6 år og alene hjemme ?

Min 7.5 åring har akkurat begynt å få lov til å være alene hjemme litt av gangen :)

Her var 5 åringen hjemme alene mens jeg hentet storebror på SFO. Begge gutta ønsket å være alene hjemme så måtte bytte på hvem jeg hentet først. I sommer var de hjemme alene en hel dag ( da var de 6,5 og 8,5 år) mens jeg var på jobb, gikk kjempefint. Naboen hentet de for å grille litt lunsj mens jeg var borte. HAr alltid sagt fra til naboer om jeg blir lenger borte enn en halvtime, så de har noen som følger med :)

Eldste på 9 ønsket faktisk å være alene hjemme fra kl 18.30 til kl 20.30 her om dagen., selv om det var mørkt ute, sa at han trengte litt alenetid :P

Mine på 5 og 6,5 får være aleine om jeg bare skal en kjapp tur på butikken ol. Tar max 30 min fra jeg sier hade til jeg er hjemme igjen. De leker eller ser TV når de er aleine. Går helt fint :)

Min gutt som straks fyller 6 år, har ikke vært alene lenger enn at jeg har levert minstemann i barnehagen et steinkast unna her. Maks 10 minutter.
Ønsker ikke at han skal være alene lenger enn det, eller å komme hjem til tomt hus.
Så vi venter nok litt med det.

Ja han er hjemme alene i 1 1/2 hver tirsdag og da får han litt å kose seg md og ipaden. Så har han mobiltelefon og han ringer alltid om d er noe.
Også ringer jg han får å sjekke at alt går fint :)

Jeg synes 6 år er for tidlig. Viktig at de har noen voksne å kontakte, at de i så fall klarer å ringe ved behov osv.

Last edited:
Det kommer helt an på 6 åringen. Men er de moden og vil være alene selv , så ser jeg ikke problemet . De vokser mye på å få ansvar på forskjellige punkt , og det å beherske å være alene hjemme er en av tingene de vokser på og lærer av :)

Jeg klarer ikke å se for meg at mi skal være alene hjemme når hun er 6 år. Men hun vil være 6,5 når hun begynner på skolen om 2 år. Så får se hvilken løsning det blir på ting. Regner med pappaen henter henne på sfo i 3 - tiden.

Hvis han klarer å ringe til noen om han trenger hjelp, kan gå over til naboen, lage seg mat selv og vil det selv så kanskje. Jeg tenker at selv om jeg kanskje bare skal bort i 20 min til butikken så kan det skje noe. Feks en bilulykke og jeg er bevisstløs og får ikke sagt at ungen er alene hjemme. Da er det greit å kunne lage mat selv. Brødskiver, ikke treretters. Og ringe til noen andre enn meg hvis han blir redd.

Kommer helt ann på barna. Mine på snart 4 klarer seg faktisk litt alene viss de er sammen. Setter på en film eller tv å forsikrer meg om at de vet hvor jeg er. Jeg er aldri langt unna da. Ute i hagen å jobber eller trener bikkja. Viss noe skjer eller de trenger meg, har de selv på seg sko å går ut å finner meg. Viss den ene må ha hjelp til noe så varsler den andre til meg:) De er ikke av typen som finner på rare ting som å klatre på kjøkkenet e.l. heller:p

Jeg tror det kommer an på barna. Men tror ikke jeg ville latt mitt barn være hjemme alene fra hun er 6 år, med mindre det er krise og jeg må ut kanskje 15 min. Kan jo hende jeg forandrer mening når hun er 6 år, men ser det ikke for meg per dags dato :p

Jenta her har vært hjemme alene sånn ti minutt, men hun får ikke gå hjem alene fra skolen og være der til vi kommer hjem, jeg stoler fullt på henne, men synes det er skummelt:)

Kommer helt an på ungen! Noen seksåringer kan fint være alene en times tid

Kommer an på ungen. Men sånn å være alene hjemme var vanlig når jeg vokste opp. Og var aldri noe problem. Men vokst opp på bygda. Og enda jeg ikke er så gammel så var det vel ei anna tid.

Kommer nok helt an på barnet, hjemmetog nabolaget.
Mine barn får ikke være alene hjemme når de er så gamle. ikke modne nok og bor langt fra både folk og butikker

Frøkna her har vært litt hjemme alene, men har vært maks 25 min til nå. Hun er pliktoppfyllende og jeg stoler 100 % på henne, og hun har tilgang til en telefon som har lagret telefonnr mitt, pappa'n sitt, mormor, farfar og farmor sitt. Så om det skulle være noe, så ringer hun til en av oss :)
Hun går i 1. klasse (6,5 år) :)

Jeg har en på 6 år og han får lov til å være hjemme alene hvis jeg skal full fart på butikken.

Hun har fått være alene hjemme mens jeg har vært hos naboen for å drikke kaffe. Hun har vært alene hjemme hos min mamma og pappa mens de har henta meg på jobb. Hun er trygg og hun har egen telefon, så om det skjer noe, så ringer hun. Men det uaktuelt å la henne være alene hjemme over lengre tid.

Min på 6 får ikke være alene hjemme :)

Back
Topp