AAP og engangsstønad

Mommin

Betatt av forumet
Hei. :happy:

Ønsker kun svar fra de som har eller har htt aap og mottatt engangsstønad.

Jeg går på aap, rundt 1.5 år rundt termin, og vet at jeg ikke er klar for arbeidautprøving eller andre tiltak enn behandling på en god stund(jeg ser for meg et år før jeg er klar iallfall). Jeg vil derfor søke engangsstønad så vi har mer å rutte med ift utstyr til baby, økonomisk frihet i babytiden og en sparekonto.

Det er slik at om dersom nav sender vedtak om feks arbeidsutprøving og jeg ikke er klar, og legen er enig, kan legen stoppe dette og aap fortsetter(sett jeg er i behandling feks)?

Snakket med en saksbehandler idag og han sa dette høres jo greit ut. Så snakker jeg med en annen og han anbefalte foreldrepenger da de krever noe av meg som går på aap. Dette vet jeg jo, men han nevnte og at dersom lege eller behandler sier jeg ikke kan mer enn hva jeg gjør nå så er det gyldig. Han hadde bare hørt saker der noen med aap får engangsstønad er det fordi mor ikke kan ta vare på barnet. Det er jo ikke tilfelle.

Vet også at far mister perm, dette har vi tenkt på. Men han har mye ferie, i tillegg spares jo en god sum om han evt ønsker mer ferie.

Når det gjelder min "permisjon" så er det jo 6 uker uansett. Så kommer sommerferie, da er jo 3-4 mnd gått alt. Foreldrepenger gir jo 7 mnd perm også må jeg søke gjenopptak av aap. Dette høres for meg mye mer stressende ut enn engangsstønad... Jeg er ikke innstilt på aap mer enn de 3 årene uansett, og jeg har da god tid på evt arbeidsutprøving, finne jobb etc fra januar neste år
 
Jeg går på aap. Men pauser det og tar da foreldrepermisjon.
dumt at fedrene mister permisjon om mor velger engangsstønad.
 
Far mister vel bare muligheten til å ta noe av fellesperioden om ikke mor da jobber minst 70%. Fedrekvoten har han nå rett på uansett og der stilles ikke krav til hva mor gjør.
Kjenner er par hvor far akkurat i dette øyeblikk er i permisjon, han har tatt fellesperioden pluss fedrekvoten og mor tok engangsstønad.
Ny regler for dette gamle nylig :)
 
Far har sagt han vil jeg skal ta engangsstønad. Det er og helt klart at arbeidsutprøving har jeg ikke mulighet til enda uansett. Vi tenkte spare mye av det og så tar han heller ekstra ferieuker når han vil det. :)
 
Sniker: Jeg synes det høres ganske risky ut å ikke ha mer enn et halvt år igjen av aap når barnet begynner i bhg. Det ER slitsomt ned baby og hvis du har et helseproblem i bunn kan du risikere at du trenger lengre tid etter barnet begynner i bhg.
 
Sniker
Far har uansett rett på fedrekvoten!

Men å kun ha 6 mnd igjen når baby begynner i barnehage er altfor lite. Av erfaring tar ting tid for å starte opp og komme i gang, så skal alt dokumenteres. Da jeg gikk på aap hadde ikke jeg turt å "kaste" bort nesten 1 år.
 
Men hvordan er prosessen etter permisjon? Må en søke helt på nytt? Eller starter det opp igjen?
 
Sniker
Far har uansett rett på fedrekvoten!

