Abort eller adopsjon?

• Trådstarter Trådstarter **SunFlower**
  • Opprettet Opprettet
Abort. Hadde aldri aldri aldri klart å gi fra med babyen min! Ville jo selvfølgelig ikke valgt noen av de da.

Det er vel ikkje slik at du kan adoptere bort barn "berre" fordi du ikkje ville ha baby akkurat da, så eg hadde nok valgt abort om eg absolutt ikkje ville ha barn. Om eg hadde blitt voldtatt feks.
Håpar likevel eg aldri må ta eit slikt valg!

Sent from my iPhone using BV Forum
Jo det kan du gjøre. Barnefaren får jo babyen hvis han vil. Men hvis bagge foreldrene sier fra seg foreldreansvaret overtar barnevernet. Barnevernet har med adopsjon å gjøre.

Jeg syns egentlig der er veldig trist at adopsjon snakkes så lite om i Norge. I noen tilfeller må det da være et godt alternativ der noen som kanskje ikke finner ut at de er gravide før det er alt for sent, eller som virkelig ikke kan være i stand til eller ha lyst på et barn, men mener at abort er drap og noe de ikke ønsker å gjøre. Det er nesten så man ikke vet om det en gang er en mulighet, fordi det ikke snakkes om i det hele tatt. Det er garantert et tøft valg å ta, men det er jo tilfeller hvor man selv vet at det vil være det beste for babyen dersom den ikke er ønsket...
Jeg er enig i at senabort er fælt. Men grunnen til at adopsjon ikke (lenger) er vanlig i Norge er fordi det nesten ikke finnes grunner til å ikke få barnet selv. Det er økonomisk støtte. Dersom mor ikke er i stand til å ta av seg barnet vil det bli fratatt moren og adoptert bort. Det er vel en selvfølge å gi den biologiske moren en sjanse? Og å bestemme seg før barnet blir født at man ikke vil ha det....altså mange følelser kan endre seg. Det er en stor psykisk påkjennelse for mor å adoptere bort et barn, så jeg ser ikke på det som "en god løsning". Men selvfølgelig oppmot senabort det man avliver et stort foster... Hvem skal man ta mest hensyn til - mor eller barn? Forhåpentligvis er det svææææet tungtveiende grunner for senabort dersom fosteret er friskt!

Abort

Jeg er enig i at senabort er fælt. Men grunnen til at adopsjon ikke (lenger) er vanlig i Norge er fordi det nesten ikke finnes grunner til å ikke få barnet selv. Det er økonomisk støtte. Dersom mor ikke er i stand til å ta av seg barnet vil det bli fratatt moren og adoptert bort. Det er vel en selvfølge å gi den biologiske moren en sjanse? Og å bestemme seg før barnet blir født at man ikke vil ha det....altså mange følelser kan endre seg. Det er en stor psykisk påkjennelse for mor å adoptere bort et barn, så jeg ser ikke på det som "en god løsning". Men selvfølgelig oppmot senabort det man avliver et stort foster... Hvem skal man ta mest hensyn til - mor eller barn? Forhåpentligvis er det svææææet tungtveiende grunner for senabort dersom fosteret er friskt!

Jeg snakket ikke om senabort, og i mange tilfeller blir jo søknader om senabort avvist, som du sier. Poenget mitt er bare at jeg syns denne muligheten burde vært mer oppe i lyset slik at man kunne vurdert det også, for det finnes garantert mennesker det kan være et godt valg for.

Jeg snakket ikke om senabort, og i mange tilfeller blir jo søknader om senabort avvist, som du sier. Poenget mitt er bare at jeg syns denne muligheten burde vært mer oppe i lyset slik at man kunne vurdert det også, for det finnes garantert mennesker det kan være et godt valg for.

I Norge så mangler vi fosterhjem til barn, og siden vi ikke har samme prosess som i USA f.eks så vil barnet bli først plassert i beredskapshjem før fosterhjem og så kan fosterhjemmet starte en adopsjonsprosess. Det er en lang og tung prosess for alle parter. Så det er dessverre ikke så lett i Norge. Skulle vært mye enklere!

du skrev å oppdage graviditet sent - derfor tenkte jeg senabort.

Jeg teor vi bare får være uenig. Det er mange som sliter med å ha adoptert bort barna sine. Det var jo mer vanlig også i Norge før. Tenåringsmødre el barn utenfor ekteskapet. Jeg tror ikke dette er en god løsning, mtp morsintinkt og følelser hos mor.

Må være en grusom avgjørelse . Lurer litt på hvorfor dere mener abort er ett bedre alternativ enn adopsjonglering hvis dere absolutt ikke kunne tatt vare på det selv? Er det ikke bedre å gi barnet en mulighet til å vokse opp enn å frarøve barnet denne muligheten? Personlig klarer jeg ikke å se at en abort er bedre enn adopsjon med mindre det er fryktelig traumatisk for mor og bære frem barnet for eksempel grunnet voldtekt.

Ser ikke for meg å klare å ikke ta i mot et barn, men adopsjon er vel ikke verre for mor i Norge enn andre land....

Hadde ikke klart noen av delene.

Abort. Hadde aldri i livet klart å gi ifra meg mitt barn!

Abort. Hadde aldri i livet klart å gi ifra meg mitt barn!

Samme her! Skal mye til før jeg hadde klart å velge abort, men om jeg absolutt ikke kunne hatt flere barn eller tatt meg av barnet måtte jeg ha valgt abort. Jeg hadde aldri klart å gå 9 måneder med babyen i magen for så å gi den fra meg :(

Kunne aldri gitt fra meg barnet mitt.... Utfra den situasjonen jeg er i idag.

Abort.

Abort, rett og slett fordi jeg var sykmeldt hele svangerskapet med Jr. og jeg ikke ville klare å tvinge meg gjennom månedsvis med hyperemesis, bekkenløsning med krykker, besvimelser og diett uten en baby å se frem til i andre enden.

Back
Topp