Abort

Jeg synes en bør ta konsekvensene av sine egne handlinger. Om en ikke vil ha barn så bruker en sikker prevensjon på en eller annen måte. Jeg kan forstå at noen tar abort om barnet ville dødd uansett, eller de har blitt voldtatt.

Og hvilken prevensjon er det? Da må man i grunn bruke dobbelt da, siden ingen er hundre prosent.

Ble selv gravid på spiral, for meg som var 27 år, og i et forhold hvor barn var velkomne, men vi egentlig hadde tenkt å vente litt, var det ikke noe problem å blitt gravid da. Men for en tenåringsjente som f.eks velger å bruke p-stav er situasjonen muligens anderledes.

Jeg skjønner egentlig ikke hvorfor det er mer problematisk å ta abort 5 ganger enn 1 gang? Sånn bortsett fra at det koster samfunnet masse penger iom at det er gratis for pasienten.
Skjønner heller ikke de som er imot abort fordi det er mord og alle barn har rett til liv, men for abort hvis det f.eks er voldtekt, er barnet mindre verdt da?

Synes det er mye dobbeltmoral ute å går når det kommer til abort.

Selv synes det er for mange som bruker det som en type "prevensjon", og det blir helt feil i mine øyne!!! Jeg kan sitte her nå og si at jeg aldri i verden ville gjort det, men om jeg hadde endret mening om noe skulle skje aner jeg ikke..

Jeg er helt i mot abort... synes at det er grusomt.
Barna har rett til å leve ♡
Prevansjonssvikt, voldtekt o.l. er ikke gode grunner i mine øyne. Jeg synes at man heller kan bære fram barnet å eventuelt adoptere det vekk etter fødsel...på den måten får barnet leve, samtidig som man hjelper noen som kanskje ikke kan få barn på egenhånd.
Altfor lettvint å ta livet av de uskyldige små :(

Syns det er skremmende å lese at unge damer har tatt 7-8 aborter i et land som har så mange prevensjonsmidler og så mye informasjon om dem. Hjelpes

Jeg skjønner egentlig ikke hvorfor det er mer problematisk å ta abort 5 ganger enn 1 gang? Sånn bortsett fra at det koster samfunnet masse penger iom at det er gratis for pasienten.
Skjønner heller ikke de som er imot abort fordi det er mord og alle barn har rett til liv, men for abort hvis det f.eks er voldtekt, er barnet mindre verdt da?

Synes det er mye dobbeltmoral ute å går når det kommer til abort.
Så du syns det er greit at man bruker abort som prevensjon? O.o Hvordan er det dobbeltmoral at man er for abort, men syns det er provoserende at noen bruker anort som prevensjon? Abort er jo en nødløsning, og det finnes mange typer prevensjon man kan bruke om man ikke vil bli gravid. Venninnen min som hadde tatt 5 aborter innen hun fylte 21 hadde ubeskyttet sex med gutter hun møtte på byen til tross for at hun visste når hun selv hadde eggløsning. Hva er vits med å misbruke tilbudet vi har på den måten? Det finnes mange andre som bør få gå foran i køen når det gjelder å få utført abort enn henne. Nå er hun opp i et 2 sifret tall og er 23 år. Det er ikke noe dobbeltmoral at det provoserer meg. Det betyr ikke at jeg er i mot abort for det.

Det ble lagt ut link til loven over her, og det er så strengt å få abort etter uke 18. Da var hun ikke 22 uker på vei, eller så hadde hun andre tungtveiende grunner som sykt foster. Loven er klokkeklar på at så seint er det tungtveiende grunner for å få abort.
Slike historier som dette dukker alltid opp i en abort diskusjon, og de er jo ikke virkeligheten.
Jaja du får tro på hva du vil ;-) eg er sikker på hun ikke løyg pga hun sa ganske tiligt til meg når hun blei gravid og eg vet hun var i uke 22 når det skjedde pga regnestykket sa det. Eg tror ingen lyger om at det var så enkelt om man kunne skylde på en mer alvorlig grunn... Eg sier ikke dette for å oppnå noe men bare for å fortelle hva eg har hørt...

