Sniker fra oktober.
Blir bare en personlig historie, men jeg har også blødd flere ganger gjennom det første trimesteret (uke 4, uke 7, og uke 11). Alt fra en hel uke med brun utflod og litt frisk rosa blod (trodde det var missed abortion, men HCG fortsatte å stige og plutselig var det hjerteaktivitet), til noen dager med frisk blod og koagler, og til slutt en "styrtblødning" (som om et blodkar sprakk) med masse friskt blod men som sluttet på veldig kort tid. Hadde aldri noen smerte forbundet med disse.
Jeg har gått på blodfortynnende hele svangerskapet, så det er mulig det har gjort det mer "dramatisk". Klinikken min (IVF) var veldig ukjent med tidlige blødninger som noe annet enn tegn på at ting går feil vei, men de følger heller ikke babyene på kontroller videre fram til fødsel (og har derfor ukomplett bilde). Det var i utgangspunktet heller ingenting de kunne gjøre annet enn å måle HCG (som fortsatte å stige) og se på ultralyd om de finner god hjerteaktivitet (ikke lett så tidlig i svangerskapet, hos meg så man ingenting før sent i uke 7) eller noe galt (hemtaom eller liknende). De fant aldri noen grunn til mine blødninger. Fastlegen min var heller ikke veldig kjent med dette.
Møtet med sykehuset ble derimot helt annerledes og der fikk jeg bekreftet ved svangerskapskontroll at det er en del kvinner som av diverse grunner opplever blødninger (mer enn "spotting"/festeblædning) tidlig i svangerskapet, uten at det medfører problemer. Det kan nok ikke regnes som "normalt", men legene og jordmødrene på sykehuset sa at de opplede nok av disse tilfellene som også går bra, til at det ikke ble tolket som noen indikasjon på at noe mere er galt. Det fins bare ikke så mye tilgjengelig info om det.
Trodde jeg mistet hver gang, så vet det er skikkelig skummelt å oppleve og unner ingen det. Tok mange måneder (ca. 4-5) før jeg ble "trygg" på at jeg hadde en normal graviditet og turde se framover og fortelle det til folk. Er nettopp blitt 37+0 idag (ikke lenger prematur hvis noe likevel skulle være galt og de må sette igang fødsel, yey!) og alt ser bra ut. Så det kan gå fint også
Krysser fingrene for at alt går bra!