abortforbud. Eller at de etter mislykka selvabortsforsøk blir møtt med forakt av helsevesen og operert på uten bedøvelse.
Jeg har aldri tatt abort, men hadde ikke nølt ved sviktende prevensjon eller andre omstendigheter.
Det er mye menneskeskapt elendighet i verden, som å koke dyr levende, eller å ødelegge naturen, vi kriger mot hverandre, men å ta bort et foster som mor av forskjellige grunner ikke ønsker for å ikke tvinge henne til ni måneders graviditet + fødsel er det verste som finnes. ...ok