Så du syns det er greit at man bruker abort som prevensjon? O.o Hvordan er det dobbeltmoral at man er for abort, men syns det er provoserende at noen bruker anort som prevensjon? Abort er jo en nødløsning, og det finnes mange typer prevensjon man kan bruke om man ikke vil bli gravid. Venninnen min som hadde tatt 5 aborter innen hun fylte 21 hadde ubeskyttet sex med gutter hun møtte på byen til tross for at hun visste når hun selv hadde eggløsning. Hva er vits med å misbruke tilbudet vi har på den måten? Det finnes mange andre som bør få gå foran i køen når det gjelder å få utført abort enn henne. Nå er hun opp i et 2 sifret tall og er 23 år. Det er ikke noe dobbeltmoral at det provoserer meg. Det betyr ikke at jeg er i mot abort for det.

Jeg synes ikke det er noe værre å ta abort 8 ganger, enn 1 gang nei, sånn rent bortsett fra at jeg synes det er misbruk av skattebetaleres penger. Hvorfor synes du det er fælt å bruke det som prevensjon? Er det pga det økonomiske aspektet, eller er det fordi du plutselig synes at det er fælt å "drepe" embryoet når det skjer mer enn to ganger?

Det er mange som er imot å bruke det som prevensjon fordi da er det plutselig så fælt å "drepe" så mange embryoer, men hvorfor er det værre å drepe nr 4 enn nr 1? Når begynner embryoet å få en verdig som tilsier at abort blir feil?
Det er her jeg mener dobbeltmoralen ligger. For meg er du enten for eller imot abort, og da skal det faktisk ikke spille noen rolle hva årsaken til aborten er, eller hvor mange aborter man tar.

Hva andre velger å gjøre er helt opp til dem. Men personlig er jeg imot. Å jeg kjenner jeg sliter med å forstå de som tar det valget. Men da jeg satt å var redd jeg var gravid, hadde en kolikk unge og et ferskt keisersnitt bak meg. Da tenkte jeg at en abort kanskje ikke var så dumt likevel. Men det gikk over å var ikke gravid heller :) men føler kanskje det er litt for enkelt å velge abort, å så må man leve med det etterpå?! Hvilken oppfølging får man i etterkant liksom?

Jeg kan forstå at noen tar abort, i den grad der de kanskje har blitt voldtatt og de "ikke var med på det selv"... Eller de som faktisk går på prevensjon for å ikke bli gravid men allikevel blir det...(de har jo i utgangspunktet gjort det de kan for å slippe å bli gravide)

MEN... Jeg har selv vært igjennom 5 ufrivillige aborter..(3 sa,1ex.u og 1 ma)
Og det gjør meg utrolig forbannet da jeg hører venninner/bekjente komme å fortelle meg at de tar abort nr 5-6-7 osv... Når de bruker dette som prevensjonsmiddel og sitter å "skryter" av det etterpå kjenner jeg det blør langt inn i hjerte mitt...

Jeg har sittet på venterommet på sykehuset å ventet på å få pillene til ufrivillig abort, der ønsket om en lillebror/søster er større enn noe annet, og to venninner (ikke mine altså) sitter og ler og prater om hva denne ene skal igjennom og at hun lurer på hvor lenge det er til neste gang hun må inn til en ny runde..

Jeg synes ikke det er noe værre å ta abort 8 ganger, enn 1 gang nei, sånn rent bortsett fra at jeg synes det er misbruk av skattebetaleres penger. Hvorfor synes du det er fælt å bruke det som prevensjon? Er det pga det økonomiske aspektet, eller er det fordi du plutselig synes at det er fælt å "drepe" embryoet når det skjer mer enn to ganger?

