Abort

Jeg ville personlig ikke tatt abort, men jeg syns at andre kvinner må få lov til å bestemme over kroppen sin. Jeg syns det er vondt å terminere 1 embryo og jeg syns det er enda verre å terminere 8. Det betyr ikke at jeg ikke syns andre ikke skal få bestemme over egen kropp. Hva jeg syns spiller ingen rolle, folk må velge selv. Det har for min del ikke noe med det økonomiske aspektet å gjøre, men det er noe med det å lære av sine feil. Blir man gravid ved et uhell så ok, men er du oppe i 8.abort så har man ikke tatt noe ansvar for å sørge for at man ikke blir gravid igjen. Da er det for meg misbruk av norsk helsepersonell, og man utsetter kroppen for unødvendige påkjenninger.

Dette er kun min personlige mening. Hva du måtte mene om at det er dobbeltmoral fordi jeg ikke sier at verden er enten svart eller hvit spiller ingen rolle for meg. :)

Du skal selvfølgelig få ha din mening! :) men personlig så forstår jeg ikke hvorfor det er værre å terminere embryo nr8 enn nr1. Sånn rent moralsk.. Eller hvorfor det er værre å terminere embryo som er skapt ved voldtekt enn embryo som ble skapt av latskap hvis man i utganspunktet mener det er drap liksom.

For meg blir det litt sånn; ja, det var trist at du drepte per, men når du drepte Ola var det enda værre for han var nummer 5 som du drepte... Pers liv er vel like mye verdt som olas. Hvertfall i mine øyne :)

Jeg er for selvbestemt abort. Gjennomgått to aborter selv av ulike årsaker. Første gang gikk helt greit, andre gang var en stor psykisk belastning. Det har ført til at å gjennomgå det en gang til, ikke er et alternativ for meg.
Det er ikke riktig å bruke abort som prevensjon, men igjen, en hver må få gjøre det som føles riktig for seg uten å bli dømt nord og ned for sine beslutninger. Det er lett å si "jeg skal ta en abort, bare fordi...", uten at du blir fortalt den egentlige grunnen til valget.

Når man leser her ser man jo bivirkningene av at det er så lett med abort. Du har de som gjør det igjen og igjen og ler av det. Og mange aner ikke hva de går til og sliter masse psykisk etterpå. Veldig trist begge deler!

Jeg har tatt abort, jeg ble ufrivillig gravid som 17 åring. Hadde akkurat begynt å jobbe, leide en bitteliten hybel.. Hadde nok ikke klart og tatt meg av en unge.. Angrer som faen idag, men vet at det var det beste den gangen.. Abort er ingen lett løsning... Idag kunne jeg hatt en gutt eller jente som begynte på skolen til høsten.. :(

Hvorfor skulle de nekte venninna di å ta abort? Siden hun har tatt så mange er det jo tydelig at hun ikke vil ha barn. Hva godt kan det føre med seg å måtte føde et barn man ikke ønsker? Det barnet vil jo ikke få det noe godt, og ikke moren heller. Å gjennomføre et uønsket svangerskap bringer bare ulykke med seg.
Syntes at det skulle være en grense!
Og stusser over at du syntes det er greit å bruke det som prevensjon altså!

Jeg mener har litt sterke meninger om det.. så skal bare svare uten å lese de andre svarene her ^^
Jeg mener det er alt for lett, att det skal være lov å ta livet av noen som ikke er født enda, av noen som ikke har noe dem skulle sagt.. jeg mener man ikke skulle hatt retten til å bestemme over noen andres liv, å ihvertfall ikke kunne avslutte livet fordi det ikke passet for en selv. Alle vet hva sex kan føre til, så da burde de heller droppe det om de skal ta abort om de blir gravide. Passer det så dårlig å få barn, Ja vell, da går du ut svangerskapet og om du enda ikke ønsker barnet så adopterer du det bort.

