80 eller 100 % permisjon??

Jeg regna ikke ut det, det er det mine venninner med barn har fortalt meg. Derfor jeg hadde spørsmålstegn bak fordi jeg lurte på om det var tilfellet.
Det må regnes på i hvert enkelt tilfelle, noen mister ikke så mange tusen. Her tjener jeg mest men begge er høytlønnede og i vårt regnestykke mister vi en del. Du finner eksempler på regnestykker på netter om du vil teste selv :)


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Aah. Ok. Det visste jeg ikke. De jeg kjenner har alltid snakka om at det er gubben dems sin høye lønn som er problemet. Men vi har valgt 100% så har ikke satt meg så inn i det. Vi skal ta gradert begge to så har avtalt med sjefene å jobbe litt lengre dager de dagene vi jobber i permisjon mot å avspasere etter endt permisjon for å strekke litt lenger.

Mannen min jobber i oljebransjen og tjener vel 3 - 4 ganger så mye som meg. Jeg er ikke flink med tall men han regna på det og vi fant ut at vi hadde tapt store penger dersom vi hadde tatt 80%.. Her tok vi derfor 100% + at jeg skal i ulønnet permisjon etter det.
 
Lønner seg å ta ut 100% permisjon ja, og heller legge til side penger hver måned og ta ut ulønnet permisjon noen mnd etter permisjonsslutt. Man taper en del på å ta ut 80% lønn. Som nevnt ovenfor her vil jo far også måtte ta ut 80% lønn om du gjør det.
 
Blir vel å regne ut ukelønnen først så
100%: gange med 59 uker av mors lønn og 10 uker av fars lønn
80%: gange med 39 uker av mors lønn og 10 uker av fars lønn
....forutsatt at far ikke ønsker noe av felleskvoten ;)
 
Apropos far og felleskvote.. Du veit du er samboer med en økonom når han presterer å si: strengt talt så ville vi fått mest penger for å gå hjemme om jeg tok hele fellespermisjonen siden jeg har mest lønn..:p var selvsagt ikke ment som at vi skulle gjøre det pga det, men er jo bare en økonom som kan få seg til å tenke tanken..;)
 
Hehe yrkestittelen slo gjennom der ja. Her tjener jeg mest så da slipper vi den diskusjonen :p
 
Jeg har tatt 100%perm og 80% lønn med begge barna mine. Alltid bare regna med det var lik sum lønn bare fordelt på flere uker.. Her er det uansett bare jeg som kan ha permisjon. Og ikke får vi overført ukene på meg eller noe. Så da taper vi ikke så mye uansett, men syns det er sleipt av nav å "ta" av penger man har krav på.. Blir nok 100%perm denne gangen også, for har sett det siste halvåret at kontoen er ganske skrapa rett før neste lønn :p mao har ikke mulighet til å spare så mye.. :/
 
Apropos far og felleskvote.. Du veit du er samboer med en økonom når han presterer å si: strengt talt så ville vi fått mest penger for å gå hjemme om jeg tok hele fellespermisjonen siden jeg har mest lønn..:p var selvsagt ikke ment som at vi skulle gjøre det pga det, men er jo bare en økonom som kan få seg til å tenke tanken..;)
Gitt at det er hans arbeidsgiver som utbetaler? Nav dekker vel bare inntil et visst beløp.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Gitt at det er hans arbeidsgiver som utbetaler? Nav dekker vel bare inntil et visst beløp.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Han tjener ikke så mye at han går over grensa til NAV, han tjener bare mer enn meg.. (i grunn hårfin den forskjellen også, men for en økonom teller alt.) (Kan rakke ned på økonomer da jeg er utdannet siviløkonom selv. Og JA, forestill dere to økonomer under samme tak..:p) Men ja, det er et vesentlig poeng:)
 
Han tjener ikke så mye at han går over grensa til NAV, han tjener bare mer enn meg.. (i grunn hårfin den forskjellen også, men for en økonom teller alt.) (Kan rakke ned på økonomer da jeg er utdannet siviløkonom selv. Og JA, forestill dere to økonomer under samme tak..:p) Men ja, det er et vesentlig poeng:)
Hehe...da så. Denne økonomen her går godt over grensa så derfor jeg er opphengt i at det heldigvis er arbeidsgiver som betaler meg og ikke nav. Men trenger da heller ikke være økonom for å ville komme best mulig ut av dette økonomisk :) Det vil nok alle.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Jeg har regnet ut at jeg får eksakt samme tall uansett hva jeg velger. Er dette mulig?
80% av lønnen i 10mnd eller 100% av lønnen i 8mnd blir det samme for meg:) Andre som har det?
 
Jeg har regnet ut at jeg får eksakt samme tall uansett hva jeg velger. Er dette mulig?
80% av lønnen i 10mnd eller 100% av lønnen i 8mnd blir det samme for meg:) Andre som har det?

Nei, men ikke langt ifra.


Sent from my iPhone
 
Blir 100% her... syns det er så knapt med tid å Være hjem på.. men men... Hvis jeg skal ha ferie oppi det her, altså 2015 ferien, må jeg ha bekreftelse allerede av sjefen?

Sent from my GT-I9505 using BV Forum mobile app
 
Tror du kan vente, for feien må du huske å sende inn skjema om utsettelse av foreldrepermisjon slik at du forskyver permisjonen. Jeg gjør det samme om jeg ikke bare tar den direkte ut etter sluttdato for permisjonen.

Sent from my Slider SL101 using BV Forum mobile app
 
Oki :) takk for svar alle sammen:) verken jeg eller samboeren tenkte så langt at vi selvfølgelig ikke kan ta ut ulik permisjon lønn :p haha, snakker meg om å tenke like langt som nesa rekker;) nå må vi bare finne ut hvordan vi skal dele månedene opp.. det var enklere første svangerskap å jeg var alene:p

Sent from my GT-I9505 using BV Forum mobile app
 
Back
Topp