Det er mange som er imot å bruke det som prevensjon fordi da er det plutselig så fælt å "drepe" så mange embryoer, men hvorfor er det værre å drepe nr 4 enn nr 1? Når begynner embryoet å få en verdig som tilsier at abort blir feil?
Det er her jeg mener dobbeltmoralen ligger. For meg er du enten for eller imot abort, og da skal det faktisk ikke spille noen rolle hva årsaken til aborten er, eller hvor mange aborter man tar.
Jeg ville personlig ikke tatt abort, men jeg syns at andre kvinner må få lov til å bestemme over kroppen sin. Jeg syns det er vondt å terminere 1 embryo og jeg syns det er enda verre å terminere 8. Det betyr ikke at jeg ikke syns andre ikke skal få bestemme over egen kropp. Hva jeg syns spiller ingen rolle, folk må velge selv. Det har for min del ikke noe med det økonomiske aspektet å gjøre, men det er noe med det å lære av sine feil. Blir man gravid ved et uhell så ok, men er du oppe i 8.abort så har man ikke tatt noe ansvar for å sørge for at man ikke blir gravid igjen. Da er det for meg misbruk av norsk helsepersonell, og man utsetter kroppen for unødvendige påkjenninger.

Dette er kun min personlige mening. Hva du måtte mene om at det er dobbeltmoral fordi jeg ikke sier at verden er enten svart eller hvit spiller ingen rolle for meg. :)

Ja, det jeg mener. Annerledes hvis det er et engangstilfelle. Men ikke når du gjør det for 3 og 4 gangen.

En venninne av meg tok 7-8 aborter før hun var 19 år. Det er sykt de ikke nektet hun syntes jeg.

Også syntes jeg grensen skulle gått ned til f.eks 8 uker.
Hvorfor skulle de nekte venninna di å ta abort? Siden hun har tatt så mange er det jo tydelig at hun ikke vil ha barn. Hva godt kan det føre med seg å måtte føde et barn man ikke ønsker? Det barnet vil jo ikke få det noe godt, og ikke moren heller. Å gjennomføre et uønsket svangerskap bringer bare ulykke med seg.

Jeg er for abort hvor det er behov for det, men ikke for at folk bruker det som prevensjon. Vi har så mye gode prevensjonsmidler i dag at det skulle ikke være behov for å bruke abort som prevensjonsmiddel.
Er jo bedre bruke andre prevensjonsmiddel å stoppe svangerskapet før det starter enn å ta livet av ett liv som allerede er startet.

Jaja du får tro på hva du vil ;-) eg er sikker på hun ikke løyg pga hun sa ganske tiligt til meg når hun blei gravid og eg vet hun var i uke 22 når det skjedde pga regnestykket sa det. Eg tror ingen lyger om at det var så enkelt om man kunne skylde på en mer alvorlig grunn... Eg sier ikke dette for å oppnå noe men bare for å fortelle hva eg har hørt...

Hvis man søker om abort så sent i svangerskapet som uke 22 fordi man ikke ville ha barn likevel, så anser kanskje de i nemda at du går under paragraf 2e...

Kjenner dog en som fant ut i uke 15 at hun var gravid med en hun knapt visste hvem var, ung, og søkte om abort. Fikk nei, fordi det ikke fantes noen tungtveiende grunn for det.

Sent from my iPhone using BV Forum

Kan faktisk absolutt ikke forstå de som tar abort mer enn en gang uten at det finnes en ufattelig god grunn til dette. Ble misbrukt da jeg var yngre og ble uønsket gravid av dette, pga det hele tok jeg abort, og det er det verste jeg noensinne har opplevd. Men det kunne uansett ikke falle meg inn den gangen å få et barn med han som gjorde alt dette mot meg. Jeg ble ekstremt deprimert av alt, både aborten og det han gjorde med meg putta meg langt ned i det mørkeste stedet man kan tenke seg. Og jeg syns faktisk voldtekt er god nok grunn for abort om man virkelig føler det er det riktige valget, dog kunne jeg aldri i livet tatt abort igjen. Den smerten, skyldfølelsen, den ensomme sorgen og angeren man føler etter en abort, det er vel noe av det verste jeg har opplevd og det unner jeg absolutt ingen!! Og det er noe jeg aldri vil igjennom igjen. Jeg er for selvbestemt abort! Syns det er fantastisk bra at vi har dette i Norge, men å bruke det gang på gang på gang som prevensjon, det syns jeg er en uting. Vel så er ikke all prevensjon sikker, men det skal vel kanskje litt til for å bli gravid 8-9 ganger på prevensjon??

Tenkte kanskje noen var interessert i å lese tanker om abort fra noen som har vært igjennom det.. Håper bare ikke det blir for mye hat mot meg pga at jeg valgte å gå ut med dette.

Back
Topp