6-ukerskontroll

Gutt2012/spire 2015

Elsker forumet
Junibarna 2015
Skal du ha den hos gynekolog eller fastlege? Jeg er litt usikker.. Legen min ser ikke på arrene og hvordan det ser ut der nede.(vet det fra forrige fødsel) vurderer gynekolog for å sjekke at alt er ok, samt ta en "kreftprøve" (husker ikke hva det heter)

Skal du ha den hos gynekolog eller fastlege? Jeg er litt usikker.. Legen min ser ikke på arrene og hvordan det ser ut der nede.(vet det fra forrige fødsel) vurderer gynekolog for å sjekke at alt er ok, samt ta en "kreftprøve" (husker ikke hva det heter)
Legen min gjør gu også, så derfor var det like greit å ta det hos henne. Men hun tok ikke screening-testen, hun sa at nye anbefalinger gjør at de ikke vil de skal tas så nærme fødselen. Hun har satt opp time for å gjøre det når det er ca 3mnd etter fødselen.
Du kan jo høre med gynekologen hvor lenge etter fødsel de tar den prøven? :)

Jeg hadde den hos fastlegen min. Eneste hun gjorde var å snakke om prevensjon, og sette opp en time for innsetting av hormonspiral. I tillegg tok jeg blodprøver og fikk påvist lave jernelagre. Må ta jerntilskudd, c-vitaminer og folat i 2-3 mnd.
Synes egentlig det var rart at hun ikke sjekket tilstanden nedentil siden jeg ble klippet under fødselen, men jeg nevnte det ikke..

Blir ikke "seks ukerskontroll" på meg før det er gått nesten tre måneder, da fastleges ferie og min ferie kræsjer totalt. Fikk beskjed om at så lenge jeg ikke hadde plager, så var det ikke nødvendig å ta den kontrollen så snart etter fødsel. Litt dritt egentlig, for jeg hadde tenkt å be henne sjekke "oppi der" før vi gjenopptar sexlivet (min lege utfører gu). Litt lenge å vente i tre måneder ifølge mannen, og muligens ifølge meg også etterhvert ;)

Jeg fikk tips på barsel om at det kunne være lurt å gå til gynekolog hvis man har sydd en del, siden de har spesialkompetanse og man da garantert får utført gu. De vil også ha bedre kompetanse til å svare på ting man måtte lure på, som ståa for bekkenmuskulartur osv. Ringte derfor fastlegen og har fått henvisning til gynekolog, men har ikke fått time før over 2 mnd etter fødsel..

Jeg hadde seksukers kontroll hos jordmoren som fulgte meg gjennom svangerskapet ;-)

Skal ha noe hos fastlege pga problematisk svangerskap og ting som må følges opp nå etterpå og. Og underlivet og prevensjon fikser vi hos gyn. Blir dyrt, men verdt det.. (Går til privatpraktiserende gyn)

Hadde hos fastlegen etter første, bare pratet egentlig. Han spurte om jeg hadde noen plager nedentil og følte behov for GU . Hadde jo ingen plager så ds ble det ikke noe. Droppet hele kontrollen etter nr to, så ikke poenget. Vurderer å bestille privat hos jordmoren jeg hadde, burde tatt en sånn prøvegreiebog, har ikke lyst på gu hos fastlegen, men hn henviser ikke til gynekolog hvis det ikke er noe galt.

Hadde hos fastlegen etter første, bare pratet egentlig. Han spurte om jeg hadde noen plager nedentil og følte behov for GU . Hadde jo ingen plager så ds ble det ikke noe. Droppet hele kontrollen etter nr to, så ikke poenget. Vurderer å bestille privat hos jordmoren jeg hadde, burde tatt en sånn prøvegreiebog, har ikke lyst på gu hos fastlegen, men hn henviser ikke til gynekolog hvis det ikke er noe galt.

Du har ikke mulighet for å gå til privat gyn da?

Skal til en kvinnelig lege på legesenteret. Min fastlege er uaktuell, for han er så usikker og famlete. Kommer nok til å be om henvisning til gyn også, siden jeg tror at jeg har fremfall av en vegg av no slag. Merker ikke mye ubehag, men noe er forandret i alle fall. Vi får se hva legen sier.

Jeg skal til min fastlege, han er veldig dyktig - så jeg vil gjerne at han tar gu også.

Jeg hadde det hos min nye fastlege i dag. Fryktelig uproff fyr. Han satt og leste på en liste fra PC'en sin om hva han skulle prate med meg om. Og så ville han ikke gjøre gynekologisk undersøkelse på meg. Kunne henvise til gynekolog da. BYTTER LEGE. :p

Jeg hadde det hos min nye fastlege i dag. Fryktelig uproff fyr. Han satt og leste på en liste fra PC'en sin om hva han skulle prate med meg om. Og så ville han ikke gjøre gynekologisk undersøkelse på meg. Kunne henvise til gynekolog da. BYTTER LEGE. :p

Hadde glatt tatt imot henvisningen til gyn jeg da. Jeg får ikke det så bestiller privat. Men må jo betale en god del mer enn om jeg fikk det på sykehuset ;) men er jo heller ikke "syk" eller spesielt skadet (litt plaget etter første fødsel men ikke værre enn at jeg lever med det.) så da er det helt ok å betale for det i stedet for å stå i kø sammen med folk som er syke/plaget..

Noe annet er det når fastlegen nekter å utføre sånne sjekker. Da må man jo nesten takke ja ;) eller bytte lege og ta ny sjekk der.

Back
Topp