6,5 kg opp i vekt uke 32+0.

Lille2015

Forelsket i forumet
Septemberlykke 2015
Legen er tydelig vis ikke fornøyd med vekt oppgangen min. Selv om jeg var overvektig før jeg ble gravid. Veide 83 og nå veier jeg 89,5. Er 163cm. Selv er jeg veldig fornøyd. Ungen er veldig aktiv, og var 1460g ved 29+5. Noe han på privat ul mente var 9% over gjennomsnittet. Legen min mener nå at det var for lite og lager en masse styr, å jeg merker jeg blir litt stresset selv om jeg egentlig føler alt er bra. Men nå blir jeg usikker. Er ikke det normal vekt på fosteret i uke 30? Blir jo litt ekstra stressa når brått kvalmen kom i går. Kan jo komme av stresset også kanskje. Hva ville dere gjort? Skal på ul til fredagen.

Syns ikke du skal bekymre deg, det er en grei vektoppgang :) Som du sier var du overvektig og det spiller inn ;)

Jeg hadde ikke stresset. Barnet tar det det trenger (tenk på de som kaster opp gjennom hele svangerskapet ...) Jeg er i uke 32 og minus 2 kg fra startsvekt - verken lege eller jordmor har sagt noe :)

Takk for støttende ord :) Er jo det jeg også tenker. Men jeg har leddgikt da, vet ikke om det har noe å si. også har jeg ikke vært så god form som nå siden jeg fikk leddgikten for 11 år siden. Kjempe deilig egentlig :) Jeg trur jo han bare stresser og ikke helt vet hva han sier eller gjør. Ble skikkelig sur på han sist fordi han brått de 2 siste kontrollene ville jeg skulle veie meg på kontoret hans. Noe jeg ikke har gjort tidligere. og hjemme veier jeg meg om morgen, uten klær. Da blir jo vekten litt annerledes etter frokost og klær. Jeg er jo nøye med å veie meg samme hver gang, det pga at jeg vet jeg er overvektig og liker å ha kontroll. Og vis jeg skulle veie meg på hans kontor måtte han praktisert det fra første kontroll.

Om man er overvektig så er jo anbefalt vektoppgang 5-7kg, er i alle fall det jeg har fått prentet inn på Riksen.
Nå er jeg en del mer overvektig enn deg, og jeg får bare positive tilbakemeldinger på at jeg kun har gått opp 0,5 kg. (34+6 i dag) Det betyr at jeg går ned i egen kroppsvekt, noe som er positivt med tanke på fødsel og eventuelle komplikasjoner.

Så lenge du spiser sunt, og får i deg det du skal ha, synes jeg ikke du skal bekymre deg.
På UL så vil de jo se at barnet vokser som det skal også. Selv er snuppa mi akkurat midt på, på vekstkurven - selv om de var redd hun skulle bli stor pga min BMI/svangerskapsdiabetes.

Ikke bry deg om hva dem sier. Så lenge du føler at alt er i orden, så er det som regel det og babyen tar det den skal ha uansett :) jo større man er før man blir gravid jo mindre skal man legge på seg også :) De kan heller ikke tvinge deg til å veie deg da dem helst vil at man skal bruke samme vekt hver gang.

Jeg er 35+3 og har gått opp 5kg. Har ikke hørt noe fra jordmor om at det er for lite. Var hos lege forrige kontroll, og da hadde jeg gått opp 1kg. Hun sa at det var litt lite, men lagde ikke noe mer styr ut av det. Babyen tar til seg nødvendig næring uansett.

Ikke bekymre deg!! Jeg er 32 uker i dag og var nettopp på vekten og har enda bare gått opp 5 kg, og har da ikke lagt på meg på 5 uker. Var hos legen forrige uke og han sa det var helt glimrende og jeg hadde normal BMI i utgangspunktet. Jeg skal helst ikke legge så mye på meg pga medfødt hjertefeil (hos meg), men de er lite opptatt av vekten min på alle kontroller jeg har vært på så langt.

Jizzes.... Nekter å tro at du har noe som helst å bekymre deg for! Høres ut som en fin vektøkning, godt jobba :)

Med den vekten du hadde før og din høyde, så er det ikke noe gale med en slik økning.

Jeg har selv ikke gått opp noe I vekt, og jeg er I uke 34+5, og min jordmor er strålende fornøyd med det siden min vekt før graviditeten var høy.
Tror heller ikke det er lav vekt for babyen i den uken.

