9+6 Gått mye opp i vekt

Pluss tre kg siden før gravid. Ligger veldig mye pga sykdom. Så tenker det er innafor.

8 kilo høres litt vel mye ut, hva spiser du? Husk at vekta kan vise mer etter at du har spist etc.

Hei. Sniker fra desembergruppa. Jeg er i uke 17 og har gått opp 8 kilo. Har også tenkt over at det er i meste laget. Veide ganske lite som utgangspunkt. Spiste en del ekstra noen uker fordi jeg var ekstremt kvalm (det er min strategi til kvalme). Ellers tror jeg det må være noe genetikk i det også, for SÅ mye ekstra har jeg ikke spist. Har også vært relativt aktiv. Legen min sier at det er bra :laughing002 Prøver å ikke stresse så mye med det. Har du vært gravid før og hvordan var så fall vekten da under svangerskapet og etterpå?

Jeg var opp 4 kg da jeg var i uke 9 nå (aktivitetsnivået sank drastisk pga. kvalmen + småspising for å holde den i sjakk, men total aversjon mot søtsaker, så kun salt kjeks og vanlig mat(. Nesten alt av økt blodvolum (ca. 2 kg) skjer i 1. trimester. I tillegg kommer fostervann, morkake og større livmor. I tidligere graviditeter gikk jeg opp mest i 1. og 3. trimester, det er visst ganske vanlig. Har fortsatt mange kilo å gå på. Man må ha litt fett å gå på også for amminga sin del, og litt ekstra blir det også biologisk sett siden vi føder i januar i et vinterland :smiley-ashamed004 Med første barn (født tidlig februar) gikk jeg opp fra 63 til 85 kg, og gikk ned til 67 kg igjen det første halvåret, uten noe annen innsats enn amming og lang trilletur hver dag. Så viktig å ikke bekymre seg for mye om vektoppgangen, men heller tenke på å spise sunnest mulig og bevege seg etter evne.

Er 13+0 og ca. 3,5 kg opp. Føles mye mer siden puppene er økt såpass i størrelse, og er veldig oppblåst. Bikket over i 2.trimester i dag, og håper oppblåstheten og luften i magen roer seg… Er også veldig sulten, så håper det også blir bedre. Vært i dårligere form de siste dagene, skikkelig slapp og trøtt, veldig lav energi, håper det er forbigående.

Er 14+0 og har gått opp ca 7 kg, så du er ikke alene. Synes selv dette er vel mye så tidlig i svangerskapet, men eneste måten å holde kvalmen i sjakk på har vært å spise så da har jeg rett og slett bare unnet meg det jeg har hatt lyst på, selv om det nok ikke har vært det sunneste :hilarious: jeg tok det opp med jordmor på OTUL og hun var ikke bekymret gitt "start"-BMIen min. Jeg la på meg ca 20 kg under forrige graviditet og hadde ikke svangerskapsdiabetes eller andre plager forbundet med dette. Vekten gikk også relativt fort av i etterkant, så jeg har bare lagt til grunn at det samme skjer nå.

Er så ulikt dette med vekt i graviditeten; kan ikke annet enn å gjøre sitt beste for å ha sunne vaner der man kan! Har ikke orka å spise noe særlig i det siste, så gikk ned en kilo, men tror det er på vei oppover igjen nå som matlysten er litt tilbake. Du er nok absolutt ikke alene, vet om mange som gikk opp mye i første trimester. Det går som regel helt fint :Heartred

Back
Topp