Abort

Jeg tenker mange ikke ville klart å adoptere bort, og i værste fall vil da barnet vokse opp med en psykisk ustabil mamma som muligens også ser på barnet som resultat av en voldtekt... Dette gjelder naturligvis ikke alle men jeg mener dette er et av grunnlagene for at abort er lovlig i norge... Heldigvis for det... Men når det gjelder maxgrensa på 12 uker for "vanlig" abort så syns jeg den er for høy...
Hvorfor mener du at den er for høy?
Hva er forsjellen på å ta livet av barnet når det er 5 uker istedenfor 12 uker? Det er jo akkurat det samme barnet!
Og ja, jeg kaller det "barnet" for det er jo faktisk det det er.

Hva er forsjellen på å ta livet av barnet når det er 5 uker istedenfor 12 uker? Det er jo akkurat det samme barnet!

Fordi barnet ikke er et barn men et egg til å begynne med....

Det er stor forskjell på dette:
ImageUploadedByBV Forum1460545836.067603.jpg

Og dette:

ImageUploadedByBV Forum1460545849.138700.jpg

Jeg er for fri abort, og mange bakvendtland burde følge Norge og andre land når det gjelder abortlovgivning.

Det er kvalmt at noen land har totalforbud mot abort, som El Salvador, der man kommer i fengsel for spontanabort, og hvis det står mellom abort og livet til mor... vel, da dør mor. Eller å bli nekta behandling fordi fosteret kan ta skade

Det å si "men da kan du adoptere bort etter fødselen" blir dumt å si også, fordi en graviditet tar på, spesielt om det ikke er en ønsket svangerskap. Mange forskjellige plager, i tillegg til at det koster penger. Egenandeler, legebesøk, ultralyd, nye klær osv - skal den ufrivillig gravide måtte betale for dette selv?

Så er det selve fødselen da. Jeg skal legge til at jeg ikke har født selv, men det omtales jo som smertefullt, men "verdt det" fordi man ville ha barnet. Hvordan ville en fødsel oppleves om man ble tvunget til det? I tillegg kan skader oppstå, og å bli skada i underlivet fordi man ble tvunget til å føde, høres grusomt ut, og ikke et moderne land verdig. Spesielt ikke Norge, der "keisersnitt" omtrent er et ukvemsord :) Det må da ende opp med å bli en sterk psykisk påkjenning?

Et forbud mot/strengere abortlovgivning fører heller ikke noe godt med seg. Se på land i Sør-Amerika, der de er strenge med abort (som å nekte ti år gamle voldtektsofre abort) - aborter foregår uansett. På Filippinene regner man med at mange mødre har flere barn enn de ønsker, pga abortforbud. Eller at de etter mislykka selvabortsforsøk blir møtt med forakt av helsevesen og operert på uten bedøvelse.

Jeg har aldri tatt abort, men hadde ikke nølt ved sviktende prevensjon eller andre omstendigheter.

Det er mye menneskeskapt elendighet i verden, som å koke dyr levende, eller å ødelegge naturen, vi kriger mot hverandre, men å ta bort et foster som mor av forskjellige grunner ikke ønsker for å ikke tvinge henne til ni måneders graviditet + fødsel er det verste som finnes. ...ok

Jeg kunne aldri ha tatt det selv, men er ikke imot de som gjør det.

Jeg er overhode ikke enig med deg :)

Det er godt vi er forskjellige tenker jeg da ;) jeg klarte ikke å føle meg gravid eller ha noe babyglede på et så tidlig tidspunk, for meg var det bare en slimklump :p men hadde nok ikke selv tatt abort på det tidspunktet alikevel. Men jeg skjønner og respekterer de som gjør det, selv om det blir mer og mer "ufint" (i mangel på andre utrykk) etterhvert som ukene går og "slimklumpen" blir en baby...

Håper alle dere som sier "bare å adoptere bort barnet" er klar over hvor lang en adopsjonsprosess i Norge faktisk er for et barn. Det kan ta opp til 5 år med forskjellige fosterhjemsplasseringer før barnet endelig blir adoptert bort. Er dette til det beste for et barn? Dessuten, hvor lett er det å være adoptivbarn på generell basis?

Jeg syns det er veldig bra at man har det valget om å kunne ta abort. Vi må kunne bestemme over egen kropp, og tenk på de som f.eks blir utsatt for ett overgrep, og da ikke hadde hatt valget... Personlig så ville jeg jo aldri bært frem et barn med en som hadde voldtatt meg, hadde nok aldri klart å få de riktige følelsene for det barnet. Men på den andre siden så mener jeg at det er veldig lav terskel for å ta abort. Om du som 18-19-åring har tatt abort opp til 5-6 ganger om ikke fler, så ser jeg på det som veeeldig uforsvarlig. Man må ta konsekvenser av de valgene man gjør, og da å gå å ta abort hver gang man har vært uforsiktig bli alt for lettvint i mine øyne...
Jeg personlig hadde nok aldri klart å ta abort med mindre jeg hadde blitt utsatt for overgrep ect.

gidder ikke svare saklig når du påfører meg meninger
Har jeg påført deg en mening?
Hvor da?
Du skrev ganske tydelig at du ikke hadde noe imot at abort ble gjort x-antall ganger, ikke jeg som skrev det...
Samme det :) Vi er ikke enige om det, så ikke mye vi får gjort med det :)

Har jeg påført deg en mening?
Hvor da?
Du skrev ganske tydelig at du ikke hadde noe imot at abort ble gjort x-antall ganger, ikke jeg som skrev det...
Samme det :) Vi er ikke enige om det, så ikke mye vi får gjort med det :)
du sa at jeg synes det er greit med abort som prevensjonsmiddel. Det synes jeg ikke. Men jeg synes heller ikke det er greit å nekte en ung jente som ikke ønsker barn abort. Det er hverken greit overfor mor eller barn.

Back
Topp