Men å kun ha 6 mnd igjen når baby begynner i barnehage er altfor lite. Av erfaring tar ting tid for å starte opp og komme i gang, så skal alt dokumenteres. Da jeg gikk på aap hadde ikke jeg turt å "kaste" bort nesten 1 år.
Far har ikkje rett på fedrekvoten så lenge mor tar ut engangsstønad. Om mor er uføre så har far rett på fedrekvoten selvom mor tar ut engangsstønad, ellers har ikkje far rett på fedrekvoten. Far kan ta ut av fellesperioden om mor jobber, studerer eller er for syk til å ta vare på barnet. Det er ihvertfall det som står på nav sine sider
 
Det stilles krav til mor, som du er klar over, etter 6 uker etter fødsel. Eg ville ikkje risikert og kun hatt 6 mnd igjen når baby begynner i bhg, for er mye som skjer på den tida. Det er ofte mye sykdom hos barnet, men også hos dere voksne. En kan slite med søvnen i lang tid etter at en får barn, feks, som igjen kan gjøre at andre problemer blir forsterket. Så hadde eg vært deg hadde eg valgt foreldrepenger
 
Far har sagt han vil jeg skal ta engangsstønad. Det er og helt klart at arbeidsutprøving har jeg ikke mulighet til enda uansett. Vi tenkte spare mye av det og så tar han heller ekstra ferieuker når han vil det. :)

da tar du engangsstønad. Han mister ikke retten til fedrekvoten likevel så det stemmer ikke :)
Men fellesperioden kan han ikke ta om du ikke er i jobb
 
Far har ikkje rett på fedrekvoten så lenge mor tar ut engangsstønad. Om mor er uføre så har far rett på fedrekvoten selvom mor tar ut engangsstønad, ellers har ikkje far rett på fedrekvoten. Far kan ta ut av fellesperioden om mor jobber, studerer eller er for syk til å ta vare på barnet. Det er ihvertfall det som står på nav sine sider

Det stemmer ikke. Kjenner noen som i dette øyeblikk har situasjon mor har tatt engangsstønad og far har fått innvilget fedrekvote :D han har også tatt hele felleskvoten (mor har da oppfylt arbeidskrav) men for fedrekvote er det nå ingen arbeidskrav til mor
Les inne på nav, det er nye regler enn for noen år siden :)
 
Far har ikkje rett på fedrekvoten så lenge mor tar ut engangsstønad. Om mor er uføre så har far rett på fedrekvoten selvom mor tar ut engangsstønad, ellers har ikkje far rett på fedrekvoten. Far kan ta ut av fellesperioden om mor jobber, studerer eller er for syk til å ta vare på barnet. Det er ihvertfall det som står på nav sine sider
Far jobber seg opp egen rett til fedrekvote uavhengig av mor. Hvis du er usikker kan du spørre på nav foreldrepenger på Facebook.
 
Det stilles krav til mor, som du er klar over, etter 6 uker etter fødsel. Eg ville ikkje risikert og kun hatt 6 mnd igjen når baby begynner i bhg, for er mye som skjer på den tida. Det er ofte mye sykdom hos barnet, men også hos dere voksne. En kan slite med søvnen i lang tid etter at en får barn, feks, som igjen kan gjøre at andre problemer blir forsterket. Så hadde eg vært deg hadde eg valgt foreldrepenger
I mitt tilfelle har jeg ikke mulighet til noe anmet enn behandling uansett. Uavhengig av babu eller ikke.
 
Far jobber seg opp egen rett til fedrekvote uavhengig av mor. Hvis du er usikker kan du spørre på nav foreldrepenger på Facebook.
Har lest meg opp og det som står om jeg trykker "kun far har rett" på nav foreldrepenger er at han har rett på 40/50 uker hvis mor er i aktivitet i fra uke 7. Står ingenting om fedrekvote som kan tas uavhengig av mor.
 
Har lest meg opp og det som står om jeg trykker "kun far har rett" på nav foreldrepenger er at han har rett på 40/50 uker hvis mor er i aktivitet i fra uke 7. Står ingenting om fedrekvote som kan tas uavhengig av mor.
Her har jo begge rett på foreldrepenger
 
Her har jo begge rett på foreldrepenger
Ja men det er noe annet. Her var det snakk om engangsstønad, og da har jo ikke begge rett på foreldrepenger. Om hu velge engangsstønad miste far sin rett på fedrekvote.
 
Sniker fra mars.
Er i samme båt selv med tanke på aap og engangsstønad.