Hadde heller vært superfornøyd om jeg var deg! Tror ikke det er liten vekt på babyen heller nei. 1350 gr er vanlig i uke 29 står det på bv appen. Jeg har heller ikke gått opp mer enn 6 kg i uke 31 nå... Er bare fornøyd med det, siden jeg hadde litt for mye fra før :)

Dere er supre <3 ingen andre som skjønner at det blir helt feil å begynne å veie seg på en annen vekt nå på slutten. Nå føler jeg meg hvertfall mye bedre og sikrere i min sak ;) Godt med betryggende ord når legen stresser :-P hehe... ville jo helst ikke gått opp såppass som jeg har gjort alerede, men søtsaker er veldig vanskelig å motstå om dagen. Ellers har jeg vanlig sundt kosthold :)

Jeg hadde ikke stresset. Barnet tar det det trenger (tenk på de som kaster opp gjennom hele svangerskapet ...) Jeg er i uke 32 og minus 2 kg fra startsvekt - verken lege eller jordmor har sagt noe :)
Så heldig du er som ikke har lege som styrer mer enn nødvendig :) også så flink du er som ikke har lagt på deg noe. Det krever selvdisiplin :)

Om man er overvektig så er jo anbefalt vektoppgang 5-7kg, er i alle fall det jeg har fått prentet inn på Riksen.
Nå er jeg en del mer overvektig enn deg, og jeg får bare positive tilbakemeldinger på at jeg kun har gått opp 0,5 kg. (34+6 i dag) Det betyr at jeg går ned i egen kroppsvekt, noe som er positivt med tanke på fødsel og eventuelle komplikasjoner.

Så lenge du spiser sunt, og får i deg det du skal ha, synes jeg ikke du skal bekymre deg.
På UL så vil de jo se at barnet vokser som det skal også. Selv er snuppa mi akkurat midt på, på vekstkurven - selv om de var redd hun skulle bli stor pga min BMI/svangerskapsdiabetes.
Ja det er det som har skjedd med meg også ikke i like stor grad som deg, men har gått ned samtidig som jeg har gått opp. Bare fettet som har flyttet seg :) for nå får jeg på meg en skinnjakke jeg ikke fikk på meg før graviditeten :) lykketil videre til deg. du har jo virkelig selvdisiplin som har klart å holde deg unna sukker så lenge... tomel opp for deg :)

Ville bare lukket ørene når legen snakker. Du har absolutt ikke noe å frykte, mtp på overvekten din anbefales det å ikke gå opp for mye.

:)

Med den vekten du hadde før og din høyde, så er det ikke noe gale med en slik økning.

Jeg har selv ikke gått opp noe I vekt, og jeg er I uke 34+5, og min jordmor er strålende fornøyd med det siden min vekt før graviditeten var høy.
Tror heller ikke det er lav vekt for babyen i den uken.
Har gått opp jevnt 1 kg pr mnd ca. Vis jeg hadde vært like god som mange av dere til å holde meg unna fristelser så hadde jeg nok ikke gått opp såppass. Men :-S Det er jo kjempe bra at du har klart det så bra :) jeg tenker jo også at det bare er bra, og ja trur ikke 9 % over gjennomsnittet er liten baby jeg heller :) Nesten så jeg vurderer å bytte lege, men vet ikke hvordan det gjør seg nå på slutten av svangerskapet.

Har gått opp jevnt 1 kg pr mnd ca. Vis jeg hadde vært like god som mange av dere til å holde meg unna fristelser så hadde jeg nok ikke gått opp såppass. Men :-S Det er jo kjempe bra at du har klart det så bra :) jeg tenker jo også at det bare er bra, og ja trur ikke 9 % over gjennomsnittet er liten baby jeg heller :) Nesten så jeg vurderer å bytte lege, men vet ikke hvordan det gjør seg nå på slutten av svangerskapet.
Du! 1 kg er veldig bra! Ikke tenk noe annet :)

Vekta mi skøt fart mellom uke 24 og 32 :p har heldigvis stoppet opp litt nå, men det er med god hjelp fra kvalmen og div :p

Du! 1 kg er veldig bra! Ikke tenk noe annet :)

Vekta mi skøt fart mellom uke 24 og 32 :p har heldigvis stoppet opp litt nå, men det er med god hjelp fra kvalmen og div :p
Huff kvalme er ikke noe særlig :( har selv bare kastet opp 2 ganger i løpet av svangerskapet. Bank i bordet. Føler med dere som virkelig plages med det. Det er grusomt. Enn får jo en sånn sykdomsfølelse som ikke er noe god, også virker en ikke 100%. Trur nesten jeg hadde valgt kiloene enn kvalme. Kiloene kan vi jo få bort ;)

1 kg opp i måneden er ikke mye i det hele tatt, er bra det:) du har ikke mulighet for å gå til jordmor istedenfor? De har en del mer peiling på slikt enn en lege ;)

Back
Topp