5 mnd kontroll :D

h
ORIGINAL: Nina Madeleine

Madeleine va 10175gram og 69,5 cm [:D]

Nesten like store da :) Kjenne faktisk at jeg har blitt sterkere i høgre handa no, siden det er som regel den handa jeg bærer han på..

ORIGINAL: Markussinmamma

h
ORIGINAL: Nina Madeleine

Madeleine va 10175gram og 69,5 cm [:D]

Nesten like store da :) Kjenne faktisk at jeg har blitt sterkere i høgre handa no, siden det er som regel den handa jeg bærer han på..

Hehhe ja, eg bere på venstre armen som regel eg, så den e sikkert snart større enn høyrearmen [8D]

Sondresen var 68,5 cm og 9560 i dag! Har strekt seg 4,5 cm (!) siden sist!

Kjenner det i armene, nakken og skuldrene at han har vokst :)
Store flotte gutten :)

ORIGINAL: Mammaia 81

Ja, ikke minst nakken.. Har faktisk våknet opp med gangsperre i nakken om jeg har bært mye på markus dagen før [:D]

Hehhe, eg glede meg litt te hu begynne å krype og kan sitte sjøl så eg bare kan sette hu ner overalt [8D] hahaha

Ja, når den tid kommer, kommer det til å bli en lettelse.. :)
 Jeg tror at de babyene som har litt ekstra på kroppen er kanskje litt friskere og mer opplagt enn de som er små(ikke at de som er små ikke er friske altså, men bare mi erfaring og meining)  så der syns jeg at det er greit at Markus er stor, men jaggu ska det bli godt å få "fri" fra bæringa :) Sjøl om det kanskje blir mer springing etter der han kryper da men:p

Joda, nyere forskning viser at det er ikke bra å bli FOR stor som baby heller. Det har noe med det å gjøre at kroppen venner seg til å være stor. I dag er det også stadig flere unger som tar med seg "valpefettet" over i småbarnsperioden og videre i livet. Så jeg vile absolutt passet på det med vekta til de små. Det er jo bare for å prøve å hindre at de skal slite med overvekt når de blir eldre, skjønner ikke at det skal være så fælt JEG da.

ORIGINAL: Mammaia 81

Ja, ikke minst nakken.. Har faktisk våknet opp med gangsperre i nakken om jeg har bært mye på markus dagen før [:D]

Kjenner til den :)

Skjønner at det er ikke er bra for dem å bli for store som babyer, men hva skal man gjøre om de blir for store da? Gi dem mindre mat?
Det skulle jaggu blir meg et lite he....te[8D]
Jeg tror det forsvinner fort når de begynner å bevege seg :)
Glad han hadde litt ekste da han hadde 6 dager med heavy diarè og dårlig matlyst! Var ingenting å bekymre seg over :)

Jeg mente ikke store babyer som kanskje er overvektige.. Men altså de som ligger fra gjennomsnittet og litt over.. Markusen min er 5 1/2 mnd no og veier 10220 gr og er 69.5 cm.. Men han er ikke så veldig kraftig.. Faktisk så er han slank i kroppen unntatt låra.. Men det har jo noe med at han har en tung beinbyggning da.. Ser ofte babyer som veier mindre og er like gamle, men som nesten ikke klarer å bevege seg fordi de har så mye valker osv. Så alle er ulike.. Det jeg mente med at de kanskje er litt friskere er fordi i familien og vennekretsen rundt oss, så ble det født 6 babyer nesten samtidlig.. 4 av desse er småe av vekst og veier akkurat på gjennomsnittet og under. Alle de 4 har slitt med enten kolikk, MYE gulping, mye tull med rutiner, mye spising, lite spising, de er skeptiske til andre, usikkerhet og ligger etter i utviklingen osv.. Men de 2 som låg over gjennomsnittet er friske, blide og flinke til å utvikle seg. Kanskje dette er helt tilfeldig?? 

Jeg mente ikke store babyer som kanskje er overvektige.. Men altså de som ligger fra gjennomsnittet og litt over.. Markusen min er 5 1/2 mnd no og veier 10220 gr og er 69.5 cm.. Men han er ikke så veldig kraftig.. Faktisk så er han slank i kroppen unntatt låra.. Men det har jo noe med at han har en tung beinbyggning da.. Ser ofte babyer som veier mindre og er like gamle, men som nesten ikke klarer å bevege seg fordi de har så mye valker osv. Så alle er ulike.. Det jeg mente med at de kanskje er litt friskere er fordi i familien og vennekretsen rundt oss, så ble det født 6 babyer nesten samtidlig.. 4 av desse er småe av vekst og veier akkurat på gjennomsnittet og under. Alle de 4 har slitt med enten kolikk, MYE gulping, mye tull med rutiner, mye spising, lite spising, de er skeptiske til andre, usikkerhet og ligger etter i utviklingen osv.. Men de 2 som låg over gjennomsnittet er friske, blide og flinke til å utvikle seg. Kanskje dette er helt tilfeldig?? 