Kan faktisk absolutt ikke forstå de som tar abort mer enn en gang uten at det finnes en ufattelig god grunn til dette. Ble misbrukt da jeg var yngre og ble uønsket gravid av dette, pga det hele tok jeg abort, og det er det verste jeg noensinne har opplevd. Men det kunne uansett ikke falle meg inn den gangen å få et barn med han som gjorde alt dette mot meg. Jeg ble ekstremt deprimert av alt, både aborten og det han gjorde med meg putta meg langt ned i det mørkeste stedet man kan tenke seg. Og jeg syns faktisk voldtekt er god nok grunn for abort om man virkelig føler det er det riktige valget, dog kunne jeg aldri i livet tatt abort igjen. Den smerten, skyldfølelsen, den ensomme sorgen og angeren man føler etter en abort, det er vel noe av det verste jeg har opplevd og det unner jeg absolutt ingen!! Og det er noe jeg aldri vil igjennom igjen. Jeg er for selvbestemt abort! Syns det er fantastisk bra at vi har dette i Norge, men å bruke det gang på gang på gang som prevensjon, det syns jeg er en uting. Vel så er ikke all prevensjon sikker, men det skal vel kanskje litt til for å bli gravid 8-9 ganger på prevensjon??

Tenkte kanskje noen var interessert i å lese tanker om abort fra noen som har vært igjennom det.. Håper bare ikke det blir for mye hat mot meg pga at jeg valgte å gå ut med dette.
Ingen hat. Heller elsk på deg for at du deler! Kjenner meg igjen i en del av det du beskriver, spesielt i etterkant.

Kan faktisk absolutt ikke forstå de som tar abort mer enn en gang uten at det finnes en ufattelig god grunn til dette. Ble misbrukt da jeg var yngre og ble uønsket gravid av dette, pga det hele tok jeg abort, og det er det verste jeg noensinne har opplevd. Men det kunne uansett ikke falle meg inn den gangen å få et barn med han som gjorde alt dette mot meg. Jeg ble ekstremt deprimert av alt, både aborten og det han gjorde med meg putta meg langt ned i det mørkeste stedet man kan tenke seg. Og jeg syns faktisk voldtekt er god nok grunn for abort om man virkelig føler det er det riktige valget, dog kunne jeg aldri i livet tatt abort igjen. Den smerten, skyldfølelsen, den ensomme sorgen og angeren man føler etter en abort, det er vel noe av det verste jeg har opplevd og det unner jeg absolutt ingen!! Og det er noe jeg aldri vil igjennom igjen. Jeg er for selvbestemt abort! Syns det er fantastisk bra at vi har dette i Norge, men å bruke det gang på gang på gang som prevensjon, det syns jeg er en uting. Vel så er ikke all prevensjon sikker, men det skal vel kanskje litt til for å bli gravid 8-9 ganger på prevensjon??

Tenkte kanskje noen var interessert i å lese tanker om abort fra noen som har vært igjennom det.. Håper bare ikke det blir for mye hat mot meg pga at jeg valgte å gå ut med dette.
:sad010 Vil bare sende deg en god klem jeg :love022 Og håper du ikke har det like tøft nå..

Min mening er at alle kvinner har rett til å bestemme over egen kropp.

Syns det er fint at vi har det tilbudet i Norge, men jeg syns også at det kanskje bør gis mer informasjon og veiledning i forhold til tiden etter abort. Mange går jo inn i depresjoner og angrer i lang tid etterpå.

Jeg syns også at leger må bli strengere med unge kvinner som tar abort ofte. F eks ei venninne av meg hadde innen hun var 21 hatt 5 aborter. Nå er hun 23 og har hatt flere. Slikt provoserer meg.
Ja, det jeg mener. Annerledes hvis det er et engangstilfelle. Men ikke når du gjør det for 3 og 4 gangen.

En venninne av meg tok 7-8 aborter før hun var 19 år. Det er sykt de ikke nektet hun syntes jeg.

Også syntes jeg grensen skulle gått ned til f.eks 8 uker.
Jeg synes grensen skal være som den er i dag.

