80 eller 100% foreldrepermisjon?

Hvis du tar ulønnet umiddelbart etter den «ordinære» permisjonen og har en avtale om å gjenoppta arbeidsforholdet ditt etter permisjonen er avviklet så mister du ikke retten til sykepenger. Det er en veldig vanlig misforståelse av lovverket og det er mye feilinformasjon der ute. Uheldig om du skal tape penger fordi man ikke kjenner til de rettighetene man faktisk har.

Det gjelder å legge opp permisjonen smart mtp opphold for ferie slik at man ikke tar ferien mellom permisjonene.

https://juristen.no/ditt-arbeidsliv/2019/01/sykerettigheter-ved-ulønnet-foreldrepermisjon

Synes babyverden burde skrive noe om dette for her er det så mange som er feilinformert.

Jeg har som sagt ingen ferie å ta av. Har en kollega som fikk et h****** med rygg når hun skulle begynne etter ulønnet. Måtte jobbe og få kollegaer til å hjelpe seg for å få mulighet til sykemelding
 
Skriver under denne!
Vet at livet kan snus på hodet over natten (har vært alvorlig syk), og tør heller ikke niste retten på sykepenger.

Jeg har som sagt ingen ferie å ta av. Har en kollega som fikk et h****** med rygg når hun skulle begynne etter ulønnet. Måtte jobbe og få kollegaer til å hjelpe seg for å få mulighet til sykemelding

Dere leser tydeligvis ikke det jeg skriver. Dere mister ikke retten til sykepenger. Kan ikke helt forstå at dere ikke undersøker det jeg sier nærmere og finner ut av rettighetene deres. Det er ganske viktig.
 
Dere leser tydeligvis ikke det jeg skriver. Dere mister ikke retten til sykepenger. Kan ikke helt forstå at dere ikke undersøker det jeg sier nærmere og finner ut av rettighetene deres. Det er ganske viktig.

Fælt så streng du er da.

Hvis man ikke mister noen rettigheter. Hvorfor er det da så viktig å ta ferien etter tilleggspermisjon?

Jeg har allerede fått innvilget med 80% dekning så det er for sent å ombestemme seg uansett
 
Fælt så streng du er da.

Hvis man ikke mister noen rettigheter. Hvorfor er det da så viktig å ta ferien etter tilleggspermisjon?

Jeg har allerede fått innvilget med 80% dekning så det er for sent å ombestemme seg uansett

Du kan helt fint sende ny søknad til NAV. Jeg har gjort endringer i min sikkert 10 ganger.

Man mister ikke rettigheter på sykepenger gitt at vilkårene for permisjon etter aml. 12-5 er oppfylt. Dersom man avvikler ferie mellom permisjonene, eller jobber, avspaserer eller tilsvarende oppfyller man ikke vilkår om umiddelbarhet og rett på permisjon etter arbeidsmiljøloven 12-5 bortfaller, og med det rett til sykepenger.

Jeg har aldri sagt det er viktig å ta den etter tillegspermisjon. Jeg har sagt at den ble tas som opphold i foreldrepermisjonen.
 
Du kan helt fint sende ny søknad til NAV. Jeg har gjort endringer i min sikkert 10 ganger.

Man mister ikke rettigheter på sykepenger gitt at vilkårene for permisjon etter aml. 12-5 er oppfylt. Dersom man avvikler ferie mellom permisjonene, eller jobber, avspaserer eller tilsvarende oppfyller man ikke vilkår om umiddelbarhet og rett på permisjon etter arbeidsmiljøloven 12-5 bortfaller, og med det rett til sykepenger.

Jeg har aldri sagt det er viktig å ta den etter tillegspermisjon. Jeg har sagt at den ble tas som opphold i foreldrepermisjonen.

Okei. Jeg forstår ikke slik lovspråk.
 
Okei. Jeg forstår ikke slik lovspråk.

Greia er at hvis man tar ulønnet rett etter foreldreperm, så får man sykepenger etter 14 dager. Hvis man tar ferie etter foreldreperm, og så ønsker ulønnet, da har man ikke den rettigheten lenger.

Så å ta ulønnet rett etter foreldreperm gjør at man ikke mister rettighetene til sykepenger (det nav betaler). Men man har ikke rett på de første to ukene som arbeidsgiver egentlig pleier å betale :)

Hvis det var litt lettere å forstå.
 
Greia er at hvis man tar ulønnet rett etter foreldreperm, så får man sykepenger etter 14 dager. Hvis man tar ferie etter foreldreperm, og så ønsker ulønnet, da har man ikke den rettigheten lenger.

Så å ta ulønnet rett etter foreldreperm gjør at man ikke mister rettighetene til sykepenger (det nav betaler). Men man har ikke rett på de første to ukene som arbeidsgiver egentlig pleier å betale :)

Hvis det var litt lettere å forstå.

Men jeg jobber offshore, så det betyr at jeg mister rett på sykepenger hele den første turen etter permisjon. Det er jo litt dumt hvis jeg allerede har hatt en runde med ulønnet permisjon?
 
Men jeg jobber offshore, så det betyr at jeg mister rett på sykepenger hele den første turen etter permisjon. Det er jo litt dumt hvis jeg allerede har hatt en runde med ulønnet permisjon?

Ja, man må kunne tåle 14 dager uten lønn!
Hvis man ikke gjør det, så bør man ikke ta ulønnet :) eller så er det viktig å spare opp ei liten buffer!
 
Ja, man må kunne tåle 14 dager uten lønn!
Hvis man ikke gjør det, så bør man ikke ta ulønnet :) eller så er det viktig å spare opp ei liten buffer!

Men det bli jo ikke 14 dager for meg, en arbeidsperiode er jo fort en og en halv månedslønn. Mannen tjener mye dårligere enn meg, så hans lønn holder ikke til alle utgifter. Har jo såklart en del oppsparte, men tanken på å gå mange måneder uten lønn er litt ekkel syns jeg
 
Men ender vel sikkert med å søke ulønnet I tillegg til de ukene vi får på 80% uansett, så får penger bare være penger. Det river i hjertet med tanken på å reise fra lille i 14 dager+ allerede i februar:sad010
 
Vi har ikke diskutert det enda.. Men tror vi må ta 100%, kommer til å tape altfor mye penger om mannen tar 80% tror jeg.. Han har 100% stilling tjener mye mer enn meg, så det lønner seg ikke han kommer også allerede med 15 uker til å ha litt trøbbel, da det ikke er så lett for ham å være borte lenge og heller ikke lett å få noen inn i hans stilling, så aner ikke hvordan han vil gjøre det.

Ved 100% dekning så er permisjonen min over i midten av januar. Det skjer ikke at jeg drar fra ungen min allerede da! Så jeg vil prøve å være hjemme til hvertfall mars/april. Jeg er foreløpig bare tilkallingsvikar, så vi taper mest sannsynlig ikke så mye på at jeg tar ulønnet permisjon. Har søkt på en jobb nå, som jeg har gode sjanser på, sjefen der er allerede en av sjefene mine og han er veldig ålreit. Og forsinket oppstart er absolutt ikke noe problem, men jeg må bestemme meg før intervju uansett. Om jeg er så heldig å får den, blir det verre å få med gubben på at jeg skal gå ulønnet tror jeg, siden det da er en jobb som roper meg tilbake, men å dra fra en unge på 7 mnd er uaktuelt.
 
Her blir det 100%, litt ferie og litt ulønnet perm. Starter i jobb 1. April :) Da tar pappaen sin perm + ferie.
 
Back
Topp