6 år og alene hjemme ?

villter

Forelsket i forumet
Mailykke 2018
Kan en på 6 år være alene hjemme syntes dere? Eventuelt hvor lenge, hvor langt kan foreldrene dra osv?

Synes de kan være alene hvis det er snakk om mellom skole og til foreldrene kommer hjem. Max 1 times tid kanskje? Vanskelig å si siden jeg ikke har barn i den alderen selv. Men hadde aldri reist planlagt fra en unge på 6 år fordi jeg skulle ut på noe.

Tror det kommer ann på ungen. Kjenner noen 6 åringer som fint kunne vært alene hjemme en stund og jeg kjenner de du nesten ikke kunne latt være igjen hjemme om du bare skulle i postkassa på andre siden av veien...

Tror det kommer ann på ungen. Kjenner noen 6 åringer som fint kunne vært alene hjemme en stund og jeg kjenner de du nesten ikke kunne latt være igjen hjemme om du bare skulle i postkassa på andre siden av veien...
Så sant! Helt ann på ungen.

Helt enig.

Kommer veldig ann på ungen. Dattera mi gjør det for ho er en veldig rolig og voksen jente som jeg stoler 100% på men hadde ikke gjort det med en hvem som helst 6 åring. Er mange som ikke gjør det i klassen hennes og de har jeg full forståelse for

Jeg har latt min 6åring være alene i en halvtime. Da med min telefon liggende klar med sambos nummer slik at han kunne ringe hvis det var noe. Men enn så lenge han ikke har egen tlf så får han ikke lov å komme hjem til tomt hus eller være alene.

Ja, fra den alderen synes jeg de kan øve på å begynne å være litt hjemme alene.
Men, de må ha tilgang på en tlf hjemme så du/barnet kan få kontakt med hverandre

Min på 6,5 år er hjemme mens jeg henter lillesøster i bhg. Det kan ta ca 15 minutt. Han er også hjemme 5-10 minutt hver torsdag før pappaen er hjemme fra jobb, jeg må gå på turn med minste.

min er 6,5 år og får ikke være alene hjemme. Han tør ikke heller.. jeg kan trille f.eks en tur nedi veien og hente posten, men kjører ikke fra han for å gå på butikken.. vi bor langt i gokk på landet ;)

Hadde det ikke vært for at vi bor i kjellerleilighet en etasje over bakken (jada, det er mulig, vi bor i en bratt skrent ;) ) med dertil kronglete utgang (ut i gangen, opp en trapp, utgangsdør med elektrisk åpning m.m.) så hadde jeg ikke nølt med å la ham være alene.
Det er KUN frykten for brann som gjør at jeg ikke tør. Han er redd brannalarmer, og selv om han VET at man skal løpe ut så vet man aldri.
Ellers stoler jeg helt på ham når det gjelder å være hjemme alene. Det er masse ting jeg IKKE stoler på ham med, men så lenge han har en skjerm og Legoen sin så er han superhappy og sitter gjerne dønn stille i timesvis.
Han har ALDRI funnet på noe særlig ugagn hjemme, aldri så mye som klusset på et bord eller vegg, eller gått i kjøleskapet uten lov.

Lengste han har vært alene hjemme var på sensommeren, rett før han fylte syv - da løp jeg tilbake til butikken alene i ørten plussgrader for å klage på en feil de hadde gjort mens han satt hjemme og så på Youtube. Tok type 15-20 min.

Her har jente nettopp fylt 6 da, men hun får ikke være alene enda. Ikke tørr hun heller. Men det kommer nok an på barnet som flere sier :-)

Nå føles det helt uaktuelt, men når hun er 6 er det kanskje helt ok :)

Det kommer an på barnet som mange sier over her. Noen takler det, andre ikke. (Gjelder foreldrene også).

Men det er rart å tenke på, at for 100 år siden så passet 6-åringer flere småsøsken, de jobbet 10-timers dager på fabrikker osv. Men idag kan de kanskje ikke være alene hjemme en liten stund engang..
er det foreldrene, barna, eller samfunnet som svikter?
Ikke at jeg mener det er riktig å gi så mye ansvar/arbeid til barn, misforstå meg rett! Men å ta vare på seg selv og ikke stelle til noe gale en liten stund, burde vel de fleste "normale" barn klare. Selvsagt finnes det unntak og spesielle tilfeller :)
da jeg var liten var det vanlig med en time fra man kom hjem fra skolen til foreldrene kom hjem.

Ja, 5 åringen har som smått begynt å øve på å være alene hjemme nå(til nå kun 10 min mens jeg henter lillesøster eller lignende)

Barna våres er på 8 , snart 6 og 3 år.
Synes selv det er tidlig, derfor ikke prøvd her engang. Også er jeg som Nymphadora skriver over her, innbiller meg at det skal skje noe heletiden, enten at de plutselig kan finne på å bruke komfyr, oven eller micro, eller at noen ringer på døra og de stikker ut, eller at hunden plutselig angriper osv... Mannen derimot synes vi fint kunne prøvd med største man på 8 år, men jeg tør ikke tanken!

Back
Topp