Men som dere sier, at det bør gå en grense for hvor mange aborter man kan ta.
Dette høres jo helt sykt mye ut :-o Det må da gå utover psyken???

(har ikke lest hele tråden)

Jeg er helt i mot abort... synes at det er grusomt.
Barna har rett til å leve ♡
Prevansjonssvikt, voldtekt o.l. er ikke gode grunner i mine øyne. Jeg synes at man heller kan bære fram barnet å eventuelt adoptere det vekk etter fødsel...på den måten får barnet leve, samtidig som man hjelper noen som kanskje ikke kan få barn på egenhånd.
Altfor lettvint å ta livet av de uskyldige små :(

Så du mener at en kvinne eller en ung jente som har måttet gå igjennom den psykiske påkjenningen av en voldtekt skal måtte tvinges igjennom et svangerskap og i tilegg oppleve å adoptere bort barnet? Skjønner at adopsjonen blir et valg men etter en voldtekt vil vel et barn være en konstant påminnelse om noe smertefult for kvinnen... Hva skjedde med "min kropp, mitt valg?"

Jeg mener at vi er så utrolig heldige som har den abortloven som vi har i dette landet. Langt ifra alle kvinner i verden som er like heldige!

Ja til selvbestemt abort! Og at det ikke er opp til andre en den kvinnen det gjelder å ta denne beslutningen! Skulle tatt seg ut om storsamfunnet skulle begynne å sette grenser for aborter, bestemme hva som er gyldig grunn eller blande seg i den enkelte kvinnes bestemmelser. Abortloven er tydelig, klar og hverken normativ eller moraliserende, og det mener jeg er helt fantastisk.

Så du mener at en kvinne eller en ung jente som har måttet gå igjennom den psykiske påkjenningen av en voldtekt skal måtte tvinges igjennom et svangerskap og i tilegg oppleve å adoptere bort barnet? Skjønner at adopsjonen blir et valg men etter en voldtekt vil vel et barn være en konstant påminnelse om noe smertefult for kvinnen... Hva skjedde med "min kropp, mitt valg?"

Ja, det mener jeg. Barnet fortjener å leve selv om det ikke er ønsket av biologisk mor.
Tror du en voldtatt kvinne som tar abort sliter mindre psykisk enn en som velger å bære fram barnet? Jeg tenker at om man tar abort i en sånn situasjon så er det enda en ting å "slite med".

Ja, det mener jeg. Barnet fortjener å leve selv om det ikke er ønsket av biologisk mor.
Tror du en voldtatt kvinne som tar abort sliter mindre psykisk enn en som velger å bære fram barnet? Jeg tenker at om man tar abort i en sånn situasjon så er det enda en ting å "slite med".

Så et barn på ti år voldtatt av far og gravid er ikke verdt mer enn en et embryo som aldri kan overlevd uten kroppen til tiåringen?
Jo dette er en reel hendelse og enda ett grusomt overgrep mot barnet/kvinnen.
Jeg klarer dessverre ikke å forstå slik tankegang som dette :(

Jeg tenker mange ikke ville klart å adoptere bort, og i værste fall vil da barnet vokse opp med en psykisk ustabil mamma som muligens også ser på barnet som resultat av en voldtekt... Dette gjelder naturligvis ikke alle men jeg mener dette er et av grunnlagene for at abort er lovlig i norge... Heldigvis for det... Men når det gjelder maxgrensa på 12 uker for "vanlig" abort så syns jeg den er for høy...

Vel uhell skjer og jeg kunne ikke tenkt å ha barn da jeg ble gravid første gangen. Ikke var jeg voksen nok i hode til å ta ansvaret. Samt at jeg trengte mye mer erfaring og forståelse rundt dette emne før jeg endelig var klar.

Abort er en personlig avgjørelse. Selv kristen men lever i dette samfunnet. Og barn som ikke er velkommen kan få en hard start på livet om de blir tvunget til å bli født

Back
Topp