Har opplevd d sama her, Madeleine som e stor har utvikla seg mye raskere enn di "små" babyene, helsesøster sa og igår på 5mnd kontrollen at hu va veldig sterk og rask i utviklingen itte som hu konne se når eg la hu på golvet. Og sjøl om hu e stor ser eg allerede at hu e veldig aktiv, og VIL komme seg rundt forbi, stresse liiivet av seg for å komme seg framover, sprelle me armer og bein når hu ligge på magen, men foreløpig komme hu bare te sidene og bakover [:D] dessuten e hu heller isje "tjukk", bare stor og lang og tung, og egentlig samme størrelse som babyer på rundt 8-9 kilo [:)]

ORIGINAL: giggsy

Joda, nyere forskning viser at det er ikke bra å bli FOR stor som baby heller. Det har noe med det å gjøre at kroppen venner seg til å være stor. I dag er det også stadig flere unger som tar med seg "valpefettet" over i småbarnsperioden og videre i livet. Så jeg vile absolutt passet på det med vekta til de små. Det er jo bare for å prøve å hindre at de skal slite med overvekt når de blir eldre, skjønner ikke at det skal være så fælt JEG da.

Merkelig at forskningen som jeg har blitt henvisst til viser at store babyer har INGENTING med overvekt å gjøre... hmm..
Nå har jeg hatt både en stor og liten baby. Tror man bør passe seg for å stemple både ene og andre veien, det er ungene våre vi snakker om, og da er vi faktisk løvinner. Når det gjelder sykdom så er det alltid litt greit å ha litt å gå på. Snakker da fra erfaring. Men at de små er friskere enn de store, vil jeg ikke si er min erfaring. Det har ingenting med saken å gjøre, på samme måte som at det er like gjerne en liten baby som blir overvektig når han blir stor som en stor baby. Men grensa går selvfølgelig et sted. Men her snakker vi om det vi i denne tråden snakker om som stor baby. Altså våre babyer.

Må legge til at min sønn er 9,9 kg og 70 cm. Det er en cm under lengden og 800 g over min datter da hun var ett år. Hadde hun vært gutt og ett år, så hadde størrelsen på Markus vært helt greit. Men han har vokst fort. Det vil roe seg, for er sjelden man ser en 3 åring se ut som en 6 åring liksom [:)]

ORIGINAL: cleo_84

ORIGINAL: giggsy

Merkelig at forskningen som jeg har blitt henvisst til viser at store babyer har INGENTING med overvekt å gjøre... hmm..
Nå har jeg hatt både en stor og liten baby. Tror man bør passe seg for å stemple både ene og andre veien, det er ungene våre vi snakker om, og da er vi faktisk løvinner. Når det gjelder sykdom så er det alltid litt greit å ha litt å gå på. Snakker da fra erfaring. Men at de små er friskere enn de store, vil jeg ikke si er min erfaring. Det har ingenting med saken å gjøre, på samme måte som at det er like gjerne en liten baby som blir overvektig når han blir stor som en stor baby. Men grensa går selvfølgelig et sted. Men her snakker vi om det vi i denne tråden snakker om som stor baby. Altså våre babyer.

Må legge til at min sønn er 9,9 kg og 70 cm. Det er en cm under lengden og 800 g over min datter da hun var ett år. Hadde hun vært gutt og ett år, så hadde størrelsen på Markus vært helt greit. Men han har vokst fort. Det vil roe seg, for er sjelden man ser en 3 åring se ut som en 6 åring liksom [:)]

Er egentlig enig i det du sir etter å ha tenkt litt :p hehe.. Jeg har en kompis som var den største babyen jeg har sett noen sinne (har sett mange bilder) .. Men han er nå den tynneste i vennegjengen.. [:)] Selv om kurven til Markus går rett opp enda, så begynner det så smått og stabilisere seg.. Er så utrolig glad i gutten min slik han er.. Og er glad for at han har litt ekstra på kroppen i tilfelle sykdom av noken slag..

Min første var en stor baby, sikkert over 10 kg ved 5 mnd.
Nå er han 2,5 år og lang og slank[:)]
Jeg har hørt at det er ved 2-årsalderen at de små ikke bør være "blubbete", det er da faren for fortsatt overvekt er tilstede.

Babyer som bare får mm kan heller ikke bli overvektige, har jeg hørt.

Back
Topp