Jeg kontaktet nav i dag og spurte om far mister sine 15 uker med permisjon om jeg tok engangsstønad. Det gjør han dersom jeg ikke oppfyller kravene til aktivitet. Jeg må vere så syk at jeg ikke klarer å ta vare på barnet selv, være i arbeid selv eller ha fulltids studie, og noen andre jeg ikke husker i farten.
 
Ja men det er noe annet. Her var det snakk om engangsstønad, og da har jo ikke begge rett på foreldrepenger. Om hu velge engangsstønad miste far sin rett på fedrekvote.

Altså, jeg sier jo at dette ikke stemmer :) kjenner noen hvor mor har tatt engangsstønad og far er ute i perm i dette øyeblikk! Det hadde vel ikke nav innvilget om ikke reglene var endret ;)
Dog helt enig i at det er vanskelig å få god oversikt over reglene inne på foreldrepengeveilederen
 
Altså, jeg sier jo at dette ikke stemmer :) kjenner noen hvor mor har tatt engangsstønad og far er ute i perm i dette øyeblikk! Det hadde vel ikke nav innvilget om ikke reglene var endret ;)
Dog helt enig i at det er vanskelig å få god oversikt over reglene inne på foreldrepengeveilederen
Eg seie jo det eg og, at han har rett på foreldrepenger, men ikkje fedrekvote så du må gjerne vise hvor dette står. Eg er også i den situasjonen at eg får engangsstønad, men er krav til meg for at pappa ska få foreldrepenger. Så om du vet at han har rett på sin fedrekvote uansett så gjerne fortell hvor du/de har funnet dette, eg finner bare at han har rett på foreldrepenger om mor er i aktivitet fra uke 7.
 
Eg seie jo det eg og, at han har rett på foreldrepenger, men ikkje fedrekvote så du må gjerne vise hvor dette står. Eg er også i den situasjonen at eg får engangsstønad, men er krav til meg for at pappa ska få foreldrepenger. Så om du vet at han har rett på sin fedrekvote uansett så gjerne fortell hvor du/de har funnet dette, eg finner bare at han har rett på foreldrepenger om mor er i aktivitet fra uke 7.


15 uker ved 100 prosent foreldrepenger, 19 uker ved 80 prosent foreldrepenger.

  • Ingen krav til hva mor gjør
Dette gjelder fars foreldrepenger for fedrekvote, men IKKE fellesperiode. i tillegg må han huske å søke om utsettelse når mor tar engangsstønad slik at fellesperioden og fedrekvoten hans ikke starter automatisk fra 7 uker etter fødsel. Dersom mor tar engangsstønad gir bare nav en oversiktlig løsningen inne på sidene sine for at far tar alt fra etter 7 uker, men skriver ikke særlig tydelig at det er mulig for far kun å ta ut fedrekvoten. Dere må da søke om utsettelse i tide, men akkurat hvor tidlig det må gjøres er jeg usikker på.

Dersom han skal ta fellesperiode stemmer der altså at du må oppfylle aktivitetskrav, men han står fritt til kun å ta ut 15/19 uker fedrekvote i stedet og det stilles ikke aktivitetskrav til deg :)
Ring til nav foreldrepenger for nøyaktig info om når han må søke om forskjellige ting i forbindelse med fedrekvoten. Det tilfellet jeg kjenner til, begynte far med fellesperiode fra barnet fra 4 mnd, mor har hatt engangsstønad og enten oppfylt aktivitetskravet eller vært sykemeldt i fellesperioden, men tok ut engangsstønad og var ikke i aktivitet de første 4 mnd etter fødsel.

se under fedrekvote
https://familie.nav.no/om-foreldrepenger


Jeg er helt enig i at det når man skriver «bare far har rett» inne på nav så kommer det opp at far kan velge å ta alt av felles og fedrekvote, og at mor da må være i aktivitet hele denne perioden. Det er veldig dårlig formulert ettersom han alltid skal ha mulighet til kun å ta ut fedrekvoten så lenge han har tjent opp rettigheter til dette :)
 
Back
Topp