80 eller 100 % permisjon??

glafoss

Forelsket i forumet
Augustmødrene 2014
Hei:) jeg lurer på hvor stor forskjellen på lønnen blir?? Noen som har peiling og erfaring med dette?? Altså dere trenger ikke å si eksakt beløp men ca... hu på nav her snakket om ca 7-8 Tusen i forskjell?? Er det i gjennomsnittlig slik til alle? Men hun hadde ikke så god peiling sa hun.. sist svangerskap var jeg aleneforsørger så dette er nytt for oss her i hjemmet... greier ikke å velge mellom 80 eller 100% shø:/ hva Gjør dere?

Sent from my GT-I9505 using BV Forum mobile app
 
har samme problem.. men jeg trodde det blir det samme : (er ikke det slik at med 100% så er man hjemme i 8 måndere mens med 80% så er man hjemme 10 måneder?eller har jeg misforstått?
 
Får 80% av lønna velger du å Være hjemme i 10 mnd å 100% lønn om du er hjemme 8 mnd.. så du får ikke samme lønn nei..

Sent from my GT-I9505 using BV Forum mobile app
 
Du må nesten regne på det selv hva det utgjør for deg. Totalt vil du få mer om penger om du velger 100%, for noen utgjør det mange tusen, for andre utgjør det ikke så masse.

Jeg har valgt 100%, skal ha ulønnet permisjon etterpå uansett


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Du bør velge 100% og legge av penger til evt ulønna perm etterpå!!
 
Jeg velger 80 % denne gangen. Sist var jeg arbeidsledig etter permisjonen og gikk uannsett over på dagpenger derfor var det lønnsomt å velge 100% den gangen.

NAV har en super foreldrepenge kalkulator der kan du se forskjellen på de to uttakene, bruk den. Man "taper" vel uannsett penger på 80 % permisjonen, spørsmålet er hvor mye. Denne gangen går jeg tilbake til fast jobb og ser at jeg vinner med 80 % med tanke på tid og jeg vil bruke mindre på pendleutgifter. Så i sum opplever jeg ikke at de tusenlappene har noe å si for vår økonomi :) (har dog ikke sendt inn papirene ennå !!)
 
Du bør velge 100% og legge av penger til evt ulønna perm etterpå!!

Vel det er litt tosidig det, for samtidig som du ikke taper penger på 100 % iforhold til 80 % uttak skal man være veldig obs på at man står svakere iforhold til sine rettigheter i folketrygden ved ulønnet permisjon, f.eks rett til sykepenger. Skulle noe skje så kan det faktisk bli dyrere enn noen tusenlapper som utgjør differansen mellom uttakene. Bare til info
 
Jeg er arb.ledig når jeg er ferdig md permisjon også. Får mer i dag penger om jeg tar 100% eller?? Er straks i uke 32 så føler meg litt stresset md å sende de inn:p

Sent from my GT-I9505 using BV Forum mobile app
 
Jeg er arb.ledig når jeg er ferdig md permisjon også. Får mer i dag penger om jeg tar 100% eller?? Er straks i uke 32 så føler meg litt stresset md å sende de inn:p

Sent from my GT-I9505 using BV Forum mobile app

Er du arbeidsledig etter permisjonen ville jeg gått for 100 % uttak, du vil motta dagpenger ut fra den lønna noe som utgjør ca 66 % idag (mulig noe endringer der), men du står faktisk bedre med den løsningen enn ulønnet permisjon :) Jeg fikk ny jobb etter ca 3 mnd etter permisjonsslutt, gikk veldig greit.
 
Her setter jeg av feriepenger og skattepengene fra i år. Videre skal jeg "prøve" å legge av penger underveis, forbruket trenger vel ikke nødvendigvis bli så stort underveis, er ikke så glad i kjøpesenter osv så satse på at jeg kan legge av noen kroner. Samtidig legge av til ferie neste år også :)
 
Jeg skal ha 80%. Blåser i pengene, jeg vil ha mest mulig tid med minien.. :) utgjør noen tusenlapper, men jeg er uansett ikke flink t å legge av hver mnd.. :p


Sent from my iPhone using Tapatalk
Samme her :)
 
Jeg tar ut 100% lønn og tar etterpå ulønnet permisjon. For meg utgjorde det ikke mer enn 2000 kr forskjell på den samlede utbetalingen, men det hadde endel å si for de ukene far skal ha.

Lett å regne ut hvis du bruker kalkulatoren på Nav sine nettsider og regner ut samlet utbetaling for enten 59 eller 49 uker :)
 
Det er vel slik at det kun er hvis far har høyere lønn enn mor at man taper på å ta ut 80% for da må far også gjøre det? Hvis man har lik lønn skal man vel i sum få like mye utbetalt med 80% og 100%?
 
Det er vel slik at det kun er hvis far har høyere lønn enn mor at man taper på å ta ut 80% for da må far også gjøre det? Hvis man har lik lønn skal man vel i sum få like mye utbetalt med 80% og 100%?

Man vil uansett få en samlet noe lavere totalutbetaling ved å velge 80%. Dette står også på søknadsskjemaet til Nav :)
 
Man vil uansett få en samlet noe lavere totalutbetaling ved å velge 80%. Dette står også på søknadsskjemaet til Nav :)

Aah. Ok. Det visste jeg ikke. De jeg kjenner har alltid snakka om at det er gubben dems sin høye lønn som er problemet. Men vi har valgt 100% så har ikke satt meg så inn i det. Vi skal ta gradert begge to så har avtalt med sjefene å jobbe litt lengre dager de dagene vi jobber i permisjon mot å avspasere etter endt permisjon for å strekke litt lenger.
 
Det er vel slik at det kun er hvis far har høyere lønn enn mor at man taper på å ta ut 80% for da må far også gjøre det? Hvis man har lik lønn skal man vel i sum få like mye utbetalt med 80% og 100%?
Hvordan regna du ut dette mon tro? :)


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Hvordan regna du ut dette mon tro? :)


Sent from my iPhone using Tapatalk

Jeg regna ikke ut det, det er det mine venninner med barn har fortalt meg. Derfor jeg hadde spørsmålstegn bak fordi jeg lurte på om det var tilfellet.
 
Blir vel å regne ut ukelønnen først så
100%: gange med 59 uker av mors lønn og 10 uker av fars lønn
80%: gange med 39 uker av mors lønn og 10 uker av fars lønn
 
Back
Topp