6 1/2 åring gå rundt i feltet alene?

Mi fikk lov å sykle ett godt stykke bort til ei venninne i 6 årsaler. Jeg sendte da sms og ga beskjed. Mi er ansvarsfull og spør alltid først, hun er veldig flink i trafikken også. Vi har snakket tidlig om dette å ikke bli med voksne de ikke kjenner, det er viktig uansett tenker jeg.
 
Dette syns jeg også er utfordrende. Har en som straks fyller 6, og innser at jeg snart skal begynne å slippe han litt fri alene :) Men hønemor i meg liker det ikke helt. Jeg tenker å starte med å ha avtale med andre mødre om at han går den ufarlige veien på besøk til dem, og at de kan sende meg en SMS når han er der. Og så blir det velgående utvide gradvis. Tenker for min egen del at 6-årsalderen er passe alder for å prøve litt. Men det avhenger av mye: Trafikk, modenhet, hvor kjent de er i området osv...
 
Nå er min bare 4 så går ikke hjemmefra alene men det vil han heller ikke. Vi bor i en blindgate og han få lov å gå i gata bort til naboen men han vil ikke. Når jeg var 6 år gikk jeg alene til skolen. Og jeg syklet alene til en venninne som bodde 2-3km unna og måtte da krysse en vei. Jeg har alltid vært forsiktig og mamma viste alltid hvor jeg skulle. Når jeg var 7 år syklet jeg rundt med en kompis både her og der. Var vel i en radius på 3 km fra huset mitt. Og har gått veldig bra med meg.

Men du kjenner barnet ditt best. Vil han kunne passe seg for biler, sykle på trygge veier osv. Men litt frihet må barna få. De skal lære å være selvstendige.

Hva gjorde du når du var på barnet ditt sitt alder?
 
Det er ikke så stort problem her, guttungen på 5 og de nærmeste vennene på 5-8 år bor i en blindvei med kun av og på lessing ved hus.... Så de leker fritt, men vi voksne er alltid ute og, for å ha en viss kontroll. Men en annen kamerat på 6 år kommer å ringer på i tide og utide, og labber rett over bilveier alene for å komme til oss, stort sett uten at foreldrene vet hvor han er. Her vil jeg si att foreldrene overvurderer veldig hva ungen deres er moden for! Man må kjenne barna sine, og sette regler deretter synes jeg :)
 
Min er 6,5 år og skal begynne i 2.kl til høsten. Hun får gå rundt i området her, klassevennene bor ganske spredt. Men ikke sykle alene. Har alltid med tlf, og holder kontakten :)
Synes ikke man er løssluppen fordi om barna er ute å leker altså! Når skal de bli selvstendige da? Når de er 14?

Her er det minimalt med biler og kun 30 km.
 
